Delmål 2.2: Sikre seriøs drift av skjenkesteder

For å sikre at bransjen etterlever regelverket er det viktig at kommunen gir nødvendig veiledning og opplæring. Kommunen vurderer også at tett dialog med næringslivsaktørene forbygger uønsket og useriøs drift.

Tiltak 2.2.1: Gi riktig og rask veiledning til søkere og bevillingshavere

Kommunen har ansvar for å gi bevillingshaver, styrer og stedfortreder råd og veiledning, slik at de kan utøve alkoholserveringen på en forsvarlig måte. Kommunen skal informere bevillingshaver om hvordan regelverket skal forstås, og aktivt orientere om endringer og nye regler. God veiledning fordrer dialog og at man bygger tillit og ordninger for bl.a. praktisk bistand. Kommunen har kontaktpersoner som er tilgjengelige for bransjen, ikke bare på e-post og telefon, men også fysisk.

Tiltak 2.2.2: Gjennomføre årlig dialogmøte med opplæring for bevillingshavere

Det skal gjennomføres årlig dialogmøte med opplæring for bevillingshavere. Fokus vil være veiledning om regelverket, herunder kommunens alkoholpolitiske handlingsplan, samt innspill og spørsmål fra næringsaktørene.

Tiltak 2.2.3: Gjennomføre salgs- og skjenkekontroll

Alle salgs- og skjenkesteder skal etter alkoholloven kontrolleres minst en gang årlig, og det skal utføres tre ganger så mange kontroller som det er salgs- og skjenkesteder.

Enkelte salgs- og skjenkesteder skal kontrolleres oftere:

  • Skjenkesteder som erfaringsmessig besøkes ofte av unge under 20 år.
  • Skjenkesteder som holder åpent senere enn kl. 24.00.
  • Bestemte salgs- og skjenkesteder, etter råd fra Psykisk helse og rusarbeid eller Sør-Øst-politidistrikt.
  • Ved rapporterte avvik ved salgs- og skjenkekontroll eller andre særlige forhold.
  • Kommunen skal blant annet kontrollere at det ikke selges og skjenkes alkohol til mindreårige og til personer som er åpenbart påvirket av rusmidler.
  • Dersom det foreligger negative erfaringer ved et sted basert på tidligere skjenkekontroller eller rapporter fra andre myndigheter
  • Kontrollørene skal i stor grad søke dialog med eiere og ansatte på salgs- og skjenkesteder, herunder veilede og være en bidragsyter til å heve kompetansenivået i alle ledd.Internkontroll etter alkoholloven er et viktig hjelpemiddel for å heve kompetansen og god alkoholhåndteringen i utelivet.

Tiltak 2.2.4: Sørge for nødvendig opplæring av kontrollører

Kommunen skal sørge for nødvendig opplæring av kontrollører, og gjennomføre årlig kompetanseutvikling med fokus å skrive gode rapporter, veilede og å møte eiere, ansatte og brukere på en hyggelig, rolig og tydelig måte. Kontrollørene skal være i stand til, på en god måte, å håndtere uforutsigbare og berusede personer.

Tiltak 2.2.5: Sikre nødvendig vakthold på skjenkestedene

Det er primært det enkelte skjenkestedets ansvar å vurdere behovet for vakthold.

For å sikre ro og orden, og skjenking etter alkohollovens regler, kan det stilles krav om ordensvakter i bevillingsvedtaket.

I vurderingen av om et sted skal pålegges ordensvakter, og for hvilke tidsrom på døgnet, skal det blant annet legges vekt på stedets konsept, hvilken kundegruppe stedet retter seg mot, stedets åpningstider og beliggenhet og tidligere erfaring med forholdene på stedet.

Underveis i bevillingsperioden kan politiet i medhold av serveringsloven § 16, pålegge et serveringssted ordensvakter, utover det som følger av kommunens bevillingsvedtak.

Tiltak 2.2.6: Regulere åpningstider og begrense lydkonflikt

Åpningstider følger av den til enhver tid gjeldende forskrift, og vil

Det er differensierte åpningstider, både for beliggenhet og ute- og inneservering, blant annet fordi det tillates mer støy på kvelds- og nattetid innenfor sentrumsområdene.

For å dempe lydkonflikter mellom skjenkesteder og beboere benytter kommunen seg av vilkårsadgangen i alkoholloven § 4-3, til å fastsette at det ikke kan spilles musikk fra utendørs høyttaler, eller gjennom fast åpne dører og vinduer, etter kl. 23.00 hvis skjenkestedet ligger i et boligområde. Unntatt dette er faste skjenkesteder i sentrum. Samme regel følger av kommunens åpningstidsforskrift.

Tiltak 2.2.7: Forutsette at krav etter annet regelverk følges

Det forutsettes at bevillingshaver overholder krav etter annet regelverk:

  • Helsedirektoratets veileder IS-0327 Musikkanlegg og Helse.
  • Politivedtekter for Drammen kommune.
  • Mattilsynets regler for salg og servering av næringsmidler.
  • Plan- og bygningsloven for bruk av lokaler.
  • Ved store arrangementer gjelder Veileder for sikkerhet ved store arrangementer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
  • Lønnsvilkårene er i samsvar med forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for overnattings-, serverings- og cateringvirksomheter.
  • Stedets ansatte kan ikke konsumere alkohol og/eller være påvirket av rusmidler i arbeidstiden.
  • Bevillingshaver har dokumentasjon på at ansatte er registret i Aa-registeret og at de har lovlige arbeidskontrakter.
  • Alle ansatte ved skjenkesteder med fast skjenkebevilling skal gjennomføre Helsedirektoratets kurs i ansvarlig vertskap. Kursbevis skal ligge i perm for internkontroll.