For å sikre at bransjen etterlever regelverket er det viktig at kommunen gir nødvendig veiledning og opplæring. Kommunen vurderer også at tett dialog med næringslivsaktørene forbygger uønsket og useriøs drift.
Kommunen har ansvar for å gi bevillingshaver, styrer og stedfortreder råd og veiledning, slik at de kan utøve alkoholserveringen på en forsvarlig måte. Kommunen skal informere bevillingshaver om hvordan regelverket skal forstås, og aktivt orientere om endringer og nye regler. God veiledning fordrer dialog og at man bygger tillit og ordninger for bl.a. praktisk bistand. Kommunen har kontaktpersoner som er tilgjengelige for bransjen, ikke bare på e-post og telefon, men også fysisk.
Det skal gjennomføres årlig dialogmøte med opplæring for bevillingshavere. Fokus vil være veiledning om regelverket, herunder kommunens alkoholpolitiske handlingsplan, samt innspill og spørsmål fra næringsaktørene.
Alle salgs- og skjenkesteder skal etter alkoholloven kontrolleres minst en gang årlig, og det skal utføres tre ganger så mange kontroller som det er salgs- og skjenkesteder.
Enkelte salgs- og skjenkesteder skal kontrolleres oftere:
Kommunen skal sørge for nødvendig opplæring av kontrollører, og gjennomføre årlig kompetanseutvikling med fokus å skrive gode rapporter, veilede og å møte eiere, ansatte og brukere på en hyggelig, rolig og tydelig måte. Kontrollørene skal være i stand til, på en god måte, å håndtere uforutsigbare og berusede personer.
Det er primært det enkelte skjenkestedets ansvar å vurdere behovet for vakthold.
For å sikre ro og orden, og skjenking etter alkohollovens regler, kan det stilles krav om ordensvakter i bevillingsvedtaket.
I vurderingen av om et sted skal pålegges ordensvakter, og for hvilke tidsrom på døgnet, skal det blant annet legges vekt på stedets konsept, hvilken kundegruppe stedet retter seg mot, stedets åpningstider og beliggenhet og tidligere erfaring med forholdene på stedet.
Underveis i bevillingsperioden kan politiet i medhold av serveringsloven § 16, pålegge et serveringssted ordensvakter, utover det som følger av kommunens bevillingsvedtak.
Åpningstider følger av den til enhver tid gjeldende forskrift, og vil
Det er differensierte åpningstider, både for beliggenhet og ute- og inneservering, blant annet fordi det tillates mer støy på kvelds- og nattetid innenfor sentrumsområdene.
For å dempe lydkonflikter mellom skjenkesteder og beboere benytter kommunen seg av vilkårsadgangen i alkoholloven § 4-3, til å fastsette at det ikke kan spilles musikk fra utendørs høyttaler, eller gjennom fast åpne dører og vinduer, etter kl. 23.00 hvis skjenkestedet ligger i et boligområde. Unntatt dette er faste skjenkesteder i sentrum. Samme regel følger av kommunens åpningstidsforskrift.
Det forutsettes at bevillingshaver overholder krav etter annet regelverk: