Et sentralt prinsipp ved vurderingen av søknader, er om man som bruker av byen kan forutsi om man vil bli eksponert for alkoholomsetning eller skjenkevirksomhet. Det er ikke ønskelig at alkoholelementet skal komme som en uventet overraskelse.
Skjenking av alkohol skal i utgangspunktet være noe byens innbyggere må oppsøke, og ikke noe de skal eksponeres for når de benytter seg av andre service- og tjenestetilbud. Det innebærer å ta stilling til hva som er den sannsynlige motivasjonen for å oppsøke et sted.
Drammen kommune følger opp søknader om salgs- eller skjenkebevilling ved å kreve fremlagt utfyllende konseptbeskrivelse der dette er nødvendig.
Konseptbeskrivelsen skal bidra til å sikre at bevillingene som innvilges er i tråd med regelverket, herunder også Drammen kommunes alkoholpolitiske handlingsplan.
Konseptbeskrivelsen danner grunnlag for kommunens videre veiledning og dialog med søker i søknadsprosessen og i driftsfasen.
Dersom driftskonseptet endres etter tildeling av bevilling, og endringen er så omfattende at forutsetningene for innvilgelsen ikke lenger er oppfylt, vil dette utløse krav om ny søknad. Dette følger av alkoholloven §§ 3-1 andre ledd og 4-2 fjerde ledd.
Det er opp til kommunens frie skjønn å vurdere om en bevilling til salg- eller skjenking av alkohol skal gis. Dette følger av alkoholloven § 1-7a. Det må imidlertid gjøres en konkret og helhetlig vurdering i hver enkelt sak. Kommunens frie skjønn inkluderer hvilke typer driftskonsepter som kan innvilges skjenkebevilling. Generelt kan alle hensyn som fremmer alkohollovens formål være relevante ved en slik vurdering.
Kommunen kan utføre befaring for å definere søkers hovedgeskjeft og målgruppe i lys av aktuell søknad.
Kommunens praksis med å holde visse arenaer eller situasjoner fri for alkoholkonsum, samsvarer med alkohollovens formål, og er hensiktsmessig blant annet i arenaer som i stor grad oppsøkes av barn og unge.
Følgende regler gjelder:
Med unntak av serveringsnæringen, tildeles som hovedregel ikke fast skjenkebevilling til steder hvor handel med varer og tjenester foregår. I eksempelvis et bakeriutsalg, hvor det også etableres kafé, og hvor de samme varegruppene omsettes i utsalgsstedet og i stedets kaféavdeling, kan skjenkebevilling gis etter en konkret vurdering av den enkelte søknad. Det kan tildeles skjenkebevilling etter søknad om enkeltanledninger, der det avholdes arrangement i forretning.
Ved enkeltarrangementer rettet mot barn, unge og familier, kan skjenkebevilling kun gis for fysisk avgrensede områder for voksne.
Ved enkeltarrangementer, slik som for eksempel konserter i forsamlingshus og bibliotek, hvor målgruppen er voksne og ungdommer, kan bevillingshaver ha andre ordninger enn fysiske avgrensede områder for voksne. Bevillingshaver skal likevel sikre at de mindreårige er i følge med verge/foresatt, og at verge/foresatt heller ikke benytter alkohol.
Det gis ikke alminnelig skjenkebevilling til skjenkesteder i tilknytning til idrettsanlegg, idrettshaller og lignende, samt arenaer for fritidsaktivitet hvor mange barn og mindreårige ferdes.
Ved større idrettsarrangementer kan det åpnes for bevillinger til enkeltarrangement.
Alminnelig skjenkebevilling kan gis dersom bruk og lokaler tilrettelegger for et fysisk og mindre avgrenset område, hvor det er forutsigbart at det serveres alkohol, slik som for eksempel et eget VIP-område.
Det gis ikke alminnelig skjenkebevilling til bowlinghaller og tilsvarende arenaer, i tidsrom når barn og mindreårige unge har adgang til lokalet. Det kan gis skjenkebevilling til en fysisk avgrenset del av lokalet for voksne.
Det gis ikke alminnelig skjenkebevilling til kino, i tidsrom når barn og mindreårige unge har adgang til lokalet. Det kan gis skjenkebevilling til en fysisk avgrenset del av lokalet for voksne.
Teater og kulturhus kan gis alminnelig skjenkebevilling. Denne tillates midlertidig ikke praktisert under forestillinger som er særlig rettet mot barn og unge. Dersom lokalene åpner for flere fysisk avgrensede forestillinger/arrangementet parallelt, kan skjenkebevillingen praktiseres på det området som er forbeholdt forestillingen/arrangementet for voksne.
Alkohollovgivningen inneholder bestemmelser om begrensning av samfunnsmessige og individuelle skader av alkoholbruk, og krav om at sosiale hensyn skal ivaretas i skjenkesteder. Spillavhengighet forsterkes lett ved ruspåvirkning.
På det grunnlag gis skjenkebevilling ikke for konsept hvor tilbud om pengespill er en del av bevertningsstedets publikumstilbud, for eksempel ved at bevillingshaver inngår kommisjonæravtaler med tilbydere av pengespill.
Skjenkebevilling tildeles ikke til konsept hvor oppstilling av gevinstautomater utgjør en del av publikumstilbudet.