Økonomisk kriminalitet som skatte- og avgiftsunndragelser og manglende innberetning av omsetning gir noen en uberettiget konkurransefordel, og fører til at profesjonelle og gode næringsdrivende blir utkonkurrert.
Arbeidslivskriminalitet som bruk av ulovlig arbeidskraft kan føre til utnyttelse av mennesker i en sårbar situasjon og åpner for sosial dumping. Det er også konkurransevridende, ettersom bruk av ulovlig arbeidskraft kan gi arbeidsgiver besparelser på lønnsutgifter, forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift.
Ved vandelsvurdering av personer med vesentlig innflytelse etter alkoholloven innhentes det alltid uttalelser fra politiet og skatte- og avgiftsmyndigheter, og ved behov informasjon i Aa-registeret og konkursregisteret. Dersom vandelskravet ikke er oppfylt, gis det ikke bevilling, jf. serveringsloven § 6 og alkoholloven §§ 1-7b og 1-7c.
Vandelsvurdering skal skje minst en gang i løpet av en kommunestyreperiode, og kan også gjøres på bakgrunn av avvik ved kontroll og informasjon mottatt fra samarbeidspartnere etter opplysnings- og meldeplikten. Dersom vandelskravet ikke lenger er oppfylt, inndras bevillingen, jf. serveringsloven §§ 19 og 6 og alkoholloven §§ 1-7b og 1-7c og 1-8.
Drammen kommune er avhengig av et godt samarbeid med andre kontrollinstanser for å avdekke økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet. Kommunen ønsker at forpliktende samarbeidsavtaler med politiet, Skatteetaten og Arbeidstilsynet videreføres og videreutvikles. I tillegg vil kommunen gjennomføre samarbeidskontroller for å avdekke økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet.