Bragernes torg, Drammen. Husrekke med uteservering. Drammen rådhus i bakgrunnen.

Hovedmål 1: Drammen skal ha et attraktivt og mangfoldig uteliv med gode og forutsigbare rammebetingelser

Utelivsbransjen er dynamisk og kan være en drivende faktor i by- og samfunnsutviklingen. Flerbruksutviklingen har vært positiv for publikum, da den har ført til et bredere og mangfoldig tilbud i byen.

Samtidig er det viktig at kommunen sørger for å opprettholde alkoholfrie arenaer. Kommunen ønsker at bevillingspolitikken skal bidra til å fremme mangfold, inkludering og fellesskap og balansere verdiene “inkluderende” og “nytenkende” i kommuneplanen. Det er derfor ikke alle typer driftskonsepter som kan få salgs- eller skjenkebevilling. Tilhørende tiltak er ment å angi hva som er sentralt for slike vurderinger, og gir veiledning om hvilke steder det ikke gis bevilling til.

Et fokusområde for kommunen er å forhindre salg og skjenking av alkohol til mindreårige. Det er bred politisk enighet om en streng linje med hensyn til salg og skjenking av alkohol til mindreårige, da alkoholens skadepotensiale er enda større for denne gruppen. Dette er et prioritert område også i denne planperioden.