Bragernes torg, Drammen. Husrekke med uteservering. Drammen rådhus i bakgrunnen.

Bakgrunn og formål med planen

Kommunen har etter alkoholloven § 1-7d plikt til å utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan. Planen bør behandles i hver kommunestyreperiode. Loven gir ingen direkte anvisninger om hva planen skal inneholde, men den bør angi de alkoholpolitiske hovedmålene og de delmål kommunen legger til grunn for sin alkoholpolitikk, samt de virkemidlene som vil tas i bruk for å nå disse målene. Kommunen har stor frihet til å utforme egen lokal alkoholpolitikk innenfor alkohollovens rammer og formål.

Kommuneplanens samfunnsdel ble vedtatt av kommunestyret 12.12.2021. Dette er det viktigste styringsdokumentet i kommunen frem mot 2040. Kommuneplanens samfunnsdel har en visjon om Drammen som “et godt sted å leve”, med verdiene “nær, inkluderende og nytenkende”. I tillegg vedtok kommunestyret 14.06.2023, Strategisk næringsplan for Drammen 2023 – 2027. Her fremgår at “Drammen kommune skal, så langt det er mulig, imøtekomme næringslivets forventning om å være en tilgjengelig og løsningsorientert samarbeidspartner, der dialog og samarbeid er det viktigste verktøyet.” Et hovedmål er at Drammen skal være det foretrukne regionssenteret nasjonalt, der et viktig virkemiddel er servicevennlig og løsningsorientert tilnærming til alle innbyggere og næringsdrivende.

Alkohollovgivningen befinner seg i skjæringspunktet mellom kryssende hensyn. Alkohol er en lovlig vare, samtidig som alkoholbruk har en rekke skadevirkninger. Ofte er det en motsetning mellom det å begrense og regulere omsetningen på den ene siden, og næringsinteresser på den andre siden.

Alkohollovens formål er å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer. De viktigste virkemidlene er bevillingssystemet, vinmonopolordningen, reklameforbudet, aldersgrenser og avgiftspolitikken.

Alkoholpolitisk handlingsplan skal bidra til en forsvarlig alkoholpolitikk som både ivaretar hensynet til alkohollovens formål og folkehelse, og samtidig legger til rette for en bærekraftig restaurant-, utelivs- og dagligvarenæring. Formålet er et attraktivt og mangfoldig uteliv med forutsigbare og næringsvennlige rammebetingelser, samtidig som hensynet til forsvarlig alkoholomsetning, kontroll, folkehelse og alkoholfrie arenaer ivaretas.