Parkeringsstrategien er en beskrivelse på overordnet nivå av hvordan Drammen kommune ønsker å benytte parkering som virkemiddel for å bygge opp om mål for areal- og transportutviklingen.
Kommuneplanens samfunnsdel 2021-2040, vedtatt av kommunestyret 13.12.2021, har som et av sine hovedmål at «Drammen skal bli Norges grønneste kommune – et sirkulært og klimarobust lavutslippssamfunn der det er naturlig å velge miljøvennlig». Et av delmålene under dette hovedmålet er at «Drammen skal redusere klimagassutslippene.» Blant strategiene for å oppnå dette inngår blant annet at kommunen «Legger til rette for økt bruk av gange, sykkel og kollektivtransport og ikke økt privatbiltransport.»
Flere kommunale planer og strategier skal virke sammen med parkeringsstrategi med parkeringsnorm for å nå målene i kommuneplanens samfunnsdel:
Samarbeidet Buskerudbyen, der Drammen er med, er ett av byområdene som omfattes av nullvekstmålet for persontransport med bil, satt blant annet i Nasjonal Transportplan 2022-2033. Nullvekstmålet innebærer at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange, ikke med bil. Oppnåelse av nullvekstmålet er blant annet en forutsetning for å få byvekstavtale med staten.
Parkeringsstrategien balanserer behovet for å begrense biltrafikken med hensynet til å sikre befolkningens mobilitet.
I parkeringsstrategien angis prinsipper for utviklingen av gateparkering, flateparkering og parkering i kommunens parkeringshus, herunder prinsipper for prising og vilkår på kommunens parkeringsplasser.
Strategien bestemmer ikke detaljerte satser og vilkår, men gir overordnede føringer for disse.
Dette dokumentets del 2 inneholder bestemmelser og krav knyttet til parkering ved nybygg og omregulering (parkeringsnormer). Disse bestemmelsene er fastsatt i tråd med prinsippene og formålene i parkeringsstrategien og plan- og bygningsloven.