Boligsoneparkering og beboerparkering i Drammen kommune har to formål:
Parkeringsbevis i en boligsone eller i et område med beboerparkering gir adgang til å parkere i sonen, men innebærer ikke reservert eller garantert parkeringsplass.
Det skal settes i gang en prosess med medvirkning for å finne mest hensiktsmessige parkeringsregulering i områdene Bragernes vest, Bragernes øst, Skogliveien og Strømsø øst, slik disse fremgår av kart (figur 4).
«Forskrift om boligsoneparkering» fra 2010 og «Forskrift om beboerparkering» fra 2012 skal gjennomgås og revideres ved behov.
Drammen kommune har boligsoneparkering og beboerparkering i noen områder i og nær Drammen sentrum. De to ordningene har litt ulike kjennetegn:
Boligsoneparkering og beboerparkering har to formål. Det ene formålet er å legge til rette for at de som bor inne i sonen og ikke har tilstrekkelig tilgang på parkering på egen grunn, og dermed er henvist til gateparkering, har større mulighet til å finne parkering nær boligen. Det andre formålet er å redusere antallet gratis parkeringsplasser, og derigjennom oppmuntre til bruk av andre transportmåter enn privatbil.
Parkeringsbevis i en boligsone eller i et område med beboerparkering gir adgang til å parkere i sonen, men innebærer ikke reservert eller garantert parkeringsplass.
Der det er krav om at parkering skal dekkes på egen grunn, har beboere og deres besøkende ikke krav på parkeringstillatelse i boligsone eller sone med beboerparkering. Dette vil gjelde alle boliger der parkeringsløsningen er godkjent gjennom byggesak eller plan som er vedtatt etter at den nye parkeringsnormen (del 2 i dette dokumentet) trer i kraft, samt boliger der det i eldre reguleringsplan er bestemmelser om at all parkering skal dekkes på egen grunn, jf. parkeringsnormen (del 2 i dette dokumentet), § 15-17.
Parkeringstillatelser tildeles etter skriftlig søknad og i henhold til vilkår i de til enhver tid gjeldende forskrifter, henholdsvis Forskrift om boligsoneparkering for Drammen kommune og Forskrift om beboerparkering for Drammen kommune.
Parkeringstillatelse i boligsone/beboersone gir utenom virketiden for sonereguleringen ikke særskilt rett til parkering i sonen fremfor kjøretøy uten en slik tillatelse.
Prisene for å parkere i boligsone eller sone med beboerparkering fastsettes av kommunestyret i handlings- og økonomiplanen. I 2023 er prisene som det fremgår av tabellen under.
Kategori | Per år | Per måned | Per uke | Per dag |
---|---|---|---|---|
Parkeringstillatelse for beboere | ||||
1. bil | 3 600,- | 300,- | - | - |
2. bil | 4260,- | 350,- | - | - |
3. bil | 4 920,- | 410,- | - | - |
Midlertidig parkeringstillatelse for beboere | - | - | 330,- | 85,- |
Parkeringstillatelse for næringsdrivende | - | 820,- | - | - |
Det skal betales ordinær takst for elbiler og hydrogenbiler, jf. kapittel 1.11.
I parkeringsstrategien for tidligere Drammen kommune vedtatt 18.12.2018 ble det angitt et vurderingsområde på Strømsø der det skulle vurderes boligsone, beboerparkering eller annen parkeringsregulering for å begrense/hindre fremmedparkering. Til møtet i bystyret i tidligere Drammen kommune 21.05.2019 ble det fremmet en interpellasjon om utvidelse av boligsoneparkering i Drammen. I interpellasjonen er det omtalt flere områder både på Strømsø og Bragernes der boligsoneparkering bør vurderes. Bystyret vedtok at saken skulle oversendes Nye Drammen. I tillegg har det kommet enkelte innbyggerinnspill med ønske om boligsone/
beboersone.
Med bakgrunn i dette er det gjort en faglig vurdering av hvor det er mest aktuelt med ny parkeringsregulering for å begrense/hindre fremmedparkering. Et viktig grunnlag i vurderingen har vært en undersøkelse der parkerte biler ble registrert og registreringsnummeret koblet opp mot kjøretøyregisteret for å undersøke om kjøretøyet hadde lokal tilknytning eller ikke.
I områdene som er merket gule på kartet nedenfor skal det settes i gang en prosess der beboere og næringsliv skal gis mulighet til å medvirke for å finne mest hensiktsmessige parkeringsregulering. Disse områdene er:
Boligsone og beboerparkering medfører både fordeler og ulemper, og disse vil påvirke beboere, besøkende og næringsdrivende på ulik måte. I prosessene som settes i gang, skal derfor både boligsone, sone med beboerparkering og annen parkeringsregulering vurderes som virkemiddel, og man skal etterstrebe løsninger som i størst mulig grad ivaretar hensynene til de ulike gruppene. Medvirkning vil være et viktig element i prosessene.
Gjeldende «Forskrift om boligsoneparkering» er fra 2010 og gjeldende «Forskrift om beboerparkering» er fra 2012 og vedtatt i tidligere Drammen kommune. Med prosessene som skal settes i gang i fire nye områder kan det bli utvidelse av boligsone-/beboerparkeringsordningen. I anledning dette skal de to forskriftene gjennomgås og revideres ved behov. En revisjonsprosess vil innebære at forskriftene behandles politisk i den nye kommunen.