Parkeringsstrategien gir de overordnede målene og hovedgrepene i parkeringspolitikken. Den løpende parkeringsforvaltningen skal skje innenfor disse rammene. Parkeringstilbudet kan justeres for å sikre at det fungerer i tråd med intensjonene i parkeringsstrategien. Større endringer av prissystem eller prinsipper for parkeringsregulering skal behandles politisk.
Endringer i følgende forhold krever politisk behandling:
Innføring eller avvikling av avgiftsparkering (eksempelvis innføring av avgiftsparkering i Mjøndalen sentrum og/eller Svelvik sentrum)
Større endring av takster og tider innen kommunens enerettsområde
Endring i soner for beboerparkering og boligsoneparkering
Endring i parkeringsnormer
Innenfor det kommunale enerettsområdet kan følgende gjøres uten politisk behandling:
Justeringer av skiltreguleringer for å bidra til måloppnåelse, innenfor rammen av parkeringsstrategien
Fastsette ulike satser på ulike områder/gater dersom dette er nødvendig for å oppnå målsetningene i parkeringsstrategien
Med dagens organisering er det Virksomhet Parkering som har ansvaret for disse oppgavene.
Den delen av kommunens parkeringstilbud som ivaretas av Dpark AS drives i konkurranse med private parkeringstilbydere. Dpark AS skal innenfor føringene i parkeringsstrategien operere som en markedsaktør.
I Dpark AS er styret det øverste organet.
For den delen av kommunens parkeringstilbud som Dpark AS forvalter, kan styret for Dpark AS:
Vedta satser og innkrevingstider i kommunens parkeringshus og på flateparkeringer, med formål om å utnytte hvert parkeringshus og hver parkeringsplass best mulig innenfor parkeringsstrategiens rammer
Sette/endre maksimalsatser for dag, helg og langtidsleie i parkeringshusene ut fra markedssituasjonen
På linje med private tilbydere av parkeringsplasser vurdere, og eventuelt innføre, betaling for parkering også på søndager