Har du fått parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon du mener du ikke skulle hatt, eller mener du at bilen din urettmessig er tauet inn? Da kan du sende oss en klage.
Viktig informasjon til HC-kortinnhavere
Se hvilke klagesaker som ofte fører fram og hvilke som ikke gjør det før du sender klage på bot (parkeringsgebyr, kontrollsanksjon eller inntauing).
Hos Parkeringsklagenemda og Forbrukerrådet finner du flere eksempler på saker det mest sannsynlig ikke nytter å klage på.
For at klagen skal bli behandlet av oss, må vi vite hva slags type bot du har fått. Dette finner du øverst på den gule lappen.
Gå til klageskjema som gjelder parkeringsgebyr, kontrollsanksjon, eller at bilen er tauet inn.
Du må iht forskrift sende klagen innen tre uker fra du fikk ileggelsen
Når du har sendt klage mottar du varsel om svar på sms eller på e-post. Selve svaret kan du lese ved å logge deg inn i Altinn.
Fristen for å betale er tre uker fra datoen du fikk bot. Det er viktig at du betaler innen fristen selv om du klager. Betalingsopplysninger finner du på ileggelsen.
Parkeringsgebyret blir 50 prosent høyere dersom du ikke betaler innen fristen.
Kontrollsanksjon ilagt i forbindelse med vilkårsparkering trenger du ikke å betale før du har fått svar på klagen, forutsatt at klagefristen på 3 uker fra ileggelsesdato er overholdt.