Fra januar 2025 avsluttes muligheten for å kunne betale med mynt på kommunens parkeringsautomater. Håndteringen av mynt er ressurskrevende og tungvint, og bruken av mekaniske deler i parkeringsautomaten er en feilkilde. De aller fleste foretrekker å benytte en betalingsapp når de kjøper parkeringstjenester, men muligheten til å betale med kort på automatene vil fortsatt være til stede.
Du kan betale for parkering med kort på automat, eller via to ulike apper på mobiltelefonen din - Easypark eller Parklink.
Vi gjør oppmerksom på at hvis ingen betalingsmåter fungerer, på grunn av teknisk feil eller lignende, må du kontakte oss.
Ved problemer eller feil, er det på hver automat opplyst om telefonnummer til å melde i fra på.
På alle kommunens automater kan du betale med kort. Du kan med kort reservere for betaling opp til den maksimale tiden det er lov å stå på plassen. Ankomstbilletten legges godt synlig bak ruta. Når kortet trekkes/tæppes på nytt ved avreise, kommer det ut en kvittering og du blir kun belastet for den parkeringstid du faktisk har stått parkert. Dersom betalingskortet ikke settes inn igjen/tæppes ved avreise blir kortet belastet for den tiden du har forhåndsvalgt.
Automatene tar Visa og Master-/Eurocard i tillegg til bensinkortene Shell og CircleK (Statoil).
Ved eventuelle problemer, ring telefonnummeret oppgitt på automaten, eller benytt deg av alternativ betalingsløsning via mobiltelefon (se neste punkt og informasjon på automat).
Dersom man ønsker å slippe å bruke mynt eller bankkort, kan man velge mellom to ulike appleverandører for betaling med mobiltelefon. Disse er Parklink og Easypark.
Takstgruppe (angitt på billettautomat) og kjøretøyets registreringsnummer angis via app på smarttelefon.
Du må oppholde deg ved kjøretøyet eller automaten ved oppstart av parkeringskjøpet via mobiltelefonen. Forlengelse av parkeringstiden kan gjøres fra annet sted dersom forlengelseskjøpet gjennomføres før p-tiden utløper, og man er innenfor takstsonens makstid.
Trafikkbetjentene sjekker gyldig parkering mot bilens kjennemerke. Bilfører er selv ansvarlig for at kjøpsdata som bilnummer og takstgruppe er lagt inn korrekt. Disse data fremkommer på bekreftelsen du får idet betaling for parkering aktiveres.
Vi gjør oppmerksom på at appleverandøren er ansvarlig for at parkeringsordningen virker. Ved behov for kundestøtte, kontakt appleverandør direkte. Dersom det ikke skulle være mobildekning, eller betaling med mobiltelefonen ikke fungerer av annen grunn, må du benytte alternativ betaling på billettautomat.
For å bruke en av appløsningene til mobiltelefon, må du laste ned ønsket app og registrere deg. Brukeravtale inngås direkte med leverandøren. Eventuelt påslag som kommer i tillegg til ordinær parkeringspris finner du informasjon om på billettautomatene.
Tjenesteleverandørenes hjemmesider: