Helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger

Miljøet i barnehager og skoler skal være slik at det fremmer barnas og elevenes helse, trivsel, lek og læring og forebygger sykdom, skade og alvorlige hendelser.

Det er flere lovverk som skal sikre et godt fysisk og psykososialt miljø i barnehager og skoler.

Det fysiske miljøet

Krav til det fysiske miljøet i barnehager og skoler reguleres i hovedsak etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.

Du kan lese mer om forskriften her:

Forskriften omfatter arealer inne og ute som ligger på barnehagens og skolens områder. Forskriften gjelder også på utflukter og turer. Enkelte av kravene i forskriften vil ikke nødvendigvis være like relevante på områder utenfor virksomhetens lokaler og uteområder, men det er viktig at virksomheten ivaretar barn og elevers miljø og helse uavhengig av om de oppholder seg inne eller ute, eller ute på tur. Det samme gjelder om barnehagen eller skolen benytter lokaler til ulike aktiviteter, for eksempel svømmehall eller gymsal.

Barnehager som omfattes av denne forskriften samsvarer med barnehager som omfattes av barnehageloven § 6. Det innebærer at forskriften gjelder både virksomheter som er godkjent eller godkjenningspliktige etter barnehageloven.

Alle grunnskoler omfattes av forskriften. Skoler som omfattes av denne forskriften samsvarer med skoler som omfattes av opplæringsloven og privatskoleloven. Forskriften omfatter skolefritidsordninger i regi av skolen.

Det fysiske miljøet i barnehager og skoler må ses i sammenheng med det psykososiale miljøet, da det er miljøet samlet sett som har betydning for barns og elevers helse, trivsel, lek og læring. Fysisk miljø kan ha betydning for barn og elevers helse, både fysisk og psykisk helse. For eksempel kan fysisk utforming av lokalene og uteområdene ha betydning for barn og elevers opplevde trygghet, mobbing, fysisk aktivitet og sosialt samvær. Det er betydningen for barn og elevers helse, trivsel, lek og læring som er avgjørende for om kravene i forskriften er oppfylt.

Det psykososiale miljøet 

Krav til psykososialt miljø reguleres i barnehageloven kapittel VIII (lovdata.no) om psykososialt barnehagemiljø, og i opplæringsloven kapittel 12 (lovdata.no) om elevenes skolemiljø.

Godkjenning og tilsyn

Kommunen har ansvar for godkjenning og tilsyn med forhold som kan påvirke helse, miljø og sikkerhet for barn og elever i barnehager og skoler etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. I Drammen kommune er denne oppgaven plassert hos avdeling miljørettet helsevern. 

Hvordan melde fra

Kontakt barnehagen eller skolen din dersom du mener forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger ikke oppfylles eller om det er forhold som du ønsker å ta opp. 

Har ikke barnehagen eller skolen fulgt opp henvendelsen innen rimelig tid, kan eleven eller foreldrene henvende seg til kommunen som tilsynsmyndighet. Ta da kontakt med miljørettet helsevern i kommunen.

Kommunen skal vurdere å følge opp forholdet ved tilsyn.