Incentivordning for bostedsregistrering av studenter i Drammen kommune

Drammen kommune ønsker at studenter melder flytting til kommunen. For å bidra til dette vedtok kommunestyret en incentivordning i 2023.

Søknadsperioden åpner i slutten av august hvert år.

Søknadsfrist: Kommunen må motta søknad innen 15. oktober.

Ønsker du å søke på ordningen, send søknad med vedleggene som kreves, på e-post til Eva.Christin.Heyerdahl.Johnston@drammen.kommune.no.

Det er ikke mulig å sende dokumentasjon på vegne av andre.

Endelig behandling av søknaden krever at søkeren møter opp personlig på innbyggertorget i Drammen rådhus, Engene 1, 3015 Drammen og fremlegger studiebevis.

Hvem kan søke?

Fulltidsstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge campus Drammen, som har fullført minst ett studieår og som kan dokumentere adressehistorikk fra 2023/2024 og bostedsattest fra Skatteetaten datert 2023 eller 2024 med nåværende bostedsadresse i Drammen kommune. 

NB! Ordningen har ingen tilbakevirkende kraft og gjelder derfor kun for flytting til Drammen i 2023 og 2024.

Hva kan det søkes om?

Engangs bostedsregistreringstilskudd på 7000 kroner.

Søknaden må inneholde:

  • Fullt navn
  • Personnummer (11 siffer)
  • Folkeregistrert adresse i Drammen
  • Studieretning
  • Kontonummer
  • En kort beskrivelse som sier litt om deg selv (ca ½-1 side)

Vedlegg:

  • Dokumentasjon på at du er fulltidsstudent. Dette finner du på Samordna opptak.
  • Dokumentasjon på betalt semesteravgift til USN. På Studentweb, under «betaling», finner du fakturaen for semesteravgift og dokumentasjon på at du har betalt.
  • Dokumentasjon på at du har fullført minst ett studieår ved USN campus Drammen. Dette finner du på Studentweb.
  • Bostedsattest datert i 2024. Denne dokumenterer folkeregistrert adresse i Drammen. Bestilles på "Min side" på skatteetaten.no
  • Adressehistorikk datert i 2024. Denne dokumenterer hvor du har bodd. Bestilles på "Min side" på skatteetaten.no