Metoden for GUTTA LESER!

Gutter rundt et bord med bokstavkjeks på. Voksen som snakker med dem i forbindelse med prosjektet GUTTA LESER!

Mål

Mål om å gjennomføre et løft for de barna på mellomtrinnet som leser minst på fritiden, og som har dårligst lesekondis. GUTTA LESER! er ikke et spesialpedagogisk verktøy, men en lesemotivasjonstime. Det er ikke for elever med spesifikke lese- og skrivevansker. Kriteriet for deltakelse i satsningen er først og fremst lav leselyst eller lav motivasjon.

Hvem?

GUTTA LESER! er tenkt som en flerårig satsning for skole og bibliotek. Deltagere i GUTTA LESER! bør bestå av elever fra 6. trinn. Bakgrunnen for dette valget, er at nasjonale prøver i lesing ligger på 5. trinn og gir en klar indikasjon på hvilke elever som kan trenge et løft. 

Varighet?

Leseklubben burde strekke seg over et snaut skoleår (september/oktober – april/mai) med ukentlige treff. Minimum én skoletime i uka må settes av og timeplanfestes. Forankring i skolens ledelse og samarbeid med kontaktlærere er en absolutt forutsetning for suksess.

Hvor?

Alle timer bør foregå på biblioteket: skolebiblioteket eller det lokale biblioteket. Elevene skal ut av sine vante omgivelser på skolen, oppleve miljøforandring og bli kjent med mulighetene som finnes på biblioteket.

Hvordan?

Elevene velges ut basert på nasjonale prøver på 5.trinn og lærers helhetsvurdering. Åtte elever er anbefalt maksantall med hensyn til gruppedynamikken. Det er ikke ønskelig med elever i gruppen som har en åpen konflikt med hverandre. Psykososial trygghet og tillit mellom elever og den voksne er avgjørende for et godt resultat.

Hva?

Vi bruker elevmedvirkning til mye av innholdet i timene, men bøkene vi leser er valgt av bibliotekaren. Vi øver på å kunne snakke om litteratur (tema, handling, karakterer, målgruppe) og på å anbefale bøker for medelever. Målet er å skape et miljø og en klubbfølelse der det er kult å lese. Målet er at elevene selv får et selvtillitsløft gjennom å få utdelt ansvar for formidling og innkjøp, og de kan brukes aktivt som «leseambassadører» ovenfor sine medelever.

For gutta, ja, de leser. Når de vil. Når de får kule nok bøker, når de får krav og forventninger til seg selv. Litt premiering, litt plass til å bevege seg på, litt troa på seg selv og anerkjennelse – ja da kan magiske ting skje.

Jørgen Gromstad, prosjektleder GUTTA LESER!