Hvordan lykkes med GUTTA LESER!?

Tre gutter som spiller fotball på kunstgress.
  • Når elevene skal velges ut, burde dette primært være kontaktlærers avgjørelse. Kontaktlærer kjenner elevene godt og er best egnet til å foreta en helhetsvurdering. Dialog rundt hvem skal delta burde starte rett etter skolestart i august.
  • Noe av det morsomste for deg som voksen er å overbringe beskjeden individuelt til de gutta som får være med. Tanken er at det skal være eksklusivit å få delta, et privilegium for elevene.
  • Samarbeid med skolen og tett relasjonsbygging med elevene er avgjørende. Disse gutta trenger voksne som ser dem og lytter til dem! Lær deg navnene utenat før første møte. Vis gutta at du har trua! Skap en følelse av samhold, relevans og eksklusivitet i klubben.
  • Jevnlige møter er avgjørende. Det bør være høy terskel for å avlyse eller prioritere bort møtene. Sosiale ting med klassen, som for eksempel utflukter eller turdager, er selvsagte unntak. 
  • Tydelige forventninger, arbeidsoppgaver og krav er viktig. Jo mer umotivert elevene er for lesing, desto viktigere er det at de opplever at det stilles forventninger til dem.
  • Mengdetrening med progresjon over tid. Start enkelt og kort, øk på etter hvert. 
  • Elevmedvirkning og medbestemmelse. Gutta er med på å bestemme innkjøp av bøker, lage utstillinger i biblioteket og profilere seg selv på skolen og på biblioteket.
  • Bruk norske grafiske romaner og tegneserier! Det skal være kort vei mellom skaper og leser, det virker mindre fremmedgjørende for leserne. Kontakt forfattere eller forlag for ekstra støtte og motivasjon! 
  • Server saft og frukt eller müslibar hver gang. Lesehjernen må ha drivstoff for å funke. Elevene er som regel ikke vant til at de får mat i skoletiden og vår erfaring er at dette er svært populært. Man gjør også alle en tjeneste når man får opp blodsukkeret! Som en bonus er det en glimrende anledning for småprat og relasjonsbygging.
  • Leseøkta burde være på maksimalt 20 minutter, kanskje halvparten de første øktene. Det kan være lurt å bruke en nedtellingsfunksjon på telefonen. Dersom det blir småprating eller avbrudd starter man klokka på nytt. Vår erfaring er at dette raskt bidrar til at elevene kommer i lesemodus.
  • Planlegg en fysisk aktivitet, en lek, konkurranse eller lignende til hver økt. Mange er ivrige fotballspillere eller driver med andre former for  idrett/fritidsinteresser. Bruk dette som en inngang til planlegging av aktiviteter. Erfaring viser at dette bidrar til økt lesemotivasjon. La elevene selv være med på å planlegge når det er mulig.
  • Lag utstilling på biblioteket, skolen eller i klasserommene med bøker gutta liker for å bli mer synlige. Bruk logoen og eventuelt t-skjorter for å forsterke klubbfølelsen. T-skjorter er en liten utgift, men har stor effekt med tanke på  motivasjon, samhold og følelse av å være en del av noe større.
  • Når elevene er ferdige med en bok, blir det viktigste arbeidskravet tydelig: elevformidling av boka i klassene på skolen. Gjør det tydelig fra første økt at dette er en forventning. Mange har lite eller ingen erfaring med å holde en  presentasjon, og enkelte kvier seg for å stå foran klassen. Er man derimot sammen med sju likesinnede elever i like t-skjorter kan denne terskelen bli lavere å forsere. Det er din jobb som voksen å hjelpe eleven til å overkomme  en eventuell reservasjon mot å snakke foran klassene.
  • Planlegg en kul avslutning som gulrot!

Oppsummering

Variasjon er en viktig nøkkel til suksess, men også stabilitet og forutsigbarhet. Variasjon skal sikres gjennom å ha ulikt innhold i tillegg til lesinga, og selvsagt gjennom litteraturen vi jobber med. Forutsigbarhet og stabilitet skal sikres gjennom  faste møter, gode relasjoner i gruppa og langsiktig arbeid.