- Velkommen, småprat, saft og noe å tygge på! Forventningsavklaring (Hva kan gutta forvente? Hva forventer du tilbake?)
- Introduksjon av bok, liten oppsummering av handlingen, samtale rundt bordet. På det aller første møtet kan du snakke litt om hva slags informasjon de kan finne ved å kikke på omslaget til boka.
- Spør gutta om de vil lese i 15 eller 20 minutter. La de få denne lille valgfriheten –flertallet bestemmer (15 minutter er uansett minimum!). Bruk nedtelling, det motiverer! Det er best at denne nedtellingen ikke er synlig for elevene, det virker bare forstyrrende når man hele tiden kan se en klokke som tikker ned. De første øktene kan det være tilstrekkelig med 10 minutters lesetid. Dette må vurderes skjønnsmessig. Alle leser i ulikt tempo, derfor er det ingen krav til mengde, kun tid.
- Ha ekstra lesestoff liggende til de som blir ferdige med boka før resten av gjengen. Er man i biblioteket, kan elevene få ta seg en runde og velge seg noe selv. Det anbefales sterkt at man holder igjen neste bok på programmet, det kan bli uoversiktlig for deg som voksen hvis alle leser ulike bøker. Det kan også virke demotiverende for de andre hvis noen får starte på neste bok før de andre er ferdige.
- Jobbe med bokmeldingskjema når elevene er ferdige med boka. Man burde raskt gå gjennom feltene som skal fylles ut og modellere hva som skal være innholdet. Her kan det være lurt å tone ned kravene til innhold. Dette er kanskje det som minner mest om en vanlig skoletime og noen elever syns dette er mindre gøy. La gutta hjelpe hverandre med skjemaet, men still krav om at svarene skal begrunnes og være individuelle. Det er viktig at man ikke stiller en masse kontrollspørsmål til hva den enkelte har fått med seg av handlingen, men i stedet er tydelig på at det er elevene selv som skal stå foran klassene og gjøre rede for boka de har lest. Da kan det fort bli flaut hvis man ikke kan svare på de mest elementære tingene om boka.
- For å spare tid, men sikre kvalitet, kan det være lurt at elevene svarer i skjemaet, men at det er den voksne som lager den fysiske presentasjonen i et digitalt presentasjonsverktøy. Innholdet bør ordrett følge strukturen på bokmeldingskjemaet. Det samme gjelder for elevenes svar så langt det er mulig.
- Ha en lystbetont, helst fysisk aktivitet, etter leseøkta. Men noen ganger kan det være hensiktsmessig å ha den før lesinga. Det kan være boksen går, straffelesing-fotball (hvert mål som slippes inn utløser 3 minutter ekstra lesetid!), trappeløpkonkurranse, fotballtriksing, brettspill, «Push-up-Challenge» eller lignende. Minimum 20 minutter av økta burde settes av til dette.
- Når elevene er ferdige med skjemaet og du har laget presentasjonen, er det lurt å ha en kort øving før gutta besøker klassene på skolen. Alle elevene må ha noe de skal si høyt, men tilpass dette etter evne. Avtal tid for presentasjonen med kontaktlærer. Bruk ca. 15 minutter på hver klasse. En egen økt går med til denne presentasjonsrunden. Har man t-skjorter er dette tidspunktet man burde bruke dem! Det er også lurt å ha med noen eksemplarer av boka som kan sendes rundt i klassen. Denne formen for elevformidling av bøker er meget effektiv og vil stort sett føre til venteliste på den boka som presenteres. Det er også med på å øke mestringsfølelsen for elevene!
- Ytre motivasjon i form av belønninger underveis spiller en viktig rolle i gjennomføringen av GUTTA LESER! . Etter hver bokpresentasjon i klassene har gutta fått «game» en halvtime. Har man ikke slikt utstyr tilgjengelig, er sjansen stor for at en av gutta eier en spillkonsoll de kan ta med. Fokuser sosiale spill, som for eksempel sportspill som FIFA eller Nintendo Switch Sports.
- Avslutning på prosjektet! Da vi først startet opp på Fjell skole i Drammen kommune høsten 2022, var tanken at elevene i prosjektet skulle få en god avslutning å se frem til. Det var elevene selv som ønsket seg Oslo-tur. Det var en enorm gulrot for elevene å ha øynene på målet gjennom alle øktene med lesing og krav. Og Oslo-tur ble det! Vi reiste med tog, var på Operataket, fikk omvisning på Deicman bibliotek, spiste shish-kebab i Torggata og besøkte Outland med omvisning. En perfekt blanding av relevant innhold og opplevelser utenom det vanlige. Det er selvsagt ikke nødvendig å reise til Oslo for en vellykka avslutning. Hvorfor ikke høre med elevene selv hva de ønsker seg? Pizza, bowling, laser tag og klatring er bare noen få mulige alternativer.
Mer om bokpresentasjon og elevformidling
Når alle har lest seg ferdig/mener seg ferdig med boka, begynner arbeidet for elevene. Det er her mye av forventningen til leserne våre starter. Sammen skal de bidra til en presentasjon om boka ved hjelp av et klassisk og enkelt bokmeldingskjema (se side 34).
Punktene skjemaet inneholder:
- fakta om boka
- litt om forfatteren
- sammendrag av handlingen
- positivt med boka
- negativt med boka
- anbefaling/vurdering
Elevene fyller inn hvert sitt skjema og klubbleder syr det sammen i en presentasjon, gjerne PowerPoint. NB! Ordrett gjengivelse fra bokmeldingsskjema er viktig for å beholde eierskap til innholdet!
Et par øvinger er å anbefale, men erfaringen viser at gutta ofte tok dette på strak arm. Vi brukte litt tid på å øve på hvordan man står, stemmebruk osv., men gutta velger i stor grad selv hvordan de løser det.
Vi har stort sett holdt presentasjoner til 6. trinn på skolen, men hvis det er ønskelig og hvis gutta er motivert for det, er det bare fint å besøke f. eks. 5. og 7. trinn også. Ha i bakhodet at slike presentasjoner kan være krevende for mange av gutta, ikke overdriv selv om man har god flyt!
Tips til relasjonsbygging med gruppa
- Lær deg navnene helst før første møte. Hvis det er vanskelig, kjør navnelek/navnskilt og pugg for harde livet! Superviktig for å få etablert en god relasjon tidlig og det er de voksnes ansvar å få dette på plass!
- Vær tydelig, men omsorgsfull. De skal vite hvor grensa går, husk at elevene er på besøk på biblioteket og at de kanskje må minnes på hva som regnes som normal folkeskikk akkurat her.
- Minn de på at det finnes et alternativ til å delta på GUTTA LESER! og det er å gå tilbake til klasserommet. Deltagelse er frivillig og kommer med forventninger.
- Ha allikevel en viss takhøyde for uro, husk at de bare er 11–12 år og har enorme mengder energi som noen ganger må ut!
- Ved grove overtramp på atferd så kan det vurderes om de må forlate klubben.
- Bygg på fellesskapsfølelsen, at de er en del av noe større og eksklusivt! Snakk fram all type lesing og bevisstgjør dem på hvor mye/ofte de faktisk leser hver dag! Spør om hva de har lest siden sist!
- Ta kontakt med alle som kan inspirere (forfattere, bokelskere og kollegaer)! Bruk gutta som leseambassadører, gi dem utfordringer! Kan de stille opp og ha lesestund for 1.–3. trinn i klassene?
- Vær leken! Ikke tenk at du kaster bort tid hvis du f.eks. ser nytten i å dra i gang en konkurranse for å bryte opp litt. Hvem stabler først et boktårn på over en meter?
Notater fra to økter høsten og våren 2022/23 fra Fjell skole
Her følger en liten beskrivelse av mine to første møter med åtte spente karer fra høsten 2022:
«Alle var hos meg på biblioteket i går, det var et meget vellykket første møte, synes jeg. Innholdet var omtrent slik: de kom inn og ble tatt imot i 3 etasje på et møterom. De fikk saft, frukt og mellombar, så hadde vi en øvelse der de skulle lage visittkort om seg selv (hva de smiler av, forventninger, når de er flytsonen, hva de er gode på osv.) etter det byttet de visittkort og presenterte hverandre. Så snakket vi litt om boka "Elastico", særlig om omslaget. De fortalte hva de så og vi snakket litt om hva vi kan finne ut ved å se på omslaget. De ville veldig gjerne begynne å lese, så jeg dro litt på det og sa....ok da, men bare i 5 minutter, Satte på stoppeklokke og der satt de jammen musestille og leste i fem min! Vi snakket også om mine forventninger til dem, var et par av gutta som skulle klovne litt og fnise masse, men de skjønte vel at det ikke passet så godt i den settingen. Bra start, neste møte blir onsdag etter høstferien!»
Her er en rapport fra i våren 2023:
«I dag startet vi med 10 min stoppeklokke lesing, så spurte gutta plutselig om vi vær så snill kunne spille fotball! Ok, sa jeg. Jeg sjekket om hallen var ledig og etter en kort og vellykka forhandling med kroppsøving-seksjonen, fikk vi låne hallen. For å lage en vri bestemte gutta og jeg at for hvert mål som ble sluppet inn skulle laget lese to «straffeminutter». Det ble delt inn i passe feige lag og vi var i gang! Vi spilte med minst mulig regler og hadde det morsomt ganske lenge, vi mista tellinga både på stillinga og tida og plutselig var klokka kvart på elleve og det var på tide å ta straffen som menn. Det var også noen smeller underveis og jeg ser med stor ømhet hvordan gutta viser omsorg for hverandre, sier unnskyld for taklinga og hjelper hverandre på beina igjen. Resultatet ble 14-10, men alle tok det pent. Med litt lunka champagne-saft feiret vi og et par av gutta ble faktisk ferdige med boka etter «straffelesinga». Nå er de på vei tilbake (veldig på overtid) til sine respektive biblioteker og vi skal straks i gang med prosjektets siste bok. Vi leses!»