To gutter som står ved en bokhylle.

Erfaringer

Hvordan gikk det egentlig?

For meg har GUTTA LESER! vært en materialisering av noe jeg har tenkt på en stund, uten å finne formen på. Helt fra oppstart har jeg latt meg imponere av engasjementet knyttet til gruppa, opplegget og etter hvert også bøkene vi har lest.

Ressursperson Marte Tovsrud Syverinsen, skolebibliotekar Tøyen skole

Tilbakemeldinger fra elever og voksne

Bragernes skole – spørsmål til elevene:

Hva tenkte du om lesing før du ble med på GUTTA LESER!?

Hva syns du om det å lese nå som du har vært med på GUTTA LESER!?

Hva var det beste med å være med på GUTTA LESER!?

Bragernes skole – spørsmål til de voksne:

Fortell kort om erfaringene dine med prosjektet.

– Det er varierende motivasjon hos elevene i gruppa. Alle likte første bok Elastico, så den var en suksess. Stort sett er de fornøyde med utvalgte bøker og setter ivrig i gang med lesing, men vi hadde et par gutter som ikke var så interessert i 3 av 4 bøker.

En ting jeg merket er at motivasjonen for å lese var høyere enn motivasjonen for å skrive bokmeldingsskjema. Jeg ser også at det har vært en utvikling i utfyllingen av skjemaene, der de har blitt flinkere til å finne informasjonen som trengs i skjema i løpet av prosjektet. 

– På et par av gutta har jeg ikke sett noen utvikling i lesemotivasjonen. Dette kan ha sammenheng med at de ikke har gitt bøkene en sjanse, og har vært mest opptatt av å skravle. En av guttene var veldig motivert til å lese i utgangspunktet, og setter alltid veldig motivert i gang med bøkene og er en rask leser.

De tre siste guttene har jeg sett en liten fremgang i leselysten på, de har vært veldig flinke til å gi bøkene en sjanse og har likt å lese bøkene som har vært utvalgt.

Steinberg skole – spørsmål til elevene:

Hva tenkte du om lesing før du ble med på GUTTA LESER!?

Sitater fra elever ved Steinberg skole om hva de synes om lesing før GUTTA LESER.

Hva syns du om det å lese nå som du har vært med på GUTTA LESER!? 

Bilde som viser sitater fra elever om hva de synes etter å ha vært med på GUTTA LESER!

Hva var det beste med å være med på GUTTA LESER!

Bilde med sitater om hva elever ved Steinberg var det beste med GUTTA LESER!

Steinberg skole – spørsmål til de voksne:

Fortell kort om erfaringene dine med prosjektet! 

– Gutta var veldig gira i starten. De var spent på hva det var og synes det var gøy å komme seg litt ut av skolen. Stor positivitet i gruppa. Øktene har gått veldig bra og vi har sett at samholdet har blitt bedre og bedre utover året. Gutta har blitt mer interessert i å låne med seg bøker hjem. De har ikke villet sabotere når vi leser, men har brukt den oppsatte tiden helt stille i bokas verden. Ser også at lengden på prosjektet (avslutning i slutten av april) passer bra. Det er grei lengde og gutta er også klare for den store avslutningen. 

Hva slags utvikling har du merket på elevene ift. lesemotivasjon? 

– Ser at holdning til lesing og bøker har endret seg veldig positivt. Flere av gutta låner flere bøker både på skolen og når vi er på GUTTA LESER!. De har blitt mer bevisst på hva slags bøker de vil ha og hva de liker. De anbefaler også bøker til hverandre.

Fortell litt om hva du tenker kunne vært gjort annerledes neste år!

– Det hadde vært fint med hyppigere møtepunkter for de voksne i prosjektet. Man kunne kanskje hatt et fast møte i måneden og ved oppstart satt en fast dag og klokkeslett hvor man visste at alle var ledig. 

Det hadde også vært fint om det hadde vært noen flere møtepunkter på tvers av gruppene. Gutta synes det var veldig fint å møte de andre når vi var på Drammensbiblioteket. Dette kunne vi gjort flere ganger uten at det nødvendigvis kommer en forfatter. De kan bare lese.

Det har vært et flott tiltak. Sønnen vår har gledet seg til torsdager og det var gøy å høre at han møtte kjente på biblioteket i dag som kunne gi han god hjelp. Gøy at de har lært seg å bruke biblioteket på den måten og føler seg hjemme der.

Mamma til en av gutta på Bragernes skole i Drammen

Tilbakemeldinger fra ressurspersoner

Marte Tovsrud Syverinsen, skolebibliotekar Tøyen skole:

For meg har GUTTA LESER! vært en materialisering av noe jeg har tenkt på en stund, uten å finne formen på. Helt fra oppstart har jeg latt meg imponere av engasjementet knyttet til gruppa, opplegget og etter hvert også bøkene vi har lest. 

Jeg tror det er avgjørende at gutta blir møtt med humor, tillit, varme, tydelige forventninger og korte leseøkter med ulike innfallsvinkler. Samarbeid med nærmeste bibliotek har også vært gull verdt. Etter å ha testet ut dette snart et år, er det liten tvil om at dette er en form jeg tar med meg videre. 

Avslutter med mottoet gutta her har laget seg: GUTTA LESER! - Only good vibes! 

Linda Kristin Bjugn,skolebibliotekar Aronsløkka skole:

Gutta gleder seg til bok og servering, og de har sagt på utviklingssamtalen at de gleder seg til å lese. 

I starten leste gutta 5 minutter, men nå leser de i 20 minutter. De vil gjerne lese mer og de spør om å få lese mer.

Gutta er mer opptatt av innholdet i bøkene enn i å si de er ferdige.

Leseutholdenheten, leselyst og lesemotivasjon har økt.

Gutta velger andre typer bøker i bibliotektimen enn tidligere og anbefaler gjerne bøker de liker til klassekamerater.

Etter vi har lest en bok har vi jobbet med karakterene i boka, miljøskildring og «tidslinjen».

Vi har snakket om innledningen (hva gjør at vi vil lese videre), spenningskurve og løsning. Vi har også snakket om vi klarer å finne det underliggende tema: hva vil boka fortelle oss?

Vi har spilt fotballspill og hatt intern trikse-konkurranse, spilt kahoot, laget vikingverden ala Ragnarok i Minecraft, laget bokmerker med runeskrift, bygget elektriske legobiler, sett film, lest for førsteklasseguttene, og hatt stjerneorientering.

Etter hver bok har vi jobbet med bokmelding på ulike måter. Gutta har laget og hatt bokpresentasjon i egen klasse og på 4. og 5. trinn etter hver bok. De har blitt tryggere og mer utadvendte på en positiv måte. Alle har deltatt. 

Vi har eget GUTTA LESER!- hjørne på biblioteket.

Alle bøkene vi har lest er kjøpt inn til skolen, slik at de er tilgjengelig til andre elever rett etter presentasjonen. Dette har vært veldig populært, og har økt både iver og utlån hos spesielt gutta på 4. trinn og 5. trinn. De spør nå om de skal ha GUTTA  LESER! når de begynner i sjette. Det er kult! 

Det er status å være på GUTTA LESER! og være leseforbilder for de yngre gutta. 

Gjennom å gjennomføre prosjektet på vår måte har vi opplevd økt motivasjon, leseglede og leseutholdenhet hos gutta på 6. trinn.