Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere praktisk bistand og opplæring på for personer med nedsatt funksjonsevne som har et omfattende bistandsbehov. Brukerstyrt personlig assistanse innebærer at bruker selv har rollen som arbeidsleder, og påtar seg ansvar for organisering og innhold ut fra egne behov.
Den som på grunn av nedsatt helse eller funksjonsevne har et omfattende bistandsbehov, kan søke om tjenesten. Den som mottar tjenesten må selv, eventuelt med bistand, organisere og lede arbeidet med assistentene. Det er et krav at arbeidslederrollen blir forsvarlig ivaretatt.
Det er Tjenestetildeling og koordinerende enhet som fatter vedtak om tjenester.
Personer med et langvarig og stort behov for personlig assistanse, har rett til å få disse tjenestene organisert som brukerstyrt personlig assistanse. Personlig assistanse omfatter praktisk bistand og opplæring og støttekontakt. Foreldre med hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne, kan også ha rett til avlastning organisert som BPA.
Den som er innvilget BPA, har rollen som arbeidsleder og må ivareta rollen på en forsvarlig måte. Dersom bruker selv ikke kan være arbeidsleder, kan arbeidslederrollen ivaretas av andre som kjenner brukeren godt.
Arbeidsleder har det daglige lederansvaret i den enkelte BPA-ordningen, og må følge lov- og avtaleverk. Oppgavene som arbeidsleder lønnes ikke.
Oppgavene innebærer blant annet:
Brukervalg betyr at du selv kan velge hvilken leverandør du skal motta tjenesten fra. Du kan velge tjenester fra en av de private leverandørene som har avtale med kommunen, eller du kan velge den kommunale leverandøren. Uansett hvem du velger, vil kommunen fortsatt ha ansvaret for tjenestetilbudet ditt og følge opp kvaliteten på tjenesten.
Drammen kommune har inngått kontrakt med fire private leverandører av BPA. Du kan også å få BPA -ordningen fra kommunen.
Du finner informasjon om de ulike leverandørene her. Hvordan velge tjenesteleverandør?
Du kan kontakte leverandørene direkte for mer informasjon.
Nærmeste pårørende/verge kan eventuelt hjelpe deg med å velge. Dersom du ikke ønsker å velge leverandør, vil du automatisk få tildelt den kommunale BPA-leverandøren.
Når du får tildelt BPA, informerer du Tjenestetildeling og koordinerende enhet om hvilken leverandør du ønsker per e-post: Tjeneste@drammen.kommune.no
Husk å ikke sende sensitiv informasjon på e-post
Du kan også melde ønske om leverandør per tlf: 940 28 096 mandag - fredag kl 10.00 - 14.00
Tjenestetildeling og koordinerende enhet gir beskjed til den leverandøren du har valgt.
Leverandøren vil kontakte deg for å avtale nærmere om hvordan og når tjenesten skal utføres. Leverandøren skal inngå en avtale med deg som beskriver ansvar og plikter mellom deg og leverandøren.
Du kan når som helst skifte til en annen leverandør. Oppsigelsestiden er tre måneder, dersom ikke annet avtales mellom ny og gammel leverandør. Dersom du ønsker å beholde nåværende assistenter ved skifte av leverandør, kan disse overføres til ny leverandør. Dette forutsetter at assistentene selv ønsker denne løsningen.
Hvis du ønsker å bytte leverandør, informerer du Tjenestetildeling og koordinerende enhet om hvilken leverandør du velger på e-post: Tjeneste@drammen.kommune.no
Husk å ikke sende sensitiv informasjon på e-post
Du kan også melde ønske om skifte av leverandør per tlf.: 940 28 096 mandag - fredag 10.00 - 14.00
Praktisk bistand som kan omfatte:
Helsetjenester er ikke omfattet av rettigheten, men det kan være hensiktsmessig å legge enkle helsetjenester inn i BPA-ordningen dersom det er forsvarlig og bruker ønsker det. Det folk til vanlig gjør selv, bør også en assistent kunne gjøre så lenge det er helsemessig forsvarlig.
Dersom du ikke er fornøyd med hvordan tjenesten utføres, kan du klage direkte til din leverandør og samtidig til Tjenestetildeling og koordinerende enhet. Dersom du vil klage på innholdet i vedtaket om BPA, skal klagen sendes til Tjenestetildeling og koordinerende enhet.