Kommunen har mange tjenester og tilbud. Flere av disse kan du ta direkte kontakt med. Før du søker om helse- og omsorgstjenester, kan det være nyttig å se i oversikten nedenfor om noen av tjenestene eller tilbudene i lenkene kan være aktuelle for deg.
Du kan også søke på papir. Da bruker du skjema nedenfor. Send søknaden til Drammen kommune ved tjenestetildeling og koordinerende enhet, Postboks 7500, 3008 Drammen
Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om kommunens tjenester eller om utfylling av søknaden. Kontaktinformasjon finner du på høyre side.
Her kan du lese mer om helse- og omsorgstjenestene
Under finner du oversikt over alle tjenester det kan søkes om, i alfabetisk rekkefølge. Noen av tjenestene må du betale for. Informasjon om tjenester du må betale for og satser for betaling finner du under beskrivelsen av den enkelte tjenesten.
Avlastningstiltak er tilbud til personer og familier som har mye omsorgsoppgaver. Dette tilbudet skal hjelpe deg som gir omsorg til å beholde gode familieforhold, holde kontakt med venner og familie, og få tid til pauser og ferier når du trenger det. Avlastningen kan gis som døgn eller timesavlastning.
Den som på grunn av nedsatt helse eller funksjonsevne har et omfattende bistandsbehov, kan søke om tjenesten. Den som mottar tjenesten må selv, eventuelt med bistand, organisere og lede arbeidet med assistentene. Det er et krav at arbeidslederrollen blir forsvarlig ivaretatt.
Dagsenter er et tilbud til hjemmeboende eldre som har behov for sosialt fellesskap og tilrettelagte aktivitetstilbud. Dersom du av ulike årsaker har behov for å treffe andre og være med i et felles sosialt -og aktivitetstilbud, kan du søke om dagplass.
Til brukere med behov for sammensatte og helhetlige tjenester har kommunen ulike dag- og aktivitetstilbud for mennesker med nedsatt funksjonsevne i alle aldre.
Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som har behov for nødvendig helsehjelp, opptrening, opplæring eller hjelp til å mestre daglige aktiviteter i hjemmet.
Vi ønsker å gi deg tjenester som kan hjelpe deg med å opprettholde eller få tilbake evnen til å utføre aktiviteter du kan mestre selv. Å utføre hverdagsaktiviteter er viktig for å bevare god helse og selvstendighet.
Praktisk bistand er en felles betegnelse for hjemmehjelptjenester til alle de som på grunn av alder, sykdom, nedsatt funksjonsevne eller som av andre grunner trenger hjelp til nødvendige daglige gjøremål.
Hjemmehjelpen utfører tjenester som alminnelig renhold av daglig bruksrom, vindusvask, klesvask og sengetøyskift. Hjemmehjelpen kan også hjelpe med å hjelpe med å bestille matvarer Hjemmehjelpen gir også råd, veiledning og opplæring for at den som mottar hjelp, skal klare seg best mulig hjemme.
Vurdering av behov for hjelpemidler i hjemmet, syns- og hørselshjelpemidler og forflytningshjelpemidler. Tjenesten utføres av fysio/ergoterapitjenesten i kommunen. Tjenestene bistår også med informasjon, tilpassing og opplæring.
Hverdagsrehabilitering skal styrke brukerens funksjonsnivå og har som mål at personen skal mestre gjøremål selv, og utsette mer omfattende behov for hjelp.
Tjenesten gis i hjemmet fra et team bestående av spesialsykepleier, hjemmetrener, fysioterapeut og ergoterapeut. Sammen med brukeren lages et skreddersydd opptreningsprogram over 4-6 uker. Opptreningen kan bestå i alt fra å klare å kle på seg selv, koke kaffe, hente posten eller andre hverdagslige gjøremål.
Individuell plan gis til personer som på bakgrunn av helsetilstand og funksjonsnivå har behov for langvarig og koordinert tjenestetilbud. IP har eget søknadsskjema.
Korte opphold i institusjon for personer som har behov for nødvendig helsehjelp hele døgnet på grunn av funksjonsnedsettelse. Korttidsopphold er en tjeneste du må betale for.
For deg som har behov for hjelp til å tilberede varm mat.
Fra 1. januar 2020 gikk kommunene Svelvik, Nedre Eiker og Drammen sammen i en ny kommune. Det kommer til å ta litt tid før alle tjenester og tilbud er helt like for alle våre innbyggere.
Levering av varm mat er en tjeneste du må betale for.
Et sykehjem er et heldøgns bo- og omsorgstilbud for deg som har behov for stor grad av medisinsk og sykepleiefaglig oppfølging og stell gjennom døgnet.
Før du får innvilget botilbud i sykehjem skal som regel andre tiltak, som for eksempel økte hjemmetjenester, dagsenter og korttidsopphold, være prøvd eller vurdert.
Fra 1. januar 2020 gjelder lokal forskrift om rett til langtidsopphold i institusjon, som skal tydeliggjøre rettigheter for de som har behov for slik tjeneste.
TT- tjenesten (også kalt TT-kort) gis av Buskerud fylkeskommune. Buskerud fylkeskommune saksbehandler alle TT- søknader for innbyggere bosatt i fylket.
TT -kort er for deg som er ute av stand til å reise med kollektivtransport grunnet varig funksjonsnedsettelse. Med TT - ordningen får du et tilskudd som kan benyttes til transport i valgfri drosje. Kortet blir automatisk påfylt to ganger i året, 1. januar og 1. juli. Godkjenning som TT- bruker gis for to eller fire år avhengig av funksjonsnedsettelsens varighet.
Skjemaet kan også sendes i post, se på nettsiden for mer informasjon.
Trygghetspakken inneholder trygghetsalarm, røykvarsler og nøkkelboks. Pakken kan innvilges til deg som på grunn av sykdom eller funksjonssvikt har risiko for å falle eller som ikke greier å tilkalle hjelp ved å bruke vanlig telefon. Trygghetspakken er en tjeneste du må betale for.
Når vi har mottatt søknaden, tar vi kontakt med deg for en samtale. Du vil få svar på søknaden så raskt som mulig og senest innen fire uker. Hvis vi har behov for lengre tid, gir vi deg beskjed om hvor lang tid det vil ta å behandle søknaden.
Informasjon om samtykke
Kommunen kan ha behov for å innhente opplysninger, i tillegg til det du selv oppgir, for å kunne vurdere søknaden. Du kan velge å samtykke til at vi ber om og deler opplysninger med andre tjenester. Dette samtykker du til i søknadsskjemaet.
Samtykket varer inntil søknaden er ferdigbehandlet, men kan når som helst trekkes helt eller delvis tilbake.
Vi kan utveksle nødvendige opplysninger med samarbeidende helsepersonell, blant annet fastlege og spesialisthelsetjenesten (hpl § 25) dersom du ikke motsetter deg dette.
Hvordan behandles dine opplysninger?
Alle ansatte i helse- og omsorgstjenesten i Drammen kommune har taushetsplikt i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven § 12-1. Hvis du vil vite mer, se vår nettside om personvern.
Har du spørsmål?
Har du noen spørsmål kan du ta kontakt med virksomhet tjenestetildeling og koordinerende enhet på telefon 32 04 55 70 (hverdager kl. 10 – 14).
Dersom henvendelsen din gjelder koordinator eller individuell plan, kan du ta kontakt på samme telefonnummer, eller på telefon: 990 82 261 (hverdager kl. 09 – 15)
Informasjon om tjenestetildeling og koordinerende enhet
Tjenestetildeling:Virksomheten mottar og saksbehandler alle søknader om helse- og velferdstjenester i kommunen.Virksomhetsleder er Brynjar Thorgersen Nyborg
Koordinator,barnekoordinator og individuell plan: Koordinerende enhet skal ivareta at du som innbygger får et helhetlig og koordinert tjenestetilbud fra kommunen, på tvers av etater og tjenesteområder.