Søke om godkjenning av barnehager, skoler og skolefritidsordninger

Barnehager, skoler og skolefritidsordninger mv. skal godkjennes etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger § 15. Her finner du søknadsskjemaer og informasjon om søknadsprosessen.

En godkjenningssøknad skal inneholde dokumentasjon om hvordan virksomheten skal etableres, bygges og drives i samsvar med forskriften. Innholdet i en godkjenningssøknad og type dokumentasjon som må legges frem i en søknadsprosess, avhenger av type tiltak. Vanligvis deles søknadsprosessen inn i to trinn.

Søknad om godkjenning – trinn 1

 

Søknad om godkjenning trinn 1 er i praksis en søknad om en planuttalelse fra godkjenningsmyndigheten. Søk om godkjenning trinn 1 når det planlegges:

  • en ny virksomhet (skole, barnehage, skolefritidsordning mv.)
  • nye lokaler til en eksisterende virksomhet 
  • nytt tilbygg til en eksisterende virksomhet
  • renovering eller ombygging av lokaler til en eksisterende virksomhet
  • bruk av midlertidige lokaler / erstatningslokaler (f.eks. midlertidige brakkeløsninger)

Mindre tiltak vil ikke nødvendigvis omfattes av godkjenningsplikten. Kontakt oss dersom du ønsker veiledning. 

Virksomhetens eier har ansvar for at det søkes om godkjenning av tiltaket og at virksomheten oppfyller alle forskriftens bestemmelser ved oppstart. Virksomhetens eier kan delegere ansvaret for søknadsprosessen.  

Søknaden om godkjenning trinn 1 bør fylles ut av noen med inngående kjennskap til planene, for eksempel: 

  • Entreprenør
  • Prosjektleder
  • Tiltakshaver 
  • Søk om trinn 1 i planleggingsfasen. For nye tiltak som også er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven, søk senest samtidig med søknad om rammetillatelse til plan- og bygningsmyndigheten.  

På planstadiet blir det tatt valg om fysiske- og driftsmessige forhold som kan ha betydning for barn og elevers miljø. Mange av disse forholdene kan være vanskelige og kostbare å endre i ettertid. Eksempler på slike forhold kan være beliggenhet, størrelse på uteoppholdsareal, utforming av selve bygget og dagslysforhold.   

Tidlig involvering av kommunens godkjenningsmyndighet sørger for at forhold som ikke er i tråd med forskriften avdekkes og rettes opp så tidlig som mulig, og før byggingen/endringen starter. 

På siste side i søknadsskjemaet får du mulighet til å laste opp vedlegg. Vi anbefaler at du har vedleggene klare når du starter utfyllingen. Følgende dokumentasjon bes vedlagt søknaden:   

  • Beskrivelse av tiltaket
  • Fremdriftsplan
  • Situasjonsplan
  • Plantegninger/snitt/fasade
  • Utomhusplan
  • Dagslysberegninger
  • Utredninger av aktuelle miljøfaktorer, som for eksempel luftforurensning, støy, radon, grunnforurensning, lukt, stråling (høyspent, trafo), lokalklimatiske forhold, trafikksikkerhet, tilgang sol og skygge
  • Prosjektering ventilasjon / god luftkvalitet, inkludert plan for å oppnå tilfredsstillende lydforhold fra ventilasjonsanlegget.
  • Redegjørelse for hvordan barnas helse og sikkerhet ivaretas mens arbeidet pågår (aktuelt ved fortsatt drift under rehabilitering, ombygging, oppussing mv.)
  • Redegjørelse for hvordan barn med funksjonsnedsettelse skal ivaretas, eksempelvis beskrivelse av tiltak for universell utforming 

Listen er veiledende. Dokumentasjonen som må legges frem i en søknadsprosess, avhenger av type tiltak. Ved søknader om etablering av nye barnehager og skoler, eller ved større endringer i barn/elevers oppholdsareal, bør søknaden som hovedregel inneholde all etterspurt dokumentasjon.  

Dersom du mangler noen av dokumentene, kan du ettersende dem til miljorettethelsevern@drammen.kommune.no.

Ha forskriftens veileder tilgjengelig

Gjør deg godt kjent med veilederen til forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Den inneholder utfyllende informasjon om godkjenningsplikten og helse- og miljøkravene, som virksomheten må etterleve for å bli godkjent. 

Samfunnsmedisinsk avdeling behandler søknaden din fortløpende og kontakter deg dersom det er behov for ytterligere informasjon. 

Innen to-fire uker vil du få en veiledende tilbakemelding med anbefalinger og krav til hva som skal til for at vi skal kunne gi endelig godkjenning før oppstart. 

Bruk ID-porten til å logge deg inn i skjemaløsningen

For å kunne fylle ut skjemaet, må du logge deg inn ved bruk av ID-porten. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett. Gjennom ID-porten kan du bruke ulike innloggingsmetoder, som MinID, BankID på mobil, BankID, Buypass og Commfides. 

Søknad om godkjenning Trinn 1 er et KF-skjema. Når du bruker ID-porten til å logge deg inn i skjemaet, får du automatisk en "Min side" hos KF. Du kan logge deg inn  på denne siden med ID-portalen og få en oversikt over nylig innsendte skjemaer og påbegynte, lagrede skjemaer.

Klikk på i-ikonet der du trenger hjelp til utfyllingen

Ved noen av spørsmålene og svaralternativene er det plassert et i-ikon. Trykk på ikonet dersom du behøver veiledning. I noen av disse veiledningstekstene er det lenket til relevante nettsider. Dersom du trykker på lenken, vil nettsiden åpne seg i samme nettleservindu. Bruk "tilbakeknappen" for å komme tilbake til skjemaet.

Du kan lagre skjemaet og fullføre utfyllingen senere

Skjemaet lagrer svarene underveis i utfyllingen. Dersom du ønsker å fullføre utfyllingen ved en senere anledning, kan du lagre skjemaet ved å trykke på avbryt/lagre-knappen nederst på skjemaet. Ta vare på referansesnummeret du får oppgitt og bruk det når du skal logge deg på for å fortsette der du slapp. Du kan også finne tilbake til skjemaet ved å logge deg inn på "Min side" hos KF.

NB! Hvis du velger å avbryte utfyllingen ved f.eks. å lukke nettleservinduet, eller ved å trykke på "avbryt"-knappen og du deretter bekrefter at du vil avbryte utfyllingen, vil all informasjon bli borte.

Ingenting sendes inn før du ber om det

For at skjemaet skal sendes inn, må du trykke på send-inn-knappen, som kommer frem etter at du har kontrollert og godkjent opplysningene du har fylt inn i skjemaet. Vi mottar ingen informasjon før du har trykket på send-knappen.

Du kan printe ut skjemaet

Du kan printe ut skjemaet ved å trykke på printer-ikonet oppe til høyre i skjemaet.

Følg denne lenken for å fylle ut skjemaet:

 

Søknad om godkjenning – trinn 2

 

Søk om godkjenning trinn 2 ved:

  • etablering av en ny virksomhet (skole, barnehage og skolefritidsordning mv.)
  • driftsmessige endringer i en eksisterende virksomhet, for eksempel ved økning av antall barnehageplasser/elevplasser eller ved eierskifte.
  • større endringer i barns/elevers oppholdsareal (ombygginger, utvidelser, renovering, utvidelser, bruk av tilleggsareal mv.)
  • manglende godkjenning hos eksisterende virksomhete

Mange av tiltakene/endringene listet ovenfor krever også søknad om godkjenning trinn 1. Kontakt oss dersom du ønsker veiledning.


Virksomhetens eier har ansvar for at det søkes om godkjenning av tiltaket og at virksomheten oppfyller alle forskriftens bestemmelser ved oppstart. Virksomhetens eier kan delegere ansvar for søknadsprosessen. 

Søknad om godkjenning trinn 2 bør fylles ut av noen med inngående kjennskap til driften av virksomheten og virksomhetens internkontrollsystem, for eksempel: 

  • Styrer
  • Rektor
  • Daglig leder 
  • For nye virksomheter skal søknaden sendes inn før oppstart. 
  • For eksisterende virksomheter som søker fornyet godkjenning, skal søknaden sendes inn før eventuelle driftsmessige endringer trer i kraft eller nye/renoverte arealer tas i bruk. 

I søknadsskjemaet for godkjenning – trinn 2 vektlegges driftsmessige forhold, inkludert etterlevelse av kravet om internkontroll (§ 18).

Vedlegg som skal følge med søknaden

På siste side i søknadsskjemaet får du mulighet til å laste opp vedlegg. Vi anbefaler at du har vedleggene klare når du starter utfyllingen. Følgende dokumentasjon bes vedlagt søknaden: 

  • Internkontrollsystemets innholdsfortegnelse
  • Vedlikeholdsplan(er) - både for løpende og periodisk vedlikehold, og for omfattende rehabilitering
  • Lokalt tilpasset renholdsplan
  • Lokalt tilpasset beredskapsplan med oppdatert varslingsliste
  • Oppdaterte plantegninger (innendørs og utendørs areal)
  • Dokumentasjon på radonmålinger
  • Dokumentasjon på tilfredsstillende lydforhold
  • Dokumentasjon på tilfredsstillende inneklima

Listen er veiledende. Dokumentasjonen som må legges frem i en søknadsprosess, avhenger av type tiltak. Ved søknader om etablering av nye virksomheter, eller ved større endringer i barn/elevers oppholdsareal, bør søknaden som hovedregel inneholde all etterspurt dokumentasjon.

Det kan være forhold som av ulike grunner ikke kan dokumenteres på godkjenningstidspunktet. Et eksempel er radon, som kun kan måles i vinterhalvåret. Det samme vil gjelde målinger av f. eks romakustikk og etterklangstid. Måleresultater må i slike tilfeller dokumenteres i etterkant av godkjenning.

Ha forskriftens veileder tilgjengelig

Du finner veilederen til forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger på helsedirektoratets nettsider. Gjør deg godt kjent med veilederen. Den inneholder utfyllende informasjon om godkjenningsplikten og helse- og miljøkravene, som vriksomheten må etterleve for å bli godkjent. 

Samfunnsmedisinsk avdeling v/miljørettet helsevern behandler søknaden din fortløpende og kontakter deg dersom det er behov for ytterligere informasjon. Når vi har mottatt all informasjonen vi trenger, vil du få et svar på søknaden innen to-fire uker. 
 
Søknad om godkjenning – trinn 2 er en søknad om formell godkjenning etter forskrift om helse og miljø i barnehager skoler og skolefritidsordninger § 15. Søknaden vil utløse et enkeltvedtak, som kan påklages statsforvalter. 

Bruk ID-porten til å logge deg inn i skjemaløsningen

For å kunne fylle ut skjemaet, må du logge deg inn ved bruk av ID-porten. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett. Gjennom ID-porten kan du bruke ulike innloggingsmetoder, som MinID, BankID på mobil, BankID, Buypass og Commfides. 

Søknad om godkjenning Trinn 1 er et KF-skjema. Når du bruker ID-porten til å logge deg inn i skjemaet, får du automatisk en "Min side" hos KF. Du kan logge deg inn  på denne siden med ID-portalen og få en oversikt over nylig innsendte skjemaer og påbegynte, lagrede skjemaer.

Klikk på i-ikonet der du trenger hjelp til utfyllingen

Ved noen av spørsmålene og svaralternativene er det plassert et i-ikon. Trykk på ikonet dersom du behøver veiledning. I noen av disse veiledningstekstene er det lenket til relevante nettsider. Dersom du trykker på lenken, vil nettsiden åpne seg i samme nettleservindu. Bruk "tilbakeknappen" for å komme tilbake til skjemaet.

Du kan lagre skjemaet og fullføre utfyllingen senere

Skjemaet lagrer svarene underveis i utfyllingen. Dersom du ønsker å fullføre utfyllingen ved en senere anledning, kan du lagre skjemaet ved å trykke på avbryt/lagre-knappen nederst på skjemaet. Ta vare på referansesnummeret du får oppgitt og bruk det når du skal logge deg på for å fortsette der du slapp. Du kan også finne tilbake til skjemaet ved å logge deg inn på "Min side" hos KF.

NB! Hvis du velger å avbryte utfyllingen ved f.eks. å lukke nettleservinduet, eller ved å trykke på "avbryt"-knappen og du deretter bekrefter at du vil avbryte utfyllingen, vil all informasjon bli borte.

Ingenting sendes inn før du ber om det

For at skjemaet skal sendes inn, må du trykke på send-inn-knappen, som kommer frem etter at du har kontrollert og godkjent opplysningene du har fylt inn i skjemaet. Vi mottar ingen informasjon før du har trykket på send-knappen.

Du kan printe ut skjemaet

Du kan printe ut skjemaet ved å trykke på printer-ikonet oppe til høyre i skjemaet.

Følg denne lenken for å fylle ut skjemaet: