Til fastleger juni 2024

Hei alle fastleger og fastlegevikarer i Drammen!

Sommerferien nærmer seg, og jeg håper dere kan se fram til gode, velfortjente, feriedager sammen med deres nærmeste😊

Her følger informasjon om:

1. Feil i reseptformidleren: Det er funnet feil i nesten 2000 aktive resepter
  2. Ferieavvikling:
    • Vakttelefon kommuneoverlege er bemannet kl. 09-21 alle dager også i sommer
    • Ferieavvikling prøvetakingstjenesten
  3. Slik kan du få oversikt over egen antibiotika- foreskrivning
  4. Om ergo- og fysioterapitjenester i Drammen kommune
  5. Prosjekt ReCyCLIST
  6. Rehabilitering Hernes institutt

1. Feil i reseptformidleren

Som orientert i både SMS fra legeforeningen og i e- post fra kommunen fredag 14.6, har det blitt oppdaget feil i reseptformidleren nasjonalt. Dosering med intervaller sjeldnere enn daglig kan ha blitt omgjort til daglig.

Helsedirektoratet ber alle om legger legemidler inn i sine løsninger sjekke at dosering blir riktig.

Klikk her for oppdatert liste med legemidler dette gjelder fra Helsedirektoratet.
Oppdatert liste inneholder ca 40 virkestoff.

2. Ferieavvikling

• Kommuneoverlege kan nås på vakttelefon 32047270 gjennom hele sommeren.
  • Prøvetakingstjenesten har i ukene 26-32, redusert kapasitet grunnet ferieavvikling. Prøver som haster prioriteres. Det er ønsket at årskontroller o.l. rekvireres utenom disse ukene.
    Tjenesten tar blodprøver hos hjemmeboende som ikke kan, eller det er svært krevende for, å komme til fastlegen. Se vedlegg for mer informasjon om denne tjenesten.

3. Slik kan du få oversikt over egen antibiotika- foreskrivning

Oversikten ligger i Helsedirektoratets tjenesteportal for helseaktører: Helseaktørportalen (helsedirektoratet.no)

Folkehelseinstituttet (FHI) og Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP) ved Universitetet i Oslo (UiO) har lansert «antibiotikarapport». Du som fastlege vil finne en detaljert og gjennomarbeidet oversikt over hvor mye og til hvilke sykdommer du har foreskrevet antibiotika. Du vil også kunne sammenlikne egen foreskrivning mot gjennomsnittet både på fylkesnivå og nasjonalt.

4. Om ergo- og fysioterapitjenester i Drammen kommune

Ergo – og fysioterapitjenester i Drammen kommune har de siste årene hatt økt fokus på forebyggende tiltak for seniorer i kommunen. Vi ønsker å nå innbyggere med begynnende funksjonssvikt og aktivitetsutfordringer, før dette utvikler seg til et større problem der innbygger har behov for kompenserende tiltak og/eller kommunale helse- og omsorgstjenester. Utfyllende informasjon kommer på fastlegenes hjemmeside.

Tjenesten kan nås på PLO melding eller ved at innbygger tar kontakt, tlf: 32048570.

5. Prosjektet ReCyCLIST (Registrering av sykkelulykker) fortsetter og utvides

Plakater med informasjon til pasienter distribueres i juni, og vedlegget kan vises på skjerm i venterommet.

• Hva? I et år har ReCyCLIST-prosjektet fra Transportøkonomisk institutt registrert ulykker med sykkel og el-sparkesykkel i Drammen. Nå utvides prosjektet også til å inkludere fotgjengere og Drammen sykehus er nå (i tillegg til fastleger, Drammen legevakt og Unilabs) også med i innsamlingen av data om skader. Prosjektet heter nå CyWalk og er planlagt å vare i to år.
  • Fastlegenes rolle? Det er ønskelig at informasjon om prosjektet formidles til innbyggerne, og Buskerudbyen vil i juni distribuere plakater til alle fastlegekontorer, med håp om at disse kan henges opp i venteværelser og andre relevante områder på fastlegekontorene. Det ligger vedlagt også i format som kan vises på skjerm dersom det er ønskelig.
  • Hvorfor? Mer enn 50 skader er hittil registrert, og dette har gitt veimyndighetene, inkludert Statens vegvesen, Buskerud fylkeskommune og kommunen, innsikt i sykkelulykker som vanligvis ikke rapporteres. Dette har allerede ført til tiltak på steder hvor det har vært en opphopning av ulykker. Ulykkesstatistikken for el-sparkesykler har også gitt Drammen kommune verdifull innsikt, spesielt med tanke på de årlige avtalene som inngås med utleieaktørene.

Mer info om prosjektet finner dere her: https://www.toi.no/cywalk/

6. Om Hernes rehabiliteringsinstitutt:

Se informasjonsvideo om det arbeidsrettede rehabiliteringstilbudet ved Stiftelsen Hernes Institutt (Spilletid: 1.54 min)

Tilbudet er landsdekkende, pasientene betaler ikke egenandel (Iht: Pasient og brukerrettighetsloven§ 2-1b, rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten).

Se informasjonsvideoen HER om hvilke pasienter de tar imot, og med informasjon om hva som henvisningen skal inneholde.

Den skal sendes til regional koordinerende enhet (RKE). Det er viktig for RKE at det kommer tydelig frem i henvisningen at et arbeidsrettet rehabiliteringsopphold ved Hernes Institutt vil øke pasientens prognose for å komme i arbeid!

MERK: Mange fastleger opplever å få avslag på henvisningene fra RKE Avslagene begrunnes ofte med at det mangler opplysninger om det er prøvd lokale/ kommunale tiltak. Dersom dette er prøvd uten effekt anbefales en anke med oppdatert informasjon om dette!

Finn oss på kartet HER
Fullstendig Linkadresse til informasjonsvideoen: