Innbyggere som mottar hjemmetjenester kan via www.helsenorge.no administrere avtaler og sende meldinger til Drammen kommune.
Meldinger og avbestillinger kommer direkte inn i kommunens elektroniske pasientjournal.
Løsningen brukes i første omgang til kommunikasjon med hjemmetjenesten, men tilbudet blir gradvis utvidet. Innbyggerne i Drammen kommune kan nå:
Innbyggerne kan enkelt og trygt sende og motta meldinger. Meldingene kan inneholde sensitive opplysninger siden løsningen krever innlogging med min-id.
Alle meldinger lagres i den elektroniske pasientjournalen, og både innbyggeren og kommunen har dermed god dokumentasjon. Løsningen legger også til rette for direkte kontakt mellom hjemmetjenesten og pårørende.
Ved å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne se avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, for eksempel besøk fra hjemmesykepleien. De kan også avlyse besøk som ikke passer. Avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal.
På denne måten blir det enklere for innbyggerne å planlegge sin hverdag. Samtidig vil kommunen motta færre henvendelser på telefon, og hjemmetjenesten vil unngå bomturer.
Innbyggeren og/eller dens pårørende med fullmakt kan få varsel på e-post eller tekstmelding når et hjemmebesøk er utført. Dermed kan pårørende enkelt holde oversikt over hvilken hjelp deres nærmeste får.
Video fra helsenorge.no om digitalt aktive Astrid:
For å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har sikkerhetsnivå 4, og det er dermed mulig å utveksle sensitive opplysninger.
Pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra innbyggeren.
Helsenorge.no har en egen hjelpetelefon dersom du trenger hjelp til å logge deg inn.
Dersom du mottar hjemmetjenester fra Drammen kommune, kan du også spørre din kontaktperson for å få mer informasjon om, og hjelp til å bli en digitalt aktiv innbygger.