Denne årsplanen er godkjent i SU.
Språk, fysisk aktivitet, lek og inkluderende lekemiljøer.
Vi legger til rette for medvirkning som er tilpasset barnets modningsnivå og erfaringer, samt barnets individuelle forutsettinger og behov. Personalet skal spørre barn om trivsel i barnehagen og vise hensyn til det barnet forteller. De yngste barna skal observeres på deres uttrykk gjennom kroppsspråk og mimikk.
Eksempler på arenaer der barn har stor medvirkning kan være turmål, aktiv deltakelse i dagsrytme og planlegging av innholdet i dagen.
I Strømsø barnehage skal personalet ivareta barns behov for omsorg og nærhet, ved at de er nærværende og engasjert i barnas trivsel og utvikling. Vi skal være oppmerksomme og åpne for det unike hos hvert enkelt barn, og gi relevant respons på barnas følelsesuttrykk, omsorgs- og nærhetsbehov. Personalet skal oppmuntre barna til å vise omsorg og hjelpe hverandre. Vi skal handle omsorgsfullt og vise nærhet, lydhørhet og innlevelse i møte med barnet i alle situasjoner gjennom hele dagen. For å få til dette arbeidet jobber vi med små grupper, utvikling av sosial kompetanse og kjennskap til egne følelser. Hvordan sette ord på hva man føler. Det er avgjørende med et nært foreldresamarbeid i dette arbeidet.
Leken er vår viktigste aktivitet!
Det er i leken barna lærer og utvikler seg mest.
Personalet skal alltid observere og være tilgjengelig for barna i leken. Personalet er viktige rollemodeller og veileder barna ved å vise dem gode eksempler på verdien av fellesskap og samhandling i lek og lekegrupper. Vi skal gjennom arbeid i små grupper og samtaler arbeide med tilhørighet, vennskap, følelser og verdier.
Danning skjer hele tiden. Når barna deltar i fellesskapet i barnehagen lærer de noe om seg selv og andre. Vi bidrar til barnas innsikt når vi skaper arenaer der barna gjør noe sammen, lek og andre aktiviteter. Noen ganger er det personalet som leder barna, noen ganger er barna i fri lek og aktiviteter som de velger selv, og noen ganger bare er man sammen. Barnets personlighet påvirkes og dannes i alle arenaer.
Vi bidrar til selvhevdelse og til at barna skal lære å ta hensyn til andre. Ved å oppmuntre barna til å si sin mening, vil barna se at deres stemme teller. Samtidig skal barna gjøres oppmerksomme på andres meninger, følelser og reaksjoner og at de må vise hensyn og tilpasse egne handlinger i forhold til andre.
Strømsø barnehage vil gi barna grunnlag som skaper mennesker med selvtillit og tro på seg selv. For oss er det viktig at barna tør å ta utfordringer, selv om de ikke alltid mestrer omgivelsene fullt ut. Vi bidrar til dette ved å se hvert enkelt barn, anerkjenne og bekrefte følelser og gi tilpasset oppmuntring og støtte.
Språklig kompetanse er viktig for å uttrykke egne tanker og følelser, og har betydning for aktiv deltakelse i et sosialt fellesskap og for identitetsdannelsen. Vi ønsker å gi hvert enkelt barn best mulig språkutvikling.
Strømsø barnehage har et bredt mangfold og det er mange barn som lærer to eller flere språk. Derfor er det mange barn som bruker litt lenger tid i språkutviklingen. De ansatte forbereder gode samlingsstunder og lesestunder som er tilpasset alle barnas utvikling.
Personalet er bevist sin rolle som språklig forbilde og hvordan de kommuniserer med barna gjennom hele dagen. De tilpasser sin kommunikasjon etter barnets språkkompetanse, spesielt med tanke på de flerspråklige barna. De skal snakke tydelig og med korte setninger.
Vi legger til rette for opplevelser og førstehåndserfaringer som viktig tiltak for alle barns utvikling. Felles referanser gir mulighet for samtaler, felles forståelse, inkluderende lek og vennskap. Lek og vennskap har stor betydning for språkutviklingen. Dette legges det til rette for i små grupper og gjennom dagen.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsettinger.
Fagområdene er sammenvevd i hverandre og i all aktivitet som foregår i barnehagen.
Noen ganger fremhever vi spesielle fagområder, men under arbeidet med f.eks. antall, rom og form eller musikk, kan det være like mye læring av f.eks. sosial kompetanse. Vi arbeider med hvert fagområde tilpasset barnas utviklingstrinn og modning, og er innom hvert område på forskjellig måter i løpet av året, slik at barnet får varierte erfaringer. Vi har som mål at alle barn skal få mulighet til god utvikling. Vi tenker oss progresjon som en trapp uten klare skiller mellom trinnene, for å møte barnas ulike forutsettinger, modning, interesser og behov.
I førskolegruppa tilbyr vi skoleforberedende aktiviteter og har fokus på de ferdighetene barna trenger før skolestart: selvstendighet, sosial kompetanse og språkferdigheter.
I barnehagen benytter vi digitale verktøy som iPad, projektor, telefoner og høyttalere til noen av våre pedagogisk aktiviteter. Personalet legger til rette for at barna skal få utforske, være kreative og skapende gjennom digitale uttrykksformer. Vi legger til rette for at barna skal utvikle en førforståelse av personvern og nettvett, og på sikt bidra til digital dømmekraft.
I Strømsø barnehage ønsker vi at store og små skal føle trygghet og trivsel. Alle nye familier får tilbud om besøksdager sammen med barnet før oppstart. Ved hovedopptaket er det et eget foreldremøte for nye barn i juni med informasjon om barnehagen, innhold og rutiner. For de som begynner hos oss i løpet av året er det også mulig med et besøk før oppstart, og all informasjon vil da bli gitt fra den enkelte avdeling. Det er også mulig å få samtale med styrer om det er ønskelig. Normalt sett har barna 5 dager med tilvenning før foreldre kan la barnet ha full dag i barnehagen. Det er ikke alle barn som er trygge nok etter så kort tid, og da er det viktig med god dialog med de ansatte om hva de tenker er klokt for det enkelte barn.
Alle foreldre/foresatte får tilbud om oppstartsamtale slik at vi kan bli bedre kjent. Vi benytter tolk der det er nødvendig.
Når barnet skal gå fra liten avdeling til stor avdeling, starter barnehagen opp med tilvenning allerede i mai. Barna går på besøk sammen med kjente venner fra egen avdeling opp til ny avdeling, hvor de får være sammen med en voksen de vil møte til høsten. Barna leker og spiser lunsj på ny avdeling før de går tilbake til vennene sine i liten avdeling. Pedagogene overfører informasjon om barna seg imellom, og det gis tilbud om en oppstartsamtale for foreldre/foresatte med ny pedagog.
Slik jobber vi for at alle får et inkluderende og likeverdig tilbud; Strømsø barnehage har et tett og godt samarbeid med flere forebyggende tjenester. Vi ønsker det beste for våre barn, og er det noe vi lurer på snakker vi alltid med foreldrene først. PPT kommer på banen når det er nødvendig for at barnehagen skal kunne gi enkeltbarn et tilbud ut over det allmennpedagogiske. Det vil si når vi ser barnet vil ha nytte av litt mer og tettere oppfølging i hverdagen av en voksen ut over det vi gir alle barn.
Barnehagen deltar i prosjektet «Strømsø 2023» i tilknytning Knutepunkt Strømsø, der barnehagen har et tett samarbeid med familieteam, helsestasjon, PPT, levekårsteam, kultur og barnevern. Barnehagen ligger også tett ved Strømsø sykehjem, hvor vi deltar på julegranstenning, går Luciatog og synger før 17. mai.
Vi ønsker å skape et inkluderende miljø der barnehagen er en aktiv aktør i lokalsamfunnet. Vi samarbeider med Kirkens Bymisjon der vi blant annet låner utstyr til ulike aktiviteter.
Barnehagene samarbeider med et sett forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, familieteam og helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Vi samarbeider med mange ulike fagmiljøer som; USN, UDIR, PPT, barnevern, NAV, språktjenesten, helsestasjoner, skoler, andre barnehager, Knutepunkt Strømsø, Tannhelsetjenesten, Kirkens Bymisjon, familieteamet m.fl.
Strømsø barnehage inngår i en partnerskapsavtale med USN. Barnehagen tilstreber et godt og forsvarlig faglig miljø som setter oss i stand til å fange opp barn som har behov for tiltak på et tidlig stadium (tidlig inn). Strømsø barnehage inngår i nye Drammensbarnehagenes nettverk.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre