Denne årsplanen er godkjent i SU 19.06.2024.
Støa barnehage deltar i et kompetanse/utviklingsarbeid i samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge (USN) 2023-2025. Satsningen er et godt samlende og faglig prosjekt for alle kommunale barnehager i Drammen kommune.
Kommunale barnehager i Drammen samaramarbeider også med STYD kommunikasjon. STYD er et supplement til hovedmålet vårt i Rekomp (Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling, kompetanse/ utviklingsarbeid med USN).
Tematikken i kompetanse/utviklingsarbeidet er:
«Drammen kommunale barnehage skal gi barna et trygt, inkluderende og dynamisk leke- og læringsmiljø i Drammensbarnehagene.»
Støa barnehage har valgt å bruke prosjektarbeid som arbeidsmetode. Gjennom dette arbeidet sikrer vi at personalet er sentrale aktører i barnas hverdag.
Alle barn skal erfare å ha innflytelse på det som skjer i barnehagen. Støa barnehagen skal legge til rette for å oppmuntre til at barna får gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. De skal ha mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet.
Gjennom observasjon og samtaler fanger personalet opp barnas interesser, og tar dette med inn i planleggingen av barnehagens pedagogiske arbeid.
Medvirkning gir barna erfaring med demokratiske prosesser og deltagelse i et fellesskap.
I Støa barnehage skal alle barn oppleve å bli sett, forstått, respektert og barnas beste skal alltid ligge til grunn. Personalet skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring, følelse av egenverd og forebygge krenkelser, utestenging og mobbing.
Støa barnehage skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. Leken er vår viktigste aktivitet, og barna i Støa barnehage skal få leke i lekemiljøer som er tilrettelagt for at barna kan få sette i gang, styrke og strukturere leken sin selv. I Støa barnehage skal leken være den største bidragsfaktoren til barnas læring.
I Støa barnehage skal personalet støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen. Hos oss skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og at mangfold er en ressurs i det pedagogiske arbeidet.
Støa barnehage skal bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet og støtte, styrke og følge opp barna ut fra deres egne kulturelle og individuelle forutsetninger.
Alle barn i Støa barnehage skal erfare et variert språkmiljø. Språklig og kulturelt mangfold skal synliggjøres, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Personalet skal anerkjenne barnas verbale og non verbale kommunikasjon.
Rammeplanen for barnehager er barnehagens styringsverktøy, og den inneholder syv fagområder som gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområder skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.
Fagområdene er med oss i både planlagte aktiviteter og i her og nå situasjoner.
Progresjon i barnehagen innebærer at alle barn skal utvikle seg og oppleve mestring. Alle barn skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnas kunnskap skal utfordres og utvikles i takt med alder og modning.
Digital praksis skal være en naturlig del av barnehagehverdagen og bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Bruken av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal støtte opp om barns læreprosesser, og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Barna skal få utforske, leke, skape og samle kunnskap gjennom bruk av digitale verktøy i samhandling med personalet.
Støa barnehage skal legge til rette for at barn og foresatte får en trygg og god start i barnehagen. For å sikre en god start i barnehagen er det viktig at barn og foresatte møtes med respekt og anerkjennelse. Det er viktig med en gjensidig og åpen dialog mellom barnehage og hjem for å sikre et godt samarbeid.
Overgangen mellom avdelinger starter i månedsskiftet april/mai. Barn som starter på ny avdeling, vil ha faste besøksdager der de følges av personal fra egen avdeling.
Fokuset disse dagene vil være å bli kjent med avdelingen, barn, personale og uteområdet.
Støa barnehage skal i samarbeid med foresatte og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.
Støa barnehage skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte får rett hjelp til rett tid. Dette er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Barnehagen skal sørge for at alle barn, uavhengig av behov og forutsetninger, inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet.
Støa barnehage skal legge til rette for godt samarbeid og god dialog med foresatte. Samarbeid med foresatte skal skje på individnivå med foresatte til hvert enkelt barn, og på gruppenivå gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget.
Støa barnehage samarbeider med flere aktører i lokalmiljøet. Her er både arbeidsplasser og kultur representert. Samtidig benytter barnehagen seg av nærmiljøet under turer og lignende.
Støa barnehage samarbeider med PPT, helsestasjon, familietjenesten og barnevernet. Alle er instanser som arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med de forebyggende tjenestene.
Støa barnehage samarbeider med Universitetet i Sørøst Norge (USN) om et kompetanseløft for Drammensbarnehagene.
Tangen skole, som er barnehagens nærskole, deltar i felles aktiviteter med førskolegruppen våren før skolestart.
Støa barnehage er en pedagogisk virksomhet hvor det skal planlegges og vurderes. Barn og foresatte har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre