Denne årsplanen er godkjent i SU oktober 2024.
Barnehageåret 2024/25 jobber vi videre med implementering av verdiene til Drammen kommunale barnehager. Vi vil videreutvikle barnas lekemiljø og innholdet i barnehagen ut fra «barns beste» perspektivet.
«Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis»
Hva innebærer det i hverdagen, og hvordan kommer det til syne i planene våre?
Hva er et psykisk helsefremmende barnehagemiljø, og hvordan jobber vi for å sikre det?
Dette er spørsmål vi kommer til å fordype oss i dette barnehageåret.
Vi jobber videre med kompetanseheving omkring verdien og betydningen av leken, det fysiske lekemiljøet, samt den voksnes rolle som observatør, tilrettelegger og deltaker i leken. Det inkluderende fellesskapet vårt handler om hvordan vi ser, hører og møter hverandre, både voksne og barn, og barna imellom. Hvert barn skal føle seg verdsatt og inkludert, og få oppleve mestring i lek og samspill med andre.
I arbeidet med årsplanen har vi, i lys av «barns beste» perspektivet, hatt en kritisk gjennomgang av våre tradisjonelle arrangementer. Det har resultert i at noen er fjernet, og andre er endret i innhold og form.
Utviklingsarbeidet "Trygt og inkluderende barnehagemiljø" som Drammen kommune samarbeider med USN (Universitetet i Sørøst Norge) om, videreføres og utvides med samarbeid med STYD. I planleggingen av barnehagens pedagogiske innhold setter vi alt i sammenheng; implementering av vedtatte verdier, årsplan, rammeplan og USN/STYD utviklingsarbeid.
Når vi tar utgangspunkt i det barna selv er opptatt av møter vi høyt motiverte barn. De går inn i utforsking med begeistring og nysgjerrighet. Vi møter barna akkurat der de er i sin utvikling, og vi jobber på barnets premisser. Det er et mål for oss at barna opplever mestring, og at de opplever å bli sett, hørt og møtt.
I barnas første møte med barnehagen er det å skape trygghet sentralt. I tilvenningsperioden bruker vi god tid på å bli kjent med barna og foreldrene. Faste rutiner og forutsigbarhet er viktige elementer i hverdagen, og er med på å skape et trygt miljø. Dette er viktige sider ved hvordan omsorgen kommer til uttrykk i barnehagen. Det handler videre om at hvert enkelt barn skal bli møtt ut fra sine individuelle behov og oppleve at relasjonene de har til andre barn og voksne i barnehagen er trygge og stabile.
Barna lærer hele tiden, gjennom lek og samspill, rutinesituasjoner og gjennom tilrettelagte aktiviteter. Læring er en prosess der barns opplevelser og erfaringer blir til kunnskap, holdninger og ferdigheter. Ved å legge til rette for mestringsfølelse, legger vi grunnlag for trygghet og god selvfølelse.
Gjennom leken lærer barna blant annet språk, sosial kompetanse og omsorg, samtidig som leken bidrar til barns danning. Fagområdene er representert i ulike former for lek, og barna får gjennom å leke erfaring med en rekke temaer.
Danning er en prosess der verdier blir tatt opp i barnet, og gjort til barnets egne. Dette skjer ved at barnet opplever at verdiene er gode, riktige og viktige. Det er barnets erfaringer som gir grunnlaget for danning, og vi legger vekt på å være tilstede, og støtte barna gjennom dannelsesprosessen.
I barnehagen arbeider vi kontinuerlig med å stimulere barnas refleksjon rundt egne og andres følelser, det å ta hensyn og vise toleranse for ulikheter. Vi arbeider bevisst med holdninger til, og kunnskap om ulike kulturer, religioner og likestilling mellom kjønn. Barna er naturlig opptatt av kulturene som er representert i barnehagen og også av likestillingsrelaterte spørsmål som dukker opp i lek og arbeid med ulike temaer.
Utvikling av språket er noe av det mest betydningsfulle som skjer i et barns liv. Ved hjelp av språket lærer barnet å forstå seg selv og omverden. Dette er viktig for barnets videre utvikling intellektuelt, sosialt og emosjonelt. Personalet skal stimulere til aktiv bruk av språket, økt ordforråd og begrepsforståelse. Barna skal få kjennskap til at det finnes mange ulike språk og måter å uttrykke seg på, og lære å vise respekt for hverandre ved å vente på tur, spørre, lytte og respektere svaret de får. Barna skal oppmuntres til å bruke språket i sosial samhandling med andre barn og voksne.
Barnehagens digitale praksis kommer først og fremst til syne på Storebjørn, der ansattes oppgave er å bidra til produsentatferd framfor konsumentatferd hos barna. De ansatte er bevisst på at barna skal utvikle en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier, for eksempel lærer barna at de må spørre om lov før de kan ta bilder av andre mennesker. Digitale verktøy skal være et supplement i det pedagogiske arbeidet. Barna skal få kjennskap til noen av de teknologiske mulighetene som ligger i verktøyene, samt kilden til kunnskap som de representerer.
Når barnet starter i barnehagen er det av stor betydning for utvikling av trygghet og gode relasjoner at foreldrene og barnehagen samarbeider tett og bruker god tid til tilvenningen. Barnet får en egen kontaktperson og vi tar utgangspunkt i «Trygghetssirkelen» når barna skal bli kjent i sine nye omgivelser. Vi legger vekt på å ha en god dialog med foreldrene, både gjennom «Bli kjent-samtalen» og samarbeidet i hverdagen. Det overordnede målet er at både barn og foreldre skal føle seg sett og hørt i barnehagen og bli møtt på en måte som fremmer tillit til barnehagens ansatte.
Det året barnet fyller tre år flytter det fra Lillebjørn til Storebjørn, vanligvis i starten av august. Den interne tilvenningen begynner like etter påske, da har barna fra Lillebjørn faste besøksdager på Storebjørn. De deltar i lek, aktiviteter og måltider. Mange av barna knytter vennskapsbånd med sine framtidige lekekamerater under disse besøkene, og de ansatte på Storebjørn jobber aktivt med relasjonsbygging.
Det siste året før skolestart har barna egen klubb en til to ganger i uka. De drar på egne turer og jobber bl.a med selvstendighetstrening, utforsking av tall, bokstaver, brannvern og trafikksikkerhet på skoleveien. Ved behov gjennomføres overgangsmøter mellom skole og barnehage, der relevant informasjon om barnet formidles til skolen og eventuelt behov for tilrettelegging rundt barnet drøftes. I tillegg er det vanlig at barnehagen besøker skolen og SFO med barna på våren, og øver på gå skoleveiene i nærmiljøet.
Barnehagens viktigste samarbeidspartner er barnas foresatte. Gjennom den daglige kontakten, foreldresamtaler og foreldremøter skal det sikres at foresatte får informasjon om barnehagen og sitt barns trivsel og utvikling. Foresatte skal også sikres rett til medvirkning gjennom disse arenaene, samt i Foreldreråd og Samarbeidsutvalg (SU).
Barnehagen benytter flittig lekeplassene i nærmiljøet, på Tusenårsstedet, og i Mjøndalen. Vi deltar på så mye som mulig av arrangementer, og gjennom året besøker vi bl.a brannstasjonen og vi blir av og til invitert til teaterforestillinger på Eknes ungdomsskole. I forbindelse med julen besøker de eldste barna Nedre Eiker kirke, og vi kan få besøk i barnehagen av smånisser fra Veiavangen ungdomsskole.
Barnehagene samarbeider med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte og sette inn riktig tiltak så tidlig som mulig, i samarbeid med forebyggende tjenester. Barnehagene i Drammen kommune skal orientere foresatte om de lavterskeltilbud kommunen tilbyr og ha lav terskel for anonyme/åpne drøftinger og samarbeid med barnevernet.
Foreldre skal alltid bli informert på forhånd når barnehagen vurderer å ta kontakt med hjelpeinstanser utenfor barnehagen.
Enkelte barnehageår får vi tildelt lærling innenfor barne- og ungdomsarbeiderfaget, og har samarbeid med Buskerud fylkeskommunes opplæringskontor i forhold til oppfølging av lærlingen. Vi tar også i mot elever i helsefag og barne- og ungdomsarbeiderfaget i praksisutplassering ukentlig gjennom store deler av skoleåret. I tillegg har vi av og til studenter fra Ergoterapiutdanning og Barnevernspedagogutdanning i kortere perioder.
Planlegging, dokumentasjons- og vurderingsarbeidet foregår jevnlig på møter, og på de fem planleggingsdagene vi har per barnehageår.
Et systematisk planleggingsarbeid bidrar til kvalitetssikring av virksomheten for barn, foresatte og ansatte. Barnehagens innhold, aktiviteter og organisering vurderes kontinuerlig i barnehagen, dette legger grunnlag for barnehagen som lærende organisasjon og skal bidra til å sikre utvikling. Foresatte skal tas med i vurderingsarbeidet. Det gjøres gjennom at vi er åpne for foresattes innspill og vurderinger i foreldresamtaler, foreldremøter, SU-møter og i den daglige kontakten.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre