Årsplan Steinberg barnehage

Denne årsplanen er godkjent i SU 10.06.2024

Planleggingsdager, feriestengt og aktiviteter gjennom året

  • Planleggingsdagene er barnehagen stengt.
  • Barnehagene i Drammen kommune er sommerstengt i uke 29 og 30, 2025.

Se oversikt

Våre satsninger

Steinberg barnehage har fokus på relasjoner, lek og lekemiljø. 

Relasjoner 

Trygghet, omsorg og gode samspill er noe vi fokuserer på i arbeidet med gode relasjoner i Steinberg barnehage. Barns søken etter trygghet, tilknytning og anerkjennelse er medfødt, og de ansatte i barnehagen skal møte barna med positivitet og sensitivitet. I tillegg til behov for trygghet, tilknytning og anerkjennelse er alle barn også født med et grunnleggende behov for å utforske og mestre omgivelsene sine.  

De ansatte i Steinberg barnehage skal legge til rette for trygge rammer, god tilknytning og anerkjennende kommunikasjon. Vi mener vennskap og opplevelsen av å være en del av et fellesskap er avgjørende for barns selvfølelse og utvikling. 

Lek 

For oss i Steinberg barnehage er leken det viktigste i barnas hverdag. Den skal ha en sentral plass, og vi har en ansattgruppe som anerkjenner lekens egenverdi. De ansatte har utarbeidet en felles lekekontrakt som fokuserer på inkluderende og dynamisk lek.  Lekekontrakten gir også retningslinjer for ansatte i lek, hvor den ansatte er aktiv, observerende, tilretteleggende, støttende og deltakende. Vi skal fylle mest mulig av dagen til lek på barnas eget initiativ. De ansatte skal bidra til at barn får felles erfaringer som grunnlag for lek, og skal fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta og erfare glede i leken.  

Vi støtter oss til sitatet: Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, vi blir gamle fordi vi slutter å leke (George Bernard Shaw). 

Lekemiljø  

Barn leker fordi de har lyst, leken er en indre drivkraft, og oppstår i barnas samhandling med omgivelsene. Hvordan barnehagemiljøet er utformet vil påvirke barnas lek. Et godt lekemiljø skal gi inspirasjon til å leke, utfordre, utforske, utvikle og fordype seg i lek. Lekemiljøene skal være udefinerbare, og bør bestå av rike og varierte materielle muligheter, som inspirerer til kreativitet, fantasi og felles lekeopplevelser.  

Rammeplan 

Våre utviklingsmål, metoder og tiltak bygger på rammeplanen. Vi støtter oss på hva personalet og barnehagen skal gjøre og bruker punktene i rammeplan for å se om vi oppnår målene som er satt der.   

Fokusområder

Strektegning av barn på en talestol. Illustrasjon av medvirkning.

Opplevelsen av å bli sett og hørt, og bli tatt på alvor gir barna tro på seg selv. Det gir også barna trygghet til å uttrykke sine behov.  De ansatte må kjenne barna godt for å kunne oppfatte, tolke og respondere på barns uttrykk. Hos oss skal alle føle seg betydningsfulle, både for seg selv og som en del av et fellesskap. Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis. 

Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, samtidig som vi legger til rette for utfordringer og mestring. Omsorg handler om å lage trygge rammer, noe som skaper forutsigbarhet.  

Tid til å utvikle gode og omsorgsfulle relasjoner mellom barn-barn og barn-voksen er essensielt i barnehagen. Vi skal ha fokus på vår rolle og væremåte i relasjon med barna. Relasjoner med barn skal preges av at vi gir barna trygghet gjennom anerkjennelse, nærhet, tillit og varme.   

Strektegning av to barn som bygger tårn med klosser. Illustrasjon av lek og læring.

Lek er barns væremåte og tilnærming til livet. Gjennom leken opplever, erfarer og bearbeider de inntrykk fra hverdagen. Barna blir kjent med seg selv, andre i barnehagen og verden rundt seg. De leker ut sine erfaringer og opplevelser av livet. Leken er sentral og viktig fordi det er en arena hvor barn får lov til å være barn, uten ytre påvirkning og regler. Leken er barnas og på barnas premisser.  Likevel har barna behov for tilstedeværende ansatte, som kan veilede og støtte. Lek er indremotivert. Barna skal erfare glede, humor, spenning og engasjement - alene og sammen med andre.  

Stektegning av tre barn som er ute på tur. Illustrasjon av danning, vennskap og fellesskap.

Danning skjer i samspill med omgivelsene. I Steinberg barnehage jobber vi med danning, vennskap og fellesskap ved å undre oss sammen. Venner er viktige i dannelsesprosessen og alle våre barn skal få mulighet og støtte til å utvikle gode vennskap. Vi veileder barn i ulike situasjoner i hverdagen, slik at de lærer å stå opp for seg selv, samtidig som de lærer å ta hensyn til andre.  

Ved å jobbe systematisk for å skape og opprettholde et inkluderende leke- og læringsmiljø, vil vi synliggjør mangfold som en pedagogisk ressurs. Kulturelle likheter og ulikheter kan gi godt grunnlag for opplevelser av egen identitet og fellesskap. I vår barnehage er vi opptatt av at barna skal ha respekt for hverandre, ta hensyn til hverandre og hjelpe hverandre. Et inkluderende fellesskap ligger til grunn for alt vi gjør. 

Strektegning av barn som snakker sammen og viser et ark med en bokstaven A. Illustrasjon av kommunikasjon og språk.

Barn bruker ulike måter for å kommunisere med andre, både verbalt og non-verbalt. Alle barn skal få god språkstimulering i barnehagehverdagen, og her er leken den viktigste arenaen. Det å gi barna førstehåndserfaringer er også vesentlig med tanke på begrepsutviklingen.  I hverdagen er vi bevisst vår rolle som gode språkmodeller. Vi har fokus på å språksette det som skjer i hverdagen. For barn med begrenset verbalspråk, er støtte fra voksne ekstra viktig. Vi bruker tid på å observere barna for å få en forståelse for hva de ønsker å formidle. Det er viktig for oss å gi barna god tid til å uttrykke seg.   

Leken danner et viktig grunnlag for arbeid med fagområdene og skal tilpasses barnas alder, modenhet, interesser og forutsetninger. 

I Steinberg barnehage er vi innom alle fagområdene i løpet av en barnehagedag. I en periode kan det være mer fokus på ett fagområde, dette betyr likevel ikke at de andre ikke er inkludert. Lekemiljøene våre skal stimulere til lek innenfor de ulike fagområdene. Vi synliggjør fagområdene gjennom pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid, hvor vi dokumenterer og tar utgangspunkt i det barna er opptatt av. På denne måten implementerer vi alle fagområdene i hverdagen. Felles refleksjon i personalgruppa over dokumentasjon fra hverdagen fører til en bevisstgjøring og synliggjøring av fagområdene. 

Strektegning av en trapp med et barn og en voksen og et målflagg på toppen av trappa. Illustrasjon av progresjon.

Bevisst bruk av tema og aktiviteter, variasjon av leker og materiell, skal bidra til progresjon for det enkelte barn. Alle våre barn skal få utvikle seg i sitt eget tempo, og få oppleve fremgang. Det fysiske lekemiljøet i barnehagen skal gi barna passende utfordringer innenfor trygge rammer. Vi skal oppdage hva barn er opptatt av, følge opp og utvikle dette videre. Vi skal gi barna nye impulser slik at de kan videreutvikle et leketema, tilføre nødvendig lekemateriell for å videreutvikle lek, eller lære mer om noe de undrer seg over.  Barna skal oppleve mestring, men de skal også ha noe å strekke seg etter.  

Strektegning som strekfigur som bruker nettbrett for å utforske. Illustrasjon av digital praksis i barnehagen.

Engasjerte ansatte skal undrer seg sammen med barna og anerkjenner barnas innspill. Ved bruk av digitale verktøy i spontane aktiviteter skal vi styrke barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær.  De ansatte skal ha et bevisst forhold til hvordan den digitale praksisen er i barnehagen. Det skal benyttes som et verktøy for å undre seg, men aldri ta for stor plass i vår barnehage.  

Strektegning av et barn som går over en bro med med voksne på hver side. Illustrasjon av overganger.

Vi har fokus på å gi barna en trygg og god opplevelse når de trer inn i "nye verdener". De ansatte i Steinberg barnehage skal være sensitive, responderende, anerkjennende og inkluderende i møte med barna. Hvert barn møtes av en ansatt som vil følge barnet og ha tett samarbeid med foresatte, spesielt den første tiden. Vi vil skape et tillitsfullt forhold hvor barn skal oppleve at det blir sett, hørt og forstått, noe som er et godt utgangspunkt for videre relasjonsbygging. Tilvenning må skje på barnets premisser og skal foregå i tett samarbeid med foresatte slik at vi kan gi barnet en best mulig start på barnehagelivet. 

Overganger innad i barnehagen og barnehage - skole

I Steinberg barnehage har vi tre avdelinger, en for de minste barna, en for de mellomstore og en for de eldste. Ved bytte av avdeling blir det nye barn og ansatte å forholde seg til. Vi jobber derfor systematisk i forkant av bytte av avdeling, slik at barna får tid og rom til å bli kjent, og føler trygghet til barn og ansatte. Etter påske begynner vi med tilvenningsdager på ny avdeling. Barna bytter avdeling i august når de eldste begynner på skolen.  

I løpet av det siste året i barnehagen samarbeider vi tett med skolen, slik at barna skal være godt kjent på skole og SFO til skolestart.  Vi samarbeider også tett rundt forventinger om hva skolestartene skal kunne for å være skole-klare. Vi jobber ikke med skoleoppgaver, lesing, matematikk og skriving, men vi vektlegger de sosiale ferdighetene til barna og selvstendighet.  

I Steinberg barnehage legger vi vekt på tidlig innsats. Det betyr at vi raskt setter inn tiltak dersom vi ser at barn har utfordringer. Vår undring og eventuelle tiltak blir tatt opp med foreldrene, slik at vi sammen kan finne gode løsninger til barnets beste.

For å skape et godt foreldresamarbeid er vi avhengig av et formelt og et uformelt samarbeid. Vi ønsker at samarbeid bygger på gjensidig tillit og respekt for hverandre som foreldre og fagpersoner.

Slik jobber vi for å få til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage:

  • foreldre og barn er velkomne på besøk på våren før oppstart i august. Ta kontakt med barnehagen og avtal tid 
  • vi har en oppstartsamtale med foreldre/foresatte kort tid etter oppstart i barnehagen 
  • det blir avholdt møter i foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) og samarbeidsutvalget (SU) 
  • en brukerundersøkelse gjennomføres hver høst, og resultatet tas opp i FAU og SU 
  •  vi inviterer nye foreldre til foreldremøte på våren 
  • vi inviterer til foreldremøte i september
  • vi har fokus på at foreldresamarbeidet skal være til barnets beste 

Samarbeid med lokalmiljøet

Vi har et fast referanseområde/ turmål vi kaller Krullen. Familien Nedberg eier området og barnehagen har fått bruke det og gjøre det til sitt eget i mange år. Foreldredugnader og god innsats fra de ansatte har sørget for å gjøre området til et spennende turmål for barna. Vi har en samarbeidsavtale med Steinberg idrettsforening om bruk av deres anlegg i Ole Frises 2 (Hollywood) til fysiske aktiviteter.  

Samarbeid med forebyggende tjenester

Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetting er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.  

Dersom vi har behov for å kontakte forebyggende tjenester, vil foreldre involveres. De foresatte vil også bli informert, dersom vi sender bekymringsmelding til barnevernet. Ved mistanke om vold eller overgrep, blir ikke foreldre informert om bekymringsmelding til barnevernet. (lov om barnehager)

Samarbeid med andre fagmiljøer

Barnehagen samarbeider med andre fagmiljøer ved behov. For eksempel habiliteringsavdelingen, fysioterapitjenesten, logoped.  

Slik jobber vi med planlegging:

  • Personalet jobber ut fra en pedagogisk og didaktisk planleggingsform. 
  • De pedagogiske lederne har minst 4 timer per uke til planlegging, for- og etterarbeid.
  • Det øvrige personalet er med på planlegging på avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager. De får også tid til planlegging dersom de har ansvar for spesielle aktiviteter.
  • Vi har  5 planleggingsdager i løpet av året, og ett personalmøte hver måned. 

Slik jobber vi med vurdering:

Vurdering/evaluering av det pedagogiske arbeidet foregår kontinuerlig. Vi bruker ulike skjemaer for å observere barns utvikling, aktivitet, trivsel, interesser og behov. Observasjonene danner grunnlag for videre didaktisk planlegging og vurdering. Periodeplaner evalueres mot slutten av hver periode og er grunnlag for videre planlegging og arbeid på avdelingene. 

Slik jobber vi med dokumentasjon:

Pedagogisk dokumentasjon er et viktig bidrag for å synliggjøre den pedagogiske praksisen og barnas hverdag i barnehagen. Personalet bruker dokumentasjonen til felles refleksjon for å planlegge, evaluere og forbedre praksisen. Dokumentasjon, i form av bilder og tekst viser hvilke aktiviteter vi gjør i barnehagen og barnas lek og hverdag.  

Vår dokumentasjon:

Vi jobber aktivt med pedagogisk dokumentasjon i planlegging, gjennomføring og evaluering. For oss er pedagogisk dokumentasjon mer enn bare å dokumentere hva som skjer. Vi skal reflektere og bruke dokumentasjon som et verktøy for økt kvaliteten i barnehagen.  

Samtidig skriver vi ukesrapporter og planer som går ut til foresatte. Mot slutten av en periode eller prosjekt kommer en mer utfyllende dokumentasjon ut til foresatte. 

Drammensbarnehagen

Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.

Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.

Vår visjon: 

Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre

Våre verdier:

  • Leken er vår viktigste aktivitet
  • Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
  • Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør
  • Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner