Denne årsplanen er godkjent digitalt av SU 14.06.2024
Våre satsnings- og fokusområder for barnehageåret 2024-2025 er leken, livsmestring og språk. Vi vil fortsette å løfte lekens egenverdi, samtidig som vi binder satsningsområdene sammen, så det blir gjennomgående tema i barnas hverdag.
Som ansatte skal vi ha kompetanse til å fange opp interesser barna har og ta utgangspunkt i dette arbeidet vårt i hverdagen. Vi er opptatt av at barn skal få medvirke, ut fra deres interesser, alder og modenhet. Som ansatt i St.Hansberget skal en være observant og lydhør, og kunne følge barnet og barnegruppens initiativ.
Det er viktig å ta mangfoldperspektivet på alvor allerede fra tidlig alder. Hvert barn utvikles på sin måte og i sitt tempo, og derfor må barna i barnehagen oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Ved å se forskjellene og annerkjenne dem, vil barna lære at det er akseptabelt å være forskjellige.
For oss handler begrepet omsorg blant annet om måten vi møter mennesket på
og hvordan vi skaper trygghet og gode rammer for alle til å være i barnehagen.
Vi jobber etter FN’s barnekonvensjon om barns rettigheter og det handler om å
gi alle barn trygg plass å være, der barnet blir sett og møtt. Trygghet og
sensitivt samspill er viktig for å kunne gi god omsorg for barna i vår barnehage.
Vi mener at leken er barnas viktigste beskjeftigelse og den beste uttrykksformen
barn har for innlevelse og læring. Vi mener at det er gjennom leken at barn
lærer alt. Derfor har leken en sentral rolle hos oss og er gjennomgående i alle
temaer som vi har gjennom året. Personalet må se, lytte og forsøke å forstå
barna. Personalet skal bekrefte barns opplevelser og følelser, vise omsorg og
være aktive i forhold til å støtte og også utfordre i barnas lek. Vi jobber hele
tiden med å utvikle og tilpasse lekemiljøene til barna, slik at det kan bidra til
utvikling av leken.
I St.Hansberget barnehage skal alle føle seg som en del av fellesskapet i
barnehagen. Det er derfor viktig for oss at vi kan tilby barna felles opplevelser i
barnehagen, som igjen gir felles erfaringer og referanser som barna kan være
sammen om – et felles tredje. Dette felles tredje er en forutsetning for at et møte
mellom mennesker skal være likeverdig. Ved å ha et stort fokus på leken, kan
relasjoner utvikles og skape et grunnlag for danning. Dette skjer gjennom
samspillet mellom barn-barn og barn-voksen. Det er viktig for oss at de gode
verdiene vi har i barnehagen vises gjennom arbeidet vi gjør, slik at barna
dannes til å møte hverandre med respekt, likeverd og inkludere hverandre i
fellesskapet.
Det er viktig for oss å ta mangfoldperspektivet på alvor allerede fra tidlig alder.
Hvert barn utvikles på sin måte og i sitt tempo, og derfor må barna i
barnehagen oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Ved å
se forskjellene og godta dem, vil barna lære at det er akseptabelt å være
forskjellige.
Mennesket kommuniserer fra tidlig alder på ulike måter og i barnehagen ser vi
hver enkelt barns uttrykk som en form for kommunikasjon. Vi skal støtte barn i
deres språklige utvikling og barn skal få erfaring i hvordan kommunisere
hensiktsmessig i samspill med andre.
I St.Hansberget jobber vi kontinuerlig med fagområdene gjennom året. Vi er opptatt av å sikre en rød tråd i alt arbeidet vi gjør.
Vi tilpasser aktiviteter til årstider, barns forutsetninger og utvikling og jobber med progresjon med utgangpunkt i fagområdene fra rammeplanen for barnehagen.
I St.Hansberget barnehage har vi ulike digitale verktøy som kan være med å
bidra inn i lek- og læringsmiljøet i barnehagen. Vi har blant annet iPad-er, ulike
leker der barn kan lære å kode, og digitale forstørrelsesegg. Vi prøver ut ulike
apper før vi tar de i bruk i barnegruppen, som appen "Polylino", som kan være
ett supplement til analoge bøker.
Med bakgrunn i Helsedirektoratets anbefalinger, datert 09.05.22, er det viktig
for oss å presisere at vi i St.Hansberget barnehage jobber for å sikre
hensiktsmessig bruk av digitale verktøy. Vi skal være bevisste i bruke av iPad,
med og for barn, og har en kontinuerlig vurdering knyttet opp mot ett
pedagogisk skjønn.
Vi er opptatt av å bruke digitale verktøy i skapende prosesser, som supplement i
ulike aktiviteter, der dette er hensiktsmessig og naturlig del av hverdagen og
leken på en positiv måte.
Hos oss er det viktig at barna får en trygg og god tilknytningsperiode. Vi har
derfor lagt opp til at de minste barna har besøksdager en gang i uka, i forkant
av oppstart. På denne måten blir barna litt kjent med ansatte og barnehagen.
Slik får også foresatte muligheten til å bli tryggere, og bedre kjent med
barnehagen, og de får svar på ting de lurer på i forkant av oppstart.
Ved oppstart i barnehagen setter vi av et antall dager til tilknytning utfra
barnas behov, slik at de får den best mulige starten i barnehagen. Hvert barn
får en primærkontakt som følger barnet gjennom tilknytningsperioden, slik at
barnet har en fast voksen å bli trygg på til å begynne med.
For å sikre gode og trygge overganger bruker legger vi til rette for besøk til den
nye avdelingen, i god til før barnet skal begynne. Barna blir kjent med de nye
rommene, barna og de voksne som jobber på avdelingen hvor de skal starte
opp. Ved å ha hyppige besøk til den nye avdelingen blir barnet sammen med
sine kjente voksne fra avdelingen, gradvis kjent og det blir tryggere å starte opp
på den nye avdelingen. I tillegg inviterer vi foresatte til å komme på besøk en
ettermiddag for å hilse på og bli kjent med de ansatte der barnet skal starte
opp.
Vi drar på turer til byen for å oppsøke biblioteket og andre kulturelle arrangementer. Dette kan innebære blant annet eventyrstunder, kunstutstillinger, ulike bygninger eller andre ting som er relevant for hva vi jobber med. Vi kan ta imot tilbud fra lokalmiljøet i barnehagen, når dette er er hensiktsmessig og i tråd med våre fokusområder og verdisyn.
Barnehagene samarbeider med flere forebyggende tjenester som knutepunkt Strømsø, familieteamet, PPT, barnevernet, logoped og helsestasjonen, som alle jobber for barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og hjelpe så tidlig som mulig i kortere eller lengre tidsperioder.
Barnehagen er partnerbarnehage med Universitetet i Sørøst-Norge, hvor vi tar imot studenter flere ganger i året. Vi har også lærlinger fra Buskerud fylkeskommune, som er i utdanning til barne- og ungdomsarbeider.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre