Denne årsplanen er godkjent i SU 05.09.24.
Ifølge FNs barnekonvensjon, artikkel 31, har barn rett til hvile, fritid, lek, fritidsaktiviteter, kulturliv og kunstnerisk virksomhet, og rammeplanen sier at barn skal oppleve et miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i barnehagehverdagen. Rammeplanen sier at barnehagen gjennom arbeidet med språk, kommunikasjon og tekst bidrar til at barna får utforske og utvikle språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I henhold til dette har Sørbyløkka barnehage ekstra fokus på lek og læring, språk og sosial og emosjonell kompetanse - herunder tidlig innsats, danning og livsmestring.
I Sørbyløkka barnehage skal barna erfare det å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Medvirkningen skal være tilpasset barnets alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov.
I Sørbyløkka barnehage søker vi å møte barn, foreldre og hverandre med respekt og anerkjennelse slik at alle føler seg verdsatt. Det er grunnleggende å få være den man er, med likheter og ulikheter fra og med andre. Med utgangspunkt i god kjennskap til barna og fagkunnskap, skal personalet sørge for at alle barn opplever å bli sett og får den hjelp og støtte de har behov for i barnehagen. Barnehagen skal forebygge og oppdage mobbing og krenkelser, vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep. Barnehagen skal også være oppmerksom på barns private omsorgs- og livssituasjon.
Leken er barnas naturlige aktivitet og uttrykksform. Gjennom leken uttrykker barnet seg selv, forholder seg til uttrykk, blir dannet, utvikler sin vilje og kreativitet. Læring skjer naturlig i lek. Samtidig har leken verdi i seg selv. Den leken som oppstår av seg selv skal ivaretas og gis verdi uten å bli sett på som forberedelse til noe annet. Læring i Sørbyløkka barnehage foregår i formelle og uformelle aktiviteter i både individuelle opplevelser og sosial samhandling.
Danning handler om å bli formet som menneske med egen vilje og personlig forståelse av omverdenen. Danning innebærer både sosialisering, oppdragelse og med- og påvirkning slik at barna sees som aktive av formingen av sin egen person og posisjon i samfunnet. Et viktig grunnlag er at alt som skjer i sosiale samspill, og vennskap er selve grunnpilaren og en viktig medskaper av barnas forståelse av seg selv og andre. I vennskap utvikles blant annet omsorg og empati, identitet og egenforståelse, samt problemløsning og lekeferdigheter. Det å være del av et inkluderende og demokratisk fellesskap handler om å ha betydning for hverandre.
Gjennom kommunikasjon og språk forstår og skaper barna mening i livet og hverdagen. Gjennom kommunikasjon og språk knyttes og ivaretas båndene til andre mennesker og grunnlaget blir lagt for å forstå verden, seg selv og andre. Grunnlaget for opplevelse av mestring i lek, læring og samhandling legges i utviklingen av barnas kommunikasjonsferdigheter og i å være del av en mangfoldig kommunikasjonskultur. I Sørbyløkka barnehage skal de ansatte bidra til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Rammeplanens syv fagområder ligger som grunnlag for all planlegging og gjennomføring i Sørbyløkka barnehage. Vi tenker og planlegger helhetlig slik at fagområdene sees i sammenheng og ikke hver for seg. Dette innebærer at planlagte aktiviteter skal ivareta ulike elementer fra alle fagområdene. Samtidig skal personalet bruke sin fagkompetanse- og kunnskap for å ivareta fagområdene også i lek og i hverdagens uformelle og uplanlagte aktiviteter og hendelser. Opplevelser gjennom undring, utforsking og skaping skal gi erfaringer, kunnskaper og ferdigheter på tvers av fagområdene.
Sørbyløkka barnehage legger til rette for et lek- og læringsmiljø tilpasset barnas aktuelle alder og utvikling. De ulike avdelingene planlegger og gjennomfører med utgangspunkt i de respektive barnegruppene slik at opplevelsene i barnehagehverdagen er tilpasset avdelingens barnegruppe og hvert enkelt barns erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Gjennom denne organiseringen vil barnas «barnehageliv» også utvikle seg i takt med deres eget liv.
Barna «er født inn i en digital verden» som stadig er i endring. Mange kan allerede mye og lærer fort. Digital kompetanse er et sett av ulike kompetanser som vi tar i bruk i hverdagen. Dette betyr at de ulike digitale verktøyene vi tar i bruk, skal ta utgangspunkt i det vi allerede gjør «analogt» med hensikt å forenkle, forsterke og forbedre eksisterende praksis. Vi knytter fagområdene til den digitale praksisen og de voksne skal være aktive deltagere. De digitale verktøyene brukes aktivt til å innhente nyttig informasjon med utgangspunkt i barnas nysgjerrighet. Målet er at de digitale verktøyene skal bidra til å ivareta og forsterke barnas iboende nysgjerrighet og lærelyst, og bidra til utvikling av kreativitet, problemløsningsferdigheter og evne til omstilling. I dette ligger et ansvar i å jobbe for å redusere forskjeller på grunn av barns ulike erfaringsgrunnlag.
Når et barn skal starte i barnehagen er det viktig med god informasjon til foreldrene. Trygge foreldre er viktig for å få trygge barn. Hverdagen tilpasses slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Den første tiden følges barnet tett opp som grunnlag for å oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
Vi bruker god tid til å forberede barna på overgang til en ny avdeling ved å bli kjent med både voksne og barn på den nye avdelingen.
I Sørbyløkka barnehage går du på en egen avdeling for skolestarterne det siste barnehageåret. ABC-barna har eksistert siden høsten 2016. Bærebjelkene i ABC-barna sin grunnfilosofi er forskningsperspektivet, kunstperspektivet, bærekraftig utvikling, digital kompetanse og vennskapskompetanse. Tanken bak grunnfilosofien er at den beste skoleforberedelsen vi kan gi barna er en stadig økende lærelyst og utforskertrang, samt evnen til å knytte og ivareta vennskap.
Vårens foreldresamtale vil ha hovedfokus på skolestarten og vil ta utgangspunkt i overgangsskjemaet fra barnehage til skole.
Avdelingene tilpasser sine planer og aktiviteter ut fra den aktuelle barnegruppen. Dette innebærer også at noen barn får annet tilbud enn de andre, når dette er til beste for barnet. Dette skjer i dialog med foreldrene. Ved behov og vedtak samarbeider barnehagen med ulike instanser og ressurser.
For å sikre en helhetlig utvikling for barnet, er det viktig at barnehagen og foreldrene har et tett samarbeid. Det er foreldrene som kjenner sitt barn best, samtidig som barnehagepersonalet innehar mye kunnskap om barn generelt og i gruppe.
Barna får oppleve tilhørighet til et mangfoldig kultursamfunn i nærmiljøet ved å besøke og samarbeide med institusjoner, steder og kulturelle aktører i nærmiljøet. Det å være en fullverdig deltager/medlem i et samfunn er en viktig del av barnas identitet. Det å få del i opplevelser i nærmiljøet og samtidig få anledning til å bidra med noe selv, legger grunnlaget for videre innsikt og erfaring med deltakelse og medvirkning i et demokratisk samfunn.
Barnehagene samarbeider med et sett av forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevern, helsestasjon) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetting er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Samarbeid med andre barnehager, ulike utdanningsinstitusjoner og andre fagmiljøer skaper nyttige rom for kunnskap- og kompetansedeling.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre