Denne årsplanen er godkjent i SU 17.08.23
Drammen kommune skal være et godt sted å leve, - nær, inkluderende og nytenkende.
Vår visjon er; Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre.
I Solhaugen barnehage legger vi stor vekt på å forbygge utenforskap og sikre at alle barn opplever inkludering, lek, læring og mestring. Vi jobber for et inkluderende fellesskap og har tro på at Solhaugen barnehage er en god arena for å utvikle sosial- og emosjonell kompetanse, språkkompetanse og bevegelsesglede, både inne og ute.
I samarbeid med USN jobber vi for å skape "Et trygt, inkluderende og dynamisk lek- og læringsmiljø". Vi har fokus på trygghet i relasjon til barn, foreldre og ansatte. Vi vil videre i vårt utviklingsarbeid jobbe for å være en psykisk helsefremmende barnehage. Dette ser vi i sammenheng med arbeidet for å fremme våre felles verdier for barnehagene i Drammen kommune.
Medvirkning handler som at barna skal bli sett og hørt og bekreftet. De skal sees og høres på den måten at de føler seg viktige og verdifulle. Barnas uttrykk og signaler skal bli møtt med reaksjoner slik at de opplever en endring. De må samtidig akseptere at deres ønsker ikke alltid blir innfridd eller får det som de vil og at de må dele med andre og vente på sin tur. Barns medvirkning handler om hvordan de voksne tenker om og ser på barn og det er de voksnes holdninger som leder frem til en medvirkningspraksis.
Omsorg handler om at hvert barn skal bli sett og hørt, oppleve trygghet og tilhørighet, få støtte til god fysisk og psykisk helse og vi skal gi hvert enkelt barn mulighet til å utvikle sitt fulle potensial. Vi jobber med trygghetssirkelen som beskriver to typer tilknytningsbehov når barnet skal løsrive seg. Barnet trenger en omsorgsperson som støtter utforskningen og som fungerer som en trygg base å komme tilbake til når barnet føler seg truet eller trenger trøst.
Barns utvikling og læring skjer i alle situasjoner i hverdagen. Leken har en egenverdi og skal ha en sentral plass i hverdagen. Vi ønsker at barna skal bli gode lekere og kunne få og beholde venner i barnehagen. Vi fokuserer på elementer i sosial kompetanse: kunne samarbeide, ta ansvar, vise empati, positiv selvhevdelse, selvkontroll, humor og kommunikasjon. "Idag har jeg bare lekt" sier barnet, da har barnet øvd seg på: å ta initiativ, lyttet, delt gleder, brukt humor, vært kreativ, øvd motorikk, opplevd samhold, kommunisert, mestret, bygget selvtillit, blitt utfordret, håndtert konflikter, øvd på å gi og ta, tatt ansvar, vært nysgjerrig, bearbeidet erfaringer, kjent på spenning og vært et barn.
Danning handler om at barn skal få mulighet til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over, stille
spørsmål, og yte motstand på egne og andres vegne. Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier
og holdninger i fellesskap og hvor vi anerkjenner barna som selvstendige mennesker med følelser og
tanker i en felles prosess. Vi må skape flest mulig situasjoner hvor barna tenker positivt om seg selv
og sin verdi i fellesskapet. Humor og glede skal prege dagene i Solhaugen barnehage og alt dette
skjer gjennom leken og hverdagsaktiviteter i barnehagen.
Språk er et viktig samhandlingsverktøy, og et utgangspunkt for samhandling og fellesskap. I barnehagen legger vi vekt på å være gode språkmodeller og vi fokuserer på begrepslæring, språkforståelse, å kunne lytte og tulle og tøyse med språket. Som språkmodeller ordsetter vi konkreter og handlinger, det vi ser, hører og gjør. Barna skal få bade i språket. Vi vil fokusere på rim og regler, sanger, eventyr, tekster fra samtid og fortid, utforske skriftspråket, leke med språk, symboler og tekst, språklig nysgjerrig og språklig forståelse og bevissthet.
Vi oppfordrer til at det leses for barna hjemme og i barnehagen for å skape leselyst. Å bli lest for utvikler ordforrådet, utfordrer tankene og utvikler fantasien, "man blir klok av å lese".
Arbeid med fagområdene skal være en meningsfull og morsom del av barnas hverdag. Fagområdene skal stimuleres gjennom undring, utforsking og skapende aktivitet. Barnehagen bruker ulike typer leker og materiell og utstyr som teknologi, digitale verktøy, spill, bøker og musikk. Vi jobber tverrfaglig med fagområdene gjennom ulike aktiviteter i hverdagen og i fri lek.
Barnehagen er opptatt av at det skal være en progresjon i løpet av årene barnet er i barnehagen. Barnas medvirkning og spontane engasjement skal være med på å forme dagene. Vi forstår progresjon som at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Vi skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi de varierte erfaringer og opplevelser. De skal få oppleve mestring i hverdagen sin og få strekke seg til nye. Gjennom aldersdelte klubber vil de starte som de minste og utvikle seg til å bli størst og møte kunnskap og utfordringer i takt med alder og hvem de er.
Barnehagen bruker digitale hjelpemidler som iPad og smartboard i pedagogisk arbeid med barna. Barna jobber med å lage digitale bøker, spiller inn musikk, tar opp lyd, tar bilder, spiller spill. Gjennom dette arbeidet jobber vi med samarbeid, turtaking, kreativitet, skaperglede og forbereder barna på fremtidens kompetanse. Vi kan finne ut av ting sammen med barna, som å søke og finne svar på spørsmål eller finne ut hvordan ting ser ut.
Overganger handler om hvordan vi i barnehagen kan legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere dagen slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Barnet skal få oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
Vi ønsker å få til en mest mulig smidig og naturlig overgang fra liten til stor avdeling eller mellom andre avdelinger i barnehagen. Barna skal få oppleve trygghet, forutsigbarhet og en glede over å bli større. Vi jobber med å skape robuste barn som er rustet til å takle endring. De voksne på liten avdeling oppmuntrer, forbereder, fremsnakker, ufarliggjør overgangen. Vi jobber med de nye relasjonene i kommende barnegruppe ved lekegrupper på tvers. De voksne på den nye avdelingen oppsøker kontakt og begynner å bygge relasjon til de nye barna så snart barnegruppene for nytt barnehageår er klare. Erfaringsmessig er overgangen tøffere for foreldrene enn barna.
Barnehage og skoler samarbeider om overganger for barna. Skolen ønsker informasjon om barnet som gjør at de kan være godt forberedt på å møte hvert enkelt barn. Barn og foreldre fyller ut skjema som oversendes skolen, skjema er frivillig og foreldre må samtykke i overføringen. Nærskolen kommer på overføringsmøte i barnehagen. Vi ønsker at barna kan møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Barn kan i perioder ha behov for ekstra støtte og oppfølging. Vi jobber med tiltak for det enkelte barn gjennom refleksjon på avdelingsmøter. Hva passer best for det enkelte barnet sånn som det er nå? Vi jobber med dette kontinuerlig gjennom hele året for å sørge for at alle blir sett og møtt for sine behov. Hvis barnets behov er større enn det som faller innunder det allmennpedagogiske tilbudet henviser vi videre til andre instanser i samarbeid med foreldrene.
Samarbeid med hjemmet betyr for oss å utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til barnet sin helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Barnehage - hjem samarbeidet skal oppleves som et fellesskap som bidrar til barnets trivsel og utvikling til barnets beste. Vi gir hjemmet rett til medvirkning. For oss er det viktig å ha god dialog med foreldre og foresatte. Dere kjenner det enkelte barnet best mens barnehagen får god kunnskap om barnet i gruppe og hvordan det er i samspill med andre barn.
Vi er opptatt av å benytte oss av nærmiljøet til barnehagen og deres samarbeidspartnere. Ved å bruke lokale kulturbegivenheter og områder. Ved å samarbeide med nærmiljøet og andre aktører, blir barna mer kjent i sitt område og får se mulighetene som finnes. Barna får oppleve det i fellesskap i barnehagen. Flere av arrangementene utenfor barnehagen gjennomføres stort sett klubbvis, der de fleste er for de eldste.
Barnehagene samarbeider med ulike forebyggende tjenester som PPT, barnevernet, helsestasjonen, familieteamet, fysioterapeut, logoped, tolketjenesten og som alle jobber til og for barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, tidlig innsats, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. Vi jobber med å sette i gang tiltak raskt, tidlig innsats. Foresatte er alltid involvert dersom vi har behov for å ta kontakt med forebyggende tjenester. Ved bekymringsmelding vil foresatte informeres. Unntaket er dersom vi mistenker vold eller overgrep, da blir ikke foresatte varsles før vi melder bekymring. Dette er i tråd med våre retningslinjer hjemlet i Lov om barnehager §22. Drammen kommune har nulltoleranse mot vold og seksuelle overgrep.
Vi er praksisbarnehage for barnehagelærerutdanningen ved USN, som bidrar til at vi holder oss faglig oppdatert og kan endre praksis etter nyere forskning. Vi har også samarbeid med Svensedammen ungdomsskole og videregående skoler i området, samt andre barnehager på Konnerud.
Vi reflekter mye over vår egen voksenrolle og praksis i arbeid med barn. Ved å sette fokus på seg selv, kan vi lettere få til endring og utvikling som gagner barnets beste. Hvis vi vil oppnå endring, må vi starte med oss selv. Dette gjøres kontinuerlig gjennom hele året.
Vi vurderer og evaluerer planlagt pedagogisk arbeid fortløpende og ut i fra dette skaper vi ny praksis. Dette gjøres i ulike møtearenaer ut i fra om det gjelder enkeltbarn, avdeling, deler av
barnehagen eller hele barnehagen.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre