Denne årsplanen er godkjent i SU
I Lilleløkka barnehage har vi fokus på leken. Våre satsnings - og utviklingsområder er det fysiske lekemiljøet ute og inne, og voksenrollen i leken. Barna bruker leken til bearbeiding av inntrykk og opplevelser, de bruker leken til å skape sosiale samspill, styrke fellesskapet og utforske roller og regler. Vi skal ha tilstedeværende voksne som setter leken i fokus og legger til rette for trygge og meningsfulle dager gjennom lek i barnehagen. Det er de voksnes viktigste oppgave og verne om leken.
Vi i Lilleløkka barnehage har valgt å bruke denne definisjonen på lek:
"Enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv ; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår" FN`s barnekonvensjon artikkel 31.
Barna i Lilleløkka barnehage skal få lov til å være delaktige i, og bidra til å utforme sin barnehagehverdag. Dette handler om å kunne ivareta barna, se og imøtekomme deres behov, samtidig som vi aktivt bruker deres interesser i barnehagehverdagen. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter (RP17).
Omsorg er grunnleggende for barnets utvikling, trygghet og trivsel i barnehagen. God omsorg er helt avgjørende for å skape en gode relasjon mellom barn og voksne.
I Barnehageloven, kapittel 8 plikter barnehagen seg til å sikre at alle barnehagebarn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Lek skal være lystbetont og oppstår naturlig hos barn. Leken bidrar til at barn lærer viktige sosiale koder, danner vennskap og utvikler seg sosialt og emosjonelt. Leken er sentral i barnas liv, og den er til tider altoppslukende. Det er derfor viktig at barnehagens ansatte har kompetanse og evner å lese situasjoner på en god måte. Leken er barnehagens viktigste læringsarena!
Vi mener at danning, vennskap og fellesskap er ferdigheter, kunnskap og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Danning er prosessene som former oss som mennesker. Derfor er det viktig at personalet fremmer gode verdier og holdninger ovenfor barna. Vi er rollemodellene barna lærer av, og vi skal synliggjøre verdier som respekt, aksept og likeverd i vårt daglige arbeid.
Et godt utviklet språk er grunnlag for mye av det som skjer i barnehagen. Barnas forutsetninger er veldig varierende og derfor er det viktig at barnehagen legger til rette for alle språklige nivåer. Det er viktig at vi er bevisste på både verbalspråket og nonverbalt språket. Barnehagens ansatte må inneha kunnskap om tilrettelegging for et godt språklig miljø. Barnehagens ansatte skal være bevisste på at kommunikasjon og språk påvirker alle sider av barnets utvikling fra barnehage alder og videre i livet.
Rammeplanen er barnehagenes styringsverktøy. I rammeplanene er det 7 fagområder som vi forplikter oss til jobbe ut i fra. Lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i fagområdene er sentrale hjelpemidler i utviklingen av barnas grunnleggende kompetanse sosialt og gjennom kommunikasjon. Dette gjøres både i planlagte og ikke planlagte læringssituasjoner sammen med barna. Gjennom prosjektarbeid knytter vi alle fagområdene inn i en allmennpedagogisk fremstilling som gjenspeiler de 7 fagområdene.
Alle fagområdene vektlegges i det daglige arbeidet. Fagområdene opptrer sjelden isolert, flere områder vil ofte være representert samtidig i et tema, opplegg og i forbindelse med hverdagsaktiviteter og turer.
Det er barnehagens- og personalets ansvar å bidra til at alle barn opplever utvikling og fremgang. Derfor må barnehagens ansatte besitte kunnskap og kompetanse når det gjelder dokumentasjon og observasjon av barna, samt barns utvikling. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Bruk av digitale verktøy er stadig viktigere i barnehagen. Vi benytter ulike digitale verktøy som et supplement i det pedagogiske arbeidet. Det er viktig at barna, i samarbeid med voksne, utvikler en begynnende forståelse knyttet til digitale medier/verktøy. Vi ønsker at vår digitale praksis kan bidra til et allsidig læringsmiljø.
Barnehagen i samarbeid med hjemmet skal sørge for at barnet får en god start i barnehagen. I tett dialog med foreldrene skal barnehagen sørge for at tilvenningen går etter barnets behov og premisser. Det er derfor viktig med en primærkontakt i barnehagen slik at barnet får gode og trygge rammer og at primærkontakten skaper et tillitsfullt forhold mellom barnet og foreldrene. Barnet skal bli kjent med et nytt sted, ukjente barn og voksne og etter hvert få en god relasjon til de andre voksne i barnehagen. Denne prosessen krever tid og det er viktig å huske at alle barn er forskjellige.
Ved bytte av barnegruppe er det viktig at barn og foreldre får tid til å bli kjent med ansatte og barn på ny barnegruppe. Barna må få tid til å bygge nye relasjoner. Dette er en stor overgang for barna, og det er viktig at det settes av tid til å prosessere, og at barna tas på alvor.
Vi ønsker at barna er best mulig rustet til skolestart og livet generelt. Dette starter allerede i barnehagen. Når personalet legger til rette for læring gjennom lek og andre aktiviteter med progresjon, barns medvirkning og et solid arbeid med kompetanse rundt sosial kompetanse dannes en god grobunn for videre læring. Siste året i barnehagen vier vi mer tid på selvstendighet, sosiale ferdigheter, konsentrasjon, avslutte påbegynte oppgaver, begreper og språkarbeid som har fokus på språklig bevissthet.
Vi legger vekt på tidlig innsats, noe som innebærer at vi raskt setter inn tiltak der vi opplever at barn har utfordringer innenfor aldersadekvat utvikling. Vår undring og eventuelle tiltak blir tatt opp med foreldrene slik at vi sammen kan finne gode løsninger til barnets beste. Ved videre kartlegging har vi god kommunikasjon med andre fagfelt som er spesialister på ulike områder.
Alt barnehagen gjør, skal ha barnets beste som grunnlag, og et nært samarbeid med hjemmet er viktig for å støtte barnets utvikling. Relasjonen mellom barnehage og hjem må være preget av åpenhet og likeverd. Vi i Lilleløkka barnehage har ansvaret for å samarbeide med alle foreldrene på en slik måte at de opplever seg sett, hørt og at de får medvirke til en god barnehagehverdag for sitt barn. Vi skal vise interesse for barnet deres og opptre som tilstedeværende og trygge voksene for å skape en god relasjon med foreldrene og barna.
Barnehagen samarbeider med lokale idrettslag, foreninger og annet i nærområdet. Vi benytter Bragernesåsen og Hamborgstrømskogen til turer. Siden vi ligger sentralt i Drammen, har vi kort vei til bibliotek og byens mange parker og muligheter. Vi er alltid åpne for å bidra når vi får forespørsler fra andre utenifra, vi gleder gjerne andre med sang og besøk når det passer seg.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (PPT, barnevernet, helsestasjonen osv.) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. Tidlig innsats er viktig for barnet utvikling og tilrettelegging for en best mulig hverdag.
Vi er med i et utviklingsarbeid sammen med Universitetet i Sørøst-Norge og STYD, som sikrer faglig utvikling av barnehagen og bidrar til at vi er en lærende organisasjon.
Vi samarbeider med barnehagelærerutdanningen ved USN. Ved å ha studenter utvikler vi oss som organisasjon, samtidig som vi får nye briller og perspektiver på vår drift.
Vi samarbeider også med NAV og tar imot ulike praksiser til vår barnehage. Dette har vi veldig god erfaring med og det er et fruktbart samarbeid for oss og barna.
Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet. Planleggingen skal bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen. Planleggingen synliggjør hvordan barnehagen fortolker og realiserer rammeplanen, og skal være utgangspunkt for refleksjon og utvikling av virksomheten.
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen. Hovedformålet med vurderingsarbeidet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i.
Vi jobber med ulike former for dokumentasjon, dette skal være med å synliggjøre hvordan vi jobber og hvordan barna har det i barnehagen. Vi opplever at dette også bidrar til å bevisstgjøre personalet deres rolle og deres påvirkningskraft i hverdagen.
Vi dokumenterer ofte med:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre