Denne årsplanen er godkjent i SU 07.11.24.
Barnekonvensjonen (1989) fastslår at barn har rett til å leke. Videre definerer FN det slik: Barns lek er enhver oppførsel, aktivitet, eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv. I Langløkka jobber vi for å tilrettelegge miljøer som skaper rom for inkludering, mestring, glede og inspirasjon, og lærer og utvikler oss i takt med øvrige kommunale barnehager som holder på med det samme gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling.
Vi lærer oss å bruke pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetode underveis.
Vi tror at lek og positive opplevelser i naturen utvikler positive følelser til naturen, og gir en begynnende forståelse for betydningen av bærekraftig utvikling. I denne prosessen er voksne viktige rollemodeller. Det er derfor viktig at også ansatte er i prosess med sine egne holdninger og planlegger aktiviteter rundt, med, og i naturen.
For barnehageåret 24/25 åpner vi prosjektet Hakkebakkeskogen. Hakkebakkeskogen, skrevet av Torbjørn Egner i 1953, er en kjent og kjær historie for mange barn og ansatte, noen barn og ansatte kjenner den ikke i det hele tatt. I barnehagen er vi nysgjerrige på hvordan vi kan jobbe med temaene i historien, hva den kan bety for oss i den moderne verden, og ikke minst hva barna blir opptatt av og vil utforske mer. Vi legger vekt på å legge ut ulike spor som inspirasjon for videre lek på de ulike avdelingene, og gjennom det utforske hva Egners historie kan gi av opplevelser til barn og ansatte dette året.
Anerkjennelse er en forutsetning for medvirkning. Barn møter anerkjennelse for egne opplevelser, respekt for sine meninger og har innflytelse på egen hverdag. Noen ganger må vi bestemme hva barn skal gjøre, men vi kan aldri bestemme hva barn skal føle.
Voksne har alltid ansvar for relasjonen og strukturen, og vet at relasjonen mellom barn og voksne er asymmetriske. Vi møter barn som likesinnede, men vi er ikke likestilte. Vi tror på at barn opplever seg selv som betydningsfulle i dette fellesskapet.
Å gi omsorg er det viktigste i barnehagen. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne til å utvikle samspill. Omsorg er en forutsetning for at barn skal føle seg trygge, og alle barn skal oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.
Vi tenker at læring skjer når barnet får mulighet til å utforske, undersøke og fordype seg i det de er interessert i. Dette skjer både i samhandling med andre barn og med voksne, i et fysisk miljø som er tilrettelagt for utforskning.
Leken er barnehagens viktigste aktivitet, og lekens egenverdi anerkjennes.
Gjennom lek lærer barn å samarbeide, utvikle fantasi, kreativitet og skaperglede. Vi gir barna gode lekeerfaringer med naturen som leke- og læringsarena.
Oppdragelse er overføring av kunnskap, verdier og holdninger, mens danning utvikler kunnskap, verdier og holdninger sammen. Danning skjer gjennom samtale, respekt og empati. Egenverdi og selvfølelsen står sentralt i danningen og er individets evne til å utvikle seg selv.
Gjennom å være gode rollemodeller og gode samtalepartnere tilrettelegger vi for at barn tilegner seg gode etiske verdier. Vi skal tilrettelegge for å gi barna en begynnende forståelse for demokrati og samfunnets normer og regler.
Vennskap gir en tilhørighet til et felleskap og gir positiv utvikling for selvfølelsen. Å være en venn er en opplevelse av å være godtatt og akseptert for nettopp den man er. Vi legger til rette for å utvikle vennskap gjennom å skape små og store møteplasser og gode opplevelser.
Barn har mange kommunikasjonsformer, både verbalt og non-verbalt, som bruk av tegn og kroppsspråk. Barna skal få mulighet til å lære nye begreper og bruke språket i samspill med andre. Vi arbeider for at barn får uttrykke tanker og følelser og at de benytter seg av språket i samspill med andre. Gjennom samhandling og varierte aktiviteter skal barn utvikle en god språkforståelse og et godt verbalspråk.
Ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon følger vi barns interesser, fokus og innspill. Vi arbeider tverrfaglig for å skape entusiasme og forskertrang hos barn. Vi inspirerer til nysgjerrighet og undring gjennom fagområdene i rammeplanen.
Barn skal få strekke seg etter nye mål gjennom hverdagsaktivitet sammen med andre. Aktiviteter og lekemiljøer tilrettelegges etter alder og modning slik at barn opplever trygghet og mestring. Barna lærer gjennom leken, alene og sammen med andre.
Barn skal utvikle en god digital dømmekraft og en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. Ved bruk av digitale verktøy kan barn utvikle sin kreativitet og lek og utvikle etisk bevissthet om eget personvern og rettigheter. Vi skal støtte opp om barns digitale læreprosesser. Ved å sørge for at alle barn får mulighet til å utvikle sine digitale ferdigheter kan dette bidra til sosial utjevning.
Vi jobber for å skape positive interaksjoner mellom barn og personale, da det er grunnlaget for en god tilknytning og gode relasjoner. Nye barn skal bli kjent med barn, personalet og de fysiske omgivelsene. Pedagogisk leder blir i samarbeid med foresatte enige om hvordan oppstarten i barnehagen skal tilrettelegges, ut i fra barnets individuelle behov.
Vi skal sikre en trygg og god overgang internt i barnehagen. Barn som går over fra liten til stor avdeling får tilvenning i vårperioden. Denne tilvenningen gjennomføres av personalet i barnehagen. Barnas personlige og sosiale behov legges til grunn i denne prosessen. Barna blir kjent med personalet på den nye avdelingen og de barna de skal være sammen med når nytt barnehageår starter.
Barnehagene i Drammen kommune har rutiner for å sikre en god overgang fra barnehagen til skole og SFO. I Langløkka ønsker vi at barnas førsteinntrykk av skolen skal bære preg av nysgjerrighet, positive forventninger og begynnende tillit.
Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet og god dialog med foreldrene. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget (RP17).
Slik jobber vi for å få til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage:
I Langløkka barnehage bor de fleste i nærmiljøet, det er derfor viktig for oss å gjøre barna kjent med mulighetene i omgivelsene sine, for eksempel gjennom:
Vi samarbeider, med foresattes samtykke, om enkeltbarn og i noen tilfeller på generelt grunnlag med:
Gjennom samhandling med barna finner vi ut hvilket vei barna ønsker å ta prosjektarbeidet og la barna vise veien i prosjektet. Enten det er vi som initierer et tema eller temaet blir valgt ut fra barns interesse, har barnas stemme en sentral plass. Barns utforskning og medvirkning legger til grunn vår planlegging og vurderingsarbeid. Planene har en dynamisk struktur, hvor prosessen er viktigere enn produktet. I planleggingen ser vi på vår egen praksis, vi undrer oss sammen, og etterstreber at det vi planlegger henger sammen Rammeplanen og Lov om Barnehager.
Vi jobber systematisk med å vurdere det pedagogiske arbeidet, gjennom refleksjoner i hele personalet, og i pedagog-gruppen. Vurderingene skal sikre at alle barn i Langløkka får et tilbud i tråd med Rammeplanen og aktuelle lover.
Faglige og etiske problemstillinger inngår alltid i vurderingsarbeidet. Vi ønsker å snakke mer om hva barn sitter igjen med, enn hva som praktisk skjedde. På denne måten ønsker vi å lære av vår egen praksis og bidra til å videreutvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet.
Barn har rett til vern om sin personlige integritet. Ved dokumentasjon av barnegruppen og enkeltbarn skal personalet ved Langløkka alltid reflektere og handle etisk.
Vi bruker bilder og tekst for å dokumentere prosesser, dette gjøres tilgjengelig for barn, foreldre og personalet på avdelingene. Planer og oppsummeringer deles på Vigilo. Vi har også en egen Facebookside, som dokumenterer det daglige livet, og hvordan vi i Langløkka tolker Rammeplanens mål om å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre