Denne årsplanen er godkjent i SU 20.06.2024
Barnehagen vektlegger fysisk aktivitet og bevegelsesglede, inne, ute i barnehagen og på turer. Små barns samspill foregår i stor grad gjennom aktivitet. Barn =kropp. Det er derfor viktig at lek og bevegelse danner utgangspunktet for arbeidet med sosialt samspill og språk. Det er i leken barn gjør de viktigste erfaringene og lærer mest om seg selv og andre.
Språk læres og utvikles best i meningsfulle sammenhenger og i samspill med andre man har en god relasjon til. Barn skal delta aktivt i et variert språkmiljø som stimulerer nysgjerrighet og utforskertrang. De skal utvikle språkforståelse og ordforråd gjennom samspill i lek, bøker og fortelling, samt i dialog og samtaler.
Fysisk aktivitet og bevegelsesglede har blitt etablert som en god praksis hos oss. Vi vier derfor ekstra fokus på språk og et inkluderende lekemiljø i denne årsplanen.
Årsplanen er utgangspunkt for det daglige arbeidet. Videre tar vi utgangspunkt i det barna viser interesse for og er engasjert i slik at barns medvirkning blir ivaretatt.
Vi skal likevel være gode tilretteleggere for barns lek og aktivitet, gjerne med utgangspunkt i litteratur og muntlig formidling, og med fokus på å skape inkluderende og inspirerende lekemiljøer.
Prosessene dokumenteres med bilder og tekst og deles med foresatte. Dette er også et viktig utgangspunkt for refleksjon i personalgruppa.
Medvirkning skal være en naturlig del av vår praksis og skjer gjennom daglig kontakt med hvert enkelt barn. Barna skal erfare at de blir tatt på alvor, og at de har betydning for fellesskapet. Å arbeide med barns medvirkning krever god vurdering underveis i situasjoner. Medbestemmelse i form av å gjøre valg er noe annet. Barna må akseptere at deres ønsker ikke alltid blir innfridd. Hensynet til de andre er også viktig. Hva barna kan medvirke i, avhenger av alder og modenhet. Å ta barns medvirkning på alvor, forutsetter god kommunikasjon mellom barn, personale og foresatte.
God omsorg skaper trygghet og tilknytning og er grunnlaget for barns utvikling og trivsel i barnehagen. Barn som opplever å bli møtt av voksne som er varme, imøtekommende og oppmerksomt til stede, vil også føle seg tryggere og friere til å utforske, leke og lære. God omsorg skal prege alle situasjoner i hverdagslivet, og det skal legges til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom voksne, mellom voksne og barn og barna imellom.
Barns utvikling og læring skjer i alle situasjoner i hverdagen. Barn lærer best ved å gjøre egne erfaringer i aktiviteter som gi mening for dem. De lærer ved å utforske og undre seg sammen med andre. Leken er barnets viktigste læringsarena.
Leken stimulerer alle sider ved barns utvikling og er en arena for opplevelser, samhandling, utprøving og bearbeiding av erfaringer. Barns frie lek gir dem opplevelsen av å ha kontroll, ta egne initiativ, følge egne impulser og ideer og utforske på egenhånd. De barna som trenger det, får hjelp og støtte til å mestre den viktige leken.
Leken er barns væremåte og gir barndommen en helt spesiell egenverdi. Den er en viktig arena for å bygge vennskap, samt skape glede og humor mellom barna.
Leken er barnas viktigste arena for å bruke språket i praksis. I leken bruker barna språket til å tenke, planlegge og samarbeide, løse konflikter og finne løsninger sammen. Leken bidrar til å utvikle språket, samtidig som et godt språk gir barna bedre muligheter for å mestre leken og det sosiale samspillet.
Barnehagens innhold bygger på et helhetlig læringssyn. Det betyr at barns utvikling og læring skjer i alle situasjoner i hverdagen, både i planlagte og spontane læringssituasjoner. For å gi barna et godt læringsmiljø, må vi sørge for at:
Danning skjer i samspill med omgivelsene. Det handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter, kunne ta egne valg ut fra gode verdier og forholde seg positivt til andre mennesker.
Venner er viktig i danningsprosessen. Å lykkes i vennskap gir en god følelse av å bety noe for andre. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov . Dette gir et godt grunnlag for å være en del av et fellesskap med mangfold.
I barnehagen er det muntlige språket sentralt, og de voksne er viktige modeller. Barn lærer språk når de hører språk, når de selv får bruke språk og når de deltar i sosial samhandling og lek. Slik utvikler de minste språkforståelsen lenge før de har utviklet evnen til å snakke selv.
Voksne i nær relasjon til barna setter ord på gjenstander og handlinger de er med på. Slik hjelper vi barna til å forstå verden rundt seg. Å ha god dialog og blikk-kontakt med barna hjelper dem også til å holde fokus, noe de har nytte av i sin utvikling videre.
Disse tiltakene sammen med tiltakene under kapittel 2.1 bidrar til at barnet utvikler et godt og funksjonelt språk. Med funksjonelt språk, mener vi et språk som de både forstår og kan formidle egne ønsker og behov, samt benytte i lek og samspill med andre.
Leken skal danne grunnlag for arbeid med alle fagområdene. Barna skal utvikle kunnskap og ferdigheter innenfor fagområdene gjennom arbeidsmåter som undring, utforsking og skapende aktivitet.
Fagområdene ligner mye på fagene barna senere møter i skolen. Arbeidet med fagområdene skal tilpasses barnas alder, interesser og andre forutsetninger.
I forbindelse med hverdagsaktiviteter, turer, temaarbeid, lek og sosialt samspill, vil ofte flere fagområder være representert samtidig.
Våre arbeidsmåter er varierte, og det fysiske miljøet legger til rette for utforsking og undring. Ulikt materiale, bøker, utstyr med mer skal være tilgjengelig for barna og være tilpasset barnas alder slik at de stadig får nye impulser og utfordringer.
Vårt fysiske lekemiljø gir barna passende utfordringer innenfor trygge rammer. De må oppleve å streve litt for å kjenne på følelsen av mestring.
Vi deler ofte barna i grupper etter alder for å sikre progresjon, for eksempel på turer, i samlinger/lesestunder, lekegrupper og andre aktiviteter. Selvhjelpsferdigheter og selvstendighetstrening tilpasses alder og utvikling slik at barna stadig opplever å mestre nye ferdigheter.
Barna får kjennskap til hvordan digitale verktøy kan brukes for å utforske, leke, lære og skape. Ved bruk av digitale verktøy skal barna være kreative og i prosess, de skal ikke være mottakere og bruke f.eks. iPad/skjerm til passiv underholdning. Dette er en del av å bruke varierte arbeidsmåter i barnehagen og kommer i tillegg til andre metoder. Bruk av digitale verktøy har ikke stor plass i vår barnehage.
Barna skal få en begynnende forståelse for digital dømmekraft.
Vårt mål er å gjøre denne overgangen så smidig som mulig, og barnets beste vil være i fokus både den første tiden og videre fremover.
En trygg tilknytning til de nærmeste omsorgspersonene i barnehagen er viktig for barnet. Foresatte må derfor sette av nok tid til at barnet får trygg tilknytning til personalet den første tiden.
Det er foresatte som kjenner sitt barn best. Det er derfor viktig at de deler sin kunnskap med oss. Hvem er barnet, hva kjennetegner barnet, sovevaner, matvaner, hvilke sanger/leker/bøker liker barnet, hvordan liker barnet å bli trøstet osv.
Det året barna fyller 3 år skal de bytte fra liten avdeling (1-3 år) til stor avdeling (3-6 år). Vi har et foreldremøte i mai med informasjon om overgang til stor avdeling.
For å gi barna god tid på å bli kjent og trygg på ny avdeling benytter vi ukene før sommerferien. Fra cirka uke 23 gjør vi en intern omorganisering av hele barnehagen:
For informasjon om fokus siste år i barnehagen, se eget skriv; Siste året i barnehagen. Dette deles med foresatte til Bjørnene i august.
Barnehagen legger vekt på tidlig innsats. Det betyr at vi raskt setter inn tiltak dersom vi ser at barn strever med tilknytning og trygghet, motorikk, språk, sosialt/ lek og samspill, følelsesmessig, eller vi undrer oss over barnets utvikling generelt. Vår undring og eventuelle tiltak blir tatt opp med foresatte slik at vi sammen kan finne gode løsninger til barnets beste. Noen ting kan barnehagen jobbe med, og noe kan foresatte jobbe med.
For oss er det viktig å ha god dialog med foresatte. Dere kjenner deres barn best, mens barnehagen får god kunnskap om barnet i gruppe og hvordan det er i samspill med andre barn.
Barnehagen benytter skogområdene både i Mjøndalen og Krokstadelva. I barnehagens nærområde kan vi bruke Skramnes som fast turområde. Vi er heldige som har avtale med privat eier som gir oss mulighet til å bruke området høst, vinter og tidlig vår. De eldste (4 og 5 åringene) bruker også skøytebanen på Vassenga. Vi har gangavstand til biblioteket som tilbyr lesestunder iblant. Vi drar også på tur med buss til skogen i Krokstadelva med de eldste gruppene for å variere tilbudet. Ellers er det trygt og gir mening for barna å ha faste turområder.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, Familiehuset, fysioterapeut) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetting er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. Foresatte er alltid involvert dersom vi har behov for å ta kontakt med forebyggende tjenester. Ved bekymringsmelding vil foresatte informeres. Unntaket er dersom vi mistenker vold eller overgrep, da blir ikke foresatte varslet før vi melder bekymring. Dette er våre retningslinjer hjemlet i Lov om barnehager §46.
Barnehagen samarbeider med andre fagmiljøer ved behov. Bl.a. Helse Sør-Øst, Habiliteringsavdelingen, BUPA, USN og andre kompetansesentre som kan bidra til utvikling av barnehagen.
Dokumentasjon er et viktig bidrag for å synliggjøre hvordan vi jobber med tema og hvordan barn har det i barnehagen. Pedagogisk dokumentasjon med bilder kan vise hvordan aktiviteter vi gjør i barnehagen begrunnes faglig. Bruk av dokumentasjon som utgangspunkt for evaluering og refleksjon bidrar også til økt faglig bevissthet hos personalet.
Slik dokumenterer vi:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre