Denne årsplanen er godkjent i SU 13. august 2024.
REKOMP- i samarbeid med USN
Regional ordning er regjeringen sin satsning på kompetanseutvikling i barnehager. ReKomp skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Rekomp er et av flere verktøy som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.
Stortinget vedtok egne bestemmelser i barnehageloven om barns rett til et trygt omsorgs- og læringsmiljø gjeldende fra 1. januar 2021. Kapittel 8 i barnehageloven (§§41-43) krever at barnehagene jobber systematisk for å forebygge utestengning og mobbing, og at de skaper et godt miljø der barna trives og er sosialt inkludert. Barnehagen har system for oppfølging av slike saker.
Vi har gjennom flere år jobbet med å utvikle personalets kompetanse innenfor områdene sosial kompetanse og språk, som er grunnleggende for å delta i det sosiale fellesskapet. Dette blir også et satsningsområde videre, ved at vi deltar i Rekomp. Vi skal bruke vår deltagelse til å sikre at vi jobber systematisk med forebyggende arbeid i forhold til inkludering, og undersøke og bli mer bevisst på vår egen praksis.
Et annet viktig satsningsområde for barnehagen er barns fysisk motoriske utvikling og da forholder vi oss til Helsedirektoratets anbefalinger for å oppnå positive helseeffekter av fysisk aktivitet. Å være i aktivitet har umiddelbare positive effekter på hjernen, som blant annet medfører økt oppmerksomhet, positiv effekt på følelsesregulering og bedret minne. Det er vist at fysisk aktivitet har positive virkninger på den mentale helsen. Grunnlaget for å opprettholde fysisk aktivitet i hele livsløpet legges i barneårene.
Helsedirektoratets anbefalinger for barnehagebarn:
Medvirkning handler i stor grad om en pedagogisk praksis der vi sikrer at alle blir hørt og opplever at de er en del av et felleskap. Medvirkning bygger på likeverd og respekt, og gir barn erfaringer som ruster dem til samarbeid og ivaretakelse av egne behov.
Omsorg skal dekke alle områder i hverdagen. Barna opplever å møte trygge ansatte som ser og bekrefter deres ulike behov. Alle barn blir møtt med respekt og nærhet, og skal oppleve trygghet og mestring. De skal møte engasjerte ansatte med en åpen og varm tilnærming som viser interesse for hvert enkelt barn. Gjennom å oppleve gode rollemodeller vil barna utvikle omsorgsfulle relasjoner til andre.
Leken har en sentral plass i barnehagen, og er en naturlig del av barnas hverdag. Leken er en arena der barnet prøver ut, gjør nye erfaringer, fantaserer og utforsker. Barn leker ikke for å lære, men lærer likevel mye gjennom leken. Gjennom lek lærer barna på egne premisser og utvikler ferdigheter i egenledelse som planlegging, igangsetting, vente på tur, konsentrasjon og utholdenhet. Leken stimulerer ulike sider av barnets utvikling, både språklig, sosialt og motorisk.
Vennskap og inkludering handler om at barn kjenner på tilhørighet til barnegruppa og opplever å ha noen å leke med. I arbeidet med danning, vennskap og fellesskap tar vi tak i felles verdier og normer samtidig som retten til å være ulike ivaretas. Vi respekterer hverandre på tvers av ulikheter, kultur og religion.
Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger (RP17). I Gulskogen barnehage har vi et mangfold av tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn representer på avdelingene. Gjennom ulike arbeidsformer vil disse tradisjonene bli synliggjort og barna vil utvikle interesse og respekt for hverandre og forstå verdier av likheter og ulikheter i et fellesskap. Ved markering av ulike tradisjoner i fellesskap i barnehagen vil vi ikke tilby alternativt opplegg. De ulike markeringene står oppført i årsplanen og månedsplaner slik at foreldre får mulighet til å organisere dersom de ikke vil at barnet skal delta. Merkedager ut over de norske tradisjonene markeres på avdelingene ut fra religioner og livssyn som er representert blant barna. Det er viktig at foreldre informerer personalet på avdelingene om hva dere ønsker at vi skal markere.
Vi gir barn grunnleggende språkferdigheter og språkkunnskap. Språkferdigheter og kommunikasjonsferdigheter er nødvendig for å utvikle sosial kompetanse og vennskap. Språk gjør at vi kan gjøre oss forstått og forstå den verden vi lever i. Barnehagen har en variert tilnærming til språk og kommunikasjon for å møte ulike kulturer og ulik språkerfaring.
Vi arbeider helhetlig med fagområdene ved at vi har hovedtemaer gjennom året, som vi arbeider med på ulike måte. Vi legger vekt på å bruke arbeidsmåter tilpasset enkeltbarn og barnegruppen. Barnas egne opplevelser og erfaringer, lek og hverdagsaktiviteter er grunnleggende. Når vi for eksempel har tema våren, jobber vi med ord og begreper knyttet til våren. Vi legger opp til turer og opplevelser ute som bidrar til allsidige bevegelseserfaringer ute, vi tegner, maler og lager fotostoryer fra opplevelser og turer. Vi utforsker og opplever naturens mangfold og blir kjent i nærmiljøet. På en tur ut av barnehagen kan vi nå mål innenfor alle fagområdene i rammeplanen.
Vi har fokus på å følge opp og utvide det barna er opptatt av. Vi ønsker å bidra til at barna får mestringsopplevelser, og samtidig har noe å strekke seg etter. Vi etterstreber at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang.
I Gulskogen barnehage er vi bevisst på at bruk av skjerm og andre stillesittende aktiviteter bør begrenses og balanseres med fysisk aktivitet.
Digitale verktøy er en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Personalet skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale verktøy.
Nytt fra helsedirektoratet er klarere råd om skjerm:
Vi anerkjenner at barn kommer til barnehagen med ulike behov for trygghet og omsorg. Vi er bevisste på å tilpasse tilvenningen ut fra barnet og foreldrenes behov. Det gjør vi ved å tilpasse rutiner, gi tid og rom for å bli kjent og trygg i ny tilværelse. Personalet anerkjenner barnets følelser, og vet at noen barn trenger lengre tid på å bli trygge enn andre.
Inkludering dreier seg om å gjøre endringer og tilpasninger slik at alle kan delta, få medvirke og føle tilhørighet i fellesskapet.
Gjennom året samarbeider vi med og benytter oss av ulike aktører i lokalmiljøet, som idrettslag, skole, bibliotek og NAV. En del av dette samarbeidet bidrar til varierte opplevelser og erfaringer for barna, mens noe bidrar til rekruttering til barnehagen og arbeidslivet. Dette er en del av samfunnsansvaret vi har som barnehage.
Barnehagene samarbeider med ulike med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Vi har inngått partnerskap med Universitetet i Sørøst - Norge (USN) og Universitetet i Oslo (UiO). Gjennom denne avtalen sikrer vi helhet, sammenheng og integrasjon mellom studiet og praksisfeltet. Dette forutsetter tett samarbeid mellom universitetet, studentene og barnehagen. Tett samarbeider mellom barnehage og universitetet gir høy kvalitet i utdanningen. Gjennom praksis tilegner studenter seg kunnskap om hva pedagogisk arbeid innebærer, og det bidrar til studentenes faglige progresjon, og integrasjon mellom teori og praksis. Gjennom dette samarbeidet bidrar vi til å utvikle vår praksis.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre