Denne årsplanen er godkjent i SU august 2023.
Vi har fokus på lek og sosial kompetanse, og fysisk, aktiv læring. Kommende barnehageår vil vi fortsette samarbeidet med USN og utvikling av språk- og lekemiljø. (rekomp - https://www.usn.no/studier/videreutdanning/rekomp/ )
Gjennom arbeid med fokusområdene skal vi gi barna trygghet, mestring og følelse av egenverd. Vi mener leken er barnas viktigste arena for all utvikling og læring. Her skal vi møte barna på deres hjemmebane. Vi skal legge til rette for ulike typer lek, så barna kan utfolde og utvikle seg i trygge rammer. Dette gjenspeiles også i visjonen vår: Lek og glede med alle tilstede!
Fysisk aktivitet fremmer fysisk og psykisk helse. I Grinde barnehage er vi mye ute, der barna har de beste mulighetene for å stimulere grovmotorikken. Samtidig er uteleken en uuttømmelig kilde til nye impulser.
Videre mener vi at det er viktig å ha fokus på livsmestring og helse, og at alle barn skal oppleve mestring ut fra egne forutsetninger. Aktive, tilstedeværende og deltakende voksne er avgjørende for barns læring og utvikling, og arbeid for et godt psykososialt miljø forebygger mobbing.
Medvirkning i barnehagen vil si at barna skal bli sett, få utrykke seg og få delta i planleggingen av sin hverdag. Gode relasjoner gir rom for spontane og planlagte samtaler. Barna tar med seg det de opplever, ser og erfarer, inn lek og hverdagssituasjoner. Det er viktig at de skal bli i stand til å uttrykke egne synspunkter og meninger, og ta det med seg videre i livet.
Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet, trivsel, utvikling og læring. For å få trygge barn er vi avhengig av at kompetente og tilstedeværende voksne gir barna den omsorgen de har behov for. Barna skal oppleve å bli sett, anerkjent, forstått, inkludert, respektert og verdsatt. De skal få utfordringer, oppgaver og ansvar ut fra egen alder og utvikling, slik at de opplever mestringsfølelse. Vi skal støtte barna i utviklingen av god selvfølelse og egenverd, og samtidig oppmuntre til å vise omsorg for hverandre.
Leken er grunnmuren i barns læring, og er en viktig arena for å lære sosial kompetanse. I lek og samspill med andre legges grunnlaget for læring og sosiale ferdigheter, og vennskap oppstår. I samspill med andre får barna erfaring med samarbeid, konfliktløsing, empati og det å kunne regulere egne følelser.
Barna lærer gjennom opplevelser, sanser og erfaringer. Læring er basert på barnas medvirkning og er styrt av deres nysgjerrighet.
Danning skjer i samspill med omgivelsene og i relasjon med andre mennesker. Barna skal lære seg å tenke kritisk og selvstendig, og utvikle egne meninger og holdninger. De skal møte andre mennesker på en god måte, uavhengig av kjønn, alder, religion eller seksualitet.
Gjennom danning utvikles barnas selvfølelse. Barna skal søke kunnskap, reflektere, vurdere og stille spørsmål. Danning handler om å utvikle verdier og holdninger sammen gjennom dialog, lek, samspill og utforskning. Barna skal erfare å være betydningsfulle for fellesskapet, oppleve mestring og være i positivt samspill med andre barn og voksne.
I barnehagen skal vi ha et variert språkmiljø der alle barn opplever mestring og glede ved å bruke språket ut ifra sitt nivå. Barnas ulike kommunikasjonsuttrykk, både verbale og nonverbale, skal anerkjennes og verdsettes. I et godt språkmiljø henger omsorg, trygghet, lek, danning og læring sammen.
Språk utvikles gjennom samtaler og i samspill med andre. Språkarbeid foregår gjennom hele barnehagehverdagen, i rutinesituasjoner, spontane hendelser og planlagte aktiviteter. Uavhengig av bakgrunn, alder og utvikling skal alle oppleve å ta del i kommunikasjon og samspill. Glede og humor ved bruk av ulike uttrykksformer er med på å gi et rikt og stimulerende språkmiljø.
Rammeplanens fagområder dekker vide læringsfelt. De vil være representert parallelt, både i temaopplegg og i hverdagsaktiviteter. Fagområdene opptrer i lek og sosialt samspill, og skal oppleves som en naturlig og spontan del av alle aktiviteter. Leken danner et viktig grunnlag for dette arbeidet, og barnas engasjement brukes i videre planlegging. I løpet av barnehagetiden får barna varierte opplevelser og erfaringer. Arbeidet skal tilpasses barnas alder, interesser, barnegruppas sammensetning og øvrige forutsetninger.
Progresjon forstås som kontinuerlige prosesser der læring skjer i lek og fellesskap. Vi skal introdusere barna for ulike perspektiver og opplevelser gjennom leken. Vår planlegging og tilrettelegging skal tilpasses barnegruppen, fordi ulike alderstrinn krever ulike tilnærmingsmåter. Valg av materialer, leker og utforming av fysisk miljø, både ute og inne, tilrettelegges for progresjon. Dette er viktig for at barna skal oppleve mestring, samtidig som de skal ha noe å strekke seg etter. Gjennom barnehagetiden skal barna oppleve en naturlig progresjon i aktiviteter, personlig utvikling og selvstendighet.
Vi tilrettelegger for at barna skal få bli kjent med ulike digitale verktøy. De skal ikke dominere barnehagehverdagen, men inngå som en del av læringsprosessen. Vi skal være kildekritiske og vise digital forståelse og dømmekraft ved å regulere innhold, mengde og praksis. Dette bidrar til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. Digitale verktøy er et redskap som kan brukes for å øke kunnskapen, skape interesse og undring. Det kan gi et felles utgangspunkt for samtaler og videre jobbing med ulike temaer.
I tilvenningsperioden tilpasser vi rutiner og organiserer tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Det er viktig med en gradvis tilvenning for å gi barnet en god start på barnehagehverdagen.
For å få til en god oppstart er det viktig med en god dialog mellom barnehagen og hjemmet, og vi skal være fleksible og ha fokus på løsninger som fremmer trygghet. Det er individuelt hvor lang tid barna trenger, og dette må det tas hensyn til.
Vi utveksler informasjon som er av betydning for et godt samarbeid, og for å lære å kjenne barnet på best mulig måte.
Det er viktig med tett samarbeid mellom avdelingene og felles møtepunkter i hverdagen der barn og ansatte kan skape gode relasjoner. Gode relasjoner skaper tillit og trygghet, og gjør at overgangen til ny avdeling blir enklere. Barnehagen har interne rutiner for hvordan man arbeider med dette gjennom barnehageåret.
Ved overgang til skolen, skal barnehagen legge til rette for at barna har med seg gode ferdigheter i samarbeid og selvstendighet. Vi skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte, og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barnehage og skole har rutiner for informasjonsutveksling. Barnehagen og foreldrene samarbeider om hvilken informasjon skolen bør få, for å skape en best mulig overgang for barnet.
Barna skal oppleve å få delta ut fra egne behov og forutsetninger. Alle skal, uavhengig av alder, utvikling og funksjonsnivå, oppleve å inkluderes i felleskapet og å ha en tilknytning. Vi skal best mulig tilpasse innholdet i hverdagen til hvert enkelt barn, samtidig som barna skal oppleve fellesskapsfølelse i barnegruppa. Videre skal vi legge til rette for at barna tidligst mulig får den tilretteleggingen de trenger, og for at de skal få et inkluderende og likeverdig tilbud. Dersom barnets behov ikke kan dekkes innenfor det allmennpedagogiske tilbudet, vil barnehagen opplyse foreldrene om retten til spesialpedagogisk hjelp.
Barnehagen samarbeider med ulike institusjoner og foreninger i lokalmiljøet innenfor kultur og idrett, for eksempel: idrettslag, brannstasjonen, bibliotek, Solberglia og Fredtun. Vi bruker nærmiljøet aktivt, blant annet ved å benytte skog, friarealer og idrettsanlegg. På denne måten får barna felles opplevelser, erfaringer og kunnskap om nærmiljøet. For å bidra til aktivitet og lek i nærmiljøet, er barnehagens uteområde tilgjengelig for alle etter stengetid. Personalgruppa holder seg oppdatert på det som skjer i lokalmiljøet.
Vi samarbeider med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen) som alle arbeider for barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Planlegging gir oss mulighet til å arbeide langsiktig og systematisk, og bidrar til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppa. Vi må innhente kunnskap og bruke tidligere erfaringer i planleggingsarbeidet, og planlegger fortløpende ut fra barnegruppas behov og interesser. Noen av våre metoder:
Vurdering av det pedagogiske arbeidet gir oss mulighet for refleksjon over egen praksis, noe som setter oss i stand til å utvikle og forbedre barnehagen som pedagogisk virksomhet. Vurderingsarbeid er med på å sikre at alle får et tilbud i tråd med årsplanen, barnehageloven og rammeplanen. Vi baserer vurderingsarbeidet på blant annet:
Dokumentasjon er viktig for opplysning, refleksjon og læring. Gjennom dokumentasjon oppnår vi innsikt og viten om barns tanker, læringsstrategier og kunnskap. Dokumentasjon er med på å synliggjøre barnas læringsprosesser og hva som skjer i barnehagehverdagen. Vi dokumenterer for å synliggjøre egen pedagogisk praksis og vårt syn på barn. Dette gjøres blant annet gjennom:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre