Årsplan Fjellhagen barnehage

Denne årsplanen er godkjent i SU 18.06.24

Planleggingsdager, feriestengt og aktiviteter gjennom året

  • Planleggingsdagene er barnehagen stengt.
  • Barnehagene i Drammen kommune er sommerstengt i uke 29 og 30, 2025.

Se oversikt

Våre satsninger

“Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.” (R17 s. 20) 

Barnekonvensjonen §31 sier at alle barn har en rettighet til å engasjere seg i lek og fritidsaktiviteter. Barn har rett på fritid som de skal kunne bruke på hva de vil, de har rett på hvile og tid til å leke. I lek skapes vennskap, samarbeidsevner og beslutningsevner.

Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen ved Universitetet i Sørøst Norge) satsningen strekker seg fra 2023 og ut året 2025. Rekomp er den overordnede satsningen for Drammen kommunale barnehager. Samarbeidet med Styd kommunikasjon er et supplement til hovedmålet vårt i Rekomp “Et trygt, inkluderende og dynamisk leke- og læringsmiljø i Drammensbarnehagene”.

Formålet med begge ordningene er å styrke alle ansattes kompetanse til å aktivt skape et trygt og inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning i tråd med kravene i rammeplanen og tiltakene i kvalitetsplanen. (Hentet fra samarbeidsavtalen med Styd.)

Leken har en egenverdi og den ønsker vi i Fjellhagen å verne om.  Gjennom leken bearbeider barna inntrykk, opplevelser og erfaringer, og derfor skal leken ha en naturlig og sentral plass i barnehagen.

I leken bygger barna relasjoner hvor de får utprøvd sine sosiale ferdigheter, gjennom å bygge relasjoner, etablere, vedlikeholde og videreutvikle vennskap. I leken må barna bruke det språket de har, de får videreutviklet, brukt og lært begreper og ord. Rolleleken er en av fire språkfremmende aktiviteter som utvider barns språk, de andre er samtaler, musikk og bøker.  

Vårt utviklingsmål

  • Alle barn skal få delta i lek hver dag.

Vårt utviklingstiltak

  • Alle ansatte skal jobbe for å være en tilstedeværende voksen i leken og være delaktig i barnas lek.
  • Alle ansatte deltar i kompetansehevingen gjennom Styd.

Fokusområder

Strektegning av barn på en talestol. Illustrasjon av medvirkning.

Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Vi i Fjellhagen tar barnas initiativ på alvor ved å bygge på det barna er interessert i og utvider deres perspektiv.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Vi innretter barnehagens aktiviteter ut fra barnas interesser og ønsker.
  • Vi videreutvikler leken ut fra barnas interesser.

Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Vi i Fjellhagen gir omsorg ved å se, prøve å forstå, respektere og støtte hvert enkelt barn ut fra sine behov. Ved at det er faste ansatte og barn i hver gruppe, er det lagt til rette for at barna kan knytte seg til hverandre og de ansatte i gruppen.

Vi legger også til rette at barna skal få hvile i løpet av dagen, da ut fra barnets alder og behov.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Ved at de ansatte har en autoritativ voksenstil (varme, men grensesettende), vil barna bli møtt ut fra deres behov, samtidig som barna har mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre.
  • Vi følger opp barn som faller utenfor lek og sosial samhandling ved være tett på, slik at vi forebygger at barn faller utenfor felleskapet.
  • Vi følger rutine for trygt og godt barnehagemiljø hvis vi oppdager at et barn blir mobbet eller krenket hos oss, eller vi får informasjon om dette fra barn eller foresatte.
  • Vi jobber ut fra  trygghetssirkelen, spesielt med de minste barna.
Strektegning av to barn som bygger tårn med klosser. Illustrasjon av lek og læring.

Barn utvikler seg sosialt og kulturelt gjennom tilhørighet og samspill, og dette er sentralt for utvikling på alle områder. Vi jobber kontinuerlig med å skape et leketilbud som inspirerer og oppfordrer til lek og bidrar til en positiv lekekultur mellom barna i gruppen. Vi er opptatt av å se helheten mellom lek, omsorg, danning og læring. Vi jobber for at alle blir inkludert, men verner også om den leken som er i gang. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre, og barna får meningsfylte opplevelser.  

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Ansatte jobber for å være tilstedeværende i leken.

Tilstedeværende ansatte for oss vil si at;

  • Jeg setter meg inn i barnets situasjon og viser at jeg ser, hører og anerkjenner barnet.
  • Jeg er deltakende og tilstede i barnas lek. På denne måten får jeg oversikt over det barna leker slik at jeg kan gi støtte til de som trenger det.
  • Gjennom å forstå barnas signaler kan jeg være i forkant og dermed unngå konflikter og fange opp utestengning.
  • Gjennom oppmerksomhet og nærvær skaper jeg en varm relasjon.
Stektegning av tre barn som er ute på tur. Illustrasjon av danning, vennskap og fellesskap.

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper, og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Vi legger til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap ved å delta i barnas lek som tilstedeværende ansatte og ved å dele opp barna i mindre grupper.

Vårt mål for personalet er å være autoritative voksne som vet hvordan man skal jobbe med relasjonsbygging og god kommunikasjon. En autoritativ voksen er en som setter tydelige grenser for barna på en varm måte. For å kunne sette tydelige grenser er det en forutsetning at man har gode relasjoner til barna.

Fjellhagen barnehage fremmer danning ved at personalet bidrar til at barna kan forstå verdier og normer som er viktig for fellesskapet. Vi støtter barna i å uttrykke synspunkter og skape mening i den verden de er en del av. Derfor er vi opptatt av å legge merke til, å anerkjenne og følge opp barnas perspektiver og handlinger.  

Både voksne og barn har evne, rett og plikt til å styre eget liv. Derfor er det viktig at vi ansatte er gode rollemodeller for barna.  

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Alle ansatte jobber ut fra en autoritativ voksenstil.
  • Vi skal synliggjøre ulike fellesskap uavhengig av om de er små eller store.
Strektegning av barn som snakker sammen og viser et ark med en bokstaven A. Illustrasjon av kommunikasjon og språk.

I Fjellhagen legger vi opp til å lære barna nye ord fra den dagen de starter i barnehagen. Dette gjør vi ved å sette ord på alt vi har rundt oss. Vi synger og lager rim og regler med alle ordene vi kan. Deretter øver vi på å sette sammen ordene til setninger. Vi har lesestunder gjennom uka og vi leser bøker på oppfordring fra barna. Barna får felles opplevelser ved blant annet å gå på turer utenfor barnehagen. Ved å ta med barna til biblioteket får barna være med å ta ut bøker de er interessert i selv og vi klarer å skape gode samtaler i etterkant. Dette er med på å utvikle ordforrådet og begrepsforståelsen til hvert barn. Til slutt vil barna kunne fortelle egne historier og gjenfortelle fra hverdagen.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Ansatte er bevisst på å være gode språkmodeller for barna.
  • Vi bruker bildestøtte til språket i hverdagen.
  • Vi har språkkofferter med ulike eventyr og figurer som står i barnehagens fellesområde.
  • Ansatte skaper nysgjerrighet for bøker.

Rammeplanen har 7 fagområder, som vi skal jobbe ut ifra

  • Kommunikasjon, språk og tekst
  • Kropp, bevegelse, mat og helse
  • Kunst, kultur og kreativitet
  • Natur, miljø og teknologi
  • Antall, rom og form
  • Etikk, religion og filosofi
  • Nærmiljø og samfunn

Les mer om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Sette rammeplanen i system når vi jobber med de ulike fagområdene gjennom året.
  • Vi lager periodeplaner hvor vi trekker inn de 7 fagområdene og lager opplegg som samsvarer med dem.
Strektegning av en trapp med et barn og en voksen og et målflagg på toppen av trappa. Illustrasjon av progresjon.

Barna skal oppleve en progresjon ut fra sitt ståsted gjennom tiden barna går i barnehagen. I Fjellhagen har vi laget en progresjonsplan ut fra de 7 fagområdene i rammeplan.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Gjennomføre aldersinndelte grupper ukentlig ut fra progresjonsplan.
  • Vi har årshjul spesifisert for hver aldersgruppe.
Strektegning som strekfigur som bruker nettbrett for å utforske. Illustrasjon av digital praksis i barnehagen.

I Fjellhagen er digitale verktøy en del av det pedagogiske arbeidet. Vi er opptatt av at de ansatte skal utøve digital dømmekraft, slik at barna kan utvikle en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale verktøy.

Vi er bevisst bruken av skjerm, og er oppdatert på helsedirektoratets råd om skjermbruk og små barn.

Digitale verktøy skal brukes som en metode, ikke for underholdning, og det skal alltid være et mål for aktiviteten.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen

  • Bruke varierte digitale verktøy aktivt sammen med barna i hverdagen, herunder iPad, prosjektor, scoop (digitalt forstørrelsesglass), og programmeringsbie.
  • Bruke digitale verktøy for å skape felles opplevelser og felles forståelse, gjennom for eksempel eventyr, fortellinger og musikk. Bruk av digitale verktøy vurderes opp mot hensikten, i forhold til barnas alder og utvikling.
  • Bruke digitale verktøy for å utforske, lære og søke opp ting.
Strektegning av et barn som går over en bro med med voksne på hver side. Illustrasjon av overganger.

Barn kommer til barnehagen med ulike behov for omsorg og trygghet. Vi legger til rette for tilvenning ut fra barna og foreldrenes behov, ved å tilpasse rutiner, og gi tid og rom til å bli kjent og trygg i barnehagen. 

Våre rutiner for en trygg og god start i barnehagen:

  • I juni inviterer vi nye barn og foresatte til besøksdag i barnehagen.
  • Vi setter av god tid til tilvenning, i samarbeid med foresatte.
  • Barnet får en primærkontakt, som følger opp barnet tett i lek og rutiner den første tiden i barnehagen.
  • I løpet av de første dagene gjennomføres en oppstartsamtale med foresatte.

Våre rutiner for trygge og gode overganger innad i barnehagen:

  • Barnegruppene er i alderen 1 – 6 år. Barnehagen er utformet slik at vi har 2 åpne fløyer og flere smårom innad på fløyene.  Hver fløy har i år i overkant av 30 barn i alderen 1 - 6 år. Gjennom dagen deler vi oss inn i små (1-3 år) og store (3-6 år). Disse gruppene blir igjen delt inn i mindre grupper innad på fløyene.
  • Barna vil i utgangspunktet være på samme fløy i løpet av de årene de går hos oss og møter der de samme voksne, selv om de har ansvar for ulike grupper. Det vil derfor ikke oppleves som en stor overgang å bytte gruppe.   

Slik samarbeider vi for at barna får en trygg og god overgang til skolen:

  • Vi har førskolegruppe en gang i uken.
  • Gjennom lek og aktivitet stimuleres viktige kompetanseområder, spesielt de sosiale ferdighetene, selvregulering, språk og matematikk. Vi er opptatt av at skolestarterne skal få et så likt utgangspunkt som mulig ved skolestart.
  • Vårt mål er at barna skal bli trygge og aktive, slik at de er robuste både sosialt og emosjonelt, samt språklige kompetente når de begynner på skolen. I dette ligger det å kunne hevde og, regulere seg selv, forstå og respektere andre, uttrykke seg, skaffe venner og sette grenser for seg selv.    
  • For å legge opp til at overgangen til skolen skal bli så bra som mulig, gjennomføres en obligatorisk foreldresamtale på våren. Dette er forankret i Drammen kommune sin «Plan for overgang barnehage/skole».  
  • Vi bruker Fjell skole som turområde for skolestarterne gjennom våren, slik at skoleområdet blir kjent for barna.

Vi er opptatt av at alle skal være en del av fellesskapet, og oppleve tilhørighet og inkludering.

Slik jobber vi for at alle får et inkluderende og likeverdig tilbud:

  • Gjennom pedagogisk tilrettelegging og støtte, gir vi alle barn mulighet til å bli en del av fellesskapet i Fjellhagen barnehage.

  • Barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal inkluderes i barnegruppen, og det allmennpedagogiske tilbudet.

Slik jobber vi for å få til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage:

  • Legge til rette for daglig dialog ved levering og henting.
  • Oppstartsamtaler ved oppstart.
  • Vi har en obligatorisk foreldresamtale i året, samt tilbud om en til, og ellers etter behov.  
  • Gjennomfører foreldremøter, og har foreldrerepresentanter i FAU og SU.
  • Invitasjon til faste markeringer gjennom året (Lucia, FN dagen, sommerfest).
  • Vi bruker Vigilo som kommunikasjonsplattform. 

Samarbeid med lokalmiljøet

  • Besøk på brannstasjonen med førskolebarna.
  • Vi benytter oss av Fjell bibliotek.
  • 17. mai - tog med de nærliggende barnehagene.

Samarbeid med forebyggende tjenester

Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester, for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen og familieteam. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.

Samarbeid med andre fagmiljøer

  • Vi har inngått partnerskap med Universitetet i Sørøst Norge (USN), og tar imot barnehagelærerstudenter.
  • Vi samarbeider også med USN i et kompetanseutviklingsprosjekt "Barnehagebasert kompetanseutvikling", der målet er å styrke kompetansen til de ansatte for å være en mer tilstedeværende voksen gjennom barnehagedagen.
  • Styd kommunikasjon.
  • Vi får også ulike forespørsler om praksisplasser. Vi vurderer alltid om vi har kapasitet til dette og om det er til barnas beste: Elever fra Galterud ungdomsskole, videregående skoler, voksne som deltar på norskopplæring eller andre som trenger praksisplass.

Ved å lage planer, evaluere og dokumentere det vi gjør i barnehagen, vil vi klare å tenke og handle systematisk i det pedagogisk arbeidet.

Slik jobber vi med planlegging:

Årsplan en overordnet plan som utarbeides hvert år og må godkjennes i Samarbeidsutvalget (Su). Årsplanen følger barnehageåret.

Årsplanens funksjoner:

  • Arbeidsredskap for barnehagens personale for å styre virksomheten i en bevisst og uttalt retning.
  • Grunnlag for kommunenes tilsyn med barnehagen.
  • Informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til eier, foresatte, politikere, kommune, barnehagens samarbeidspartnere og andre interesserte.

Periodeplanen er en mer detaljert plan for hver periode. Her vil det være konkrete mål som barna og ansatte jobber mot, og tiltak for å kunne nå målene. Periodene vil deles opp etter ulike temaer ut fra blant annet årstid og de 7 fagområdene. Etter endt periode vil personalet gjøre en evaluering av barnegruppa for å se om vi har nådd målene vi satt oss og hva vi må jobbe videre med. 

Slik jobber vi med vurdering:

Dette vil komme frem i den skriftlige evalueringen av hver periodeplan. Vi gjør kontinuerlige vurderinger av hvordan vi jobber med rammeplanen, barnegruppa og enkeltbarn.

Slik jobber vi med dokumentasjon:

I Fjellhagen dokumenterer vi ved å legge ut informasjon og bilder i Vigilo som foresatte har egen tilgang til. Vi henger også opp dokumentasjon omkring i barnehagen via bilder, kunst o.l. Vi lager periodeplaner og evaluerer dem.   

Drammensbarnehagen

Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.

Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.

Vår visjon: 

Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre

Våre verdier:

  • Leken er vår viktigste aktivitet
  • Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
  • Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør
  • Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner