Denne årsplanen er godkjent i SU 18.06.24
“Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.” (R17 s. 20)
Barnekonvensjonen §31 sier at alle barn har en rettighet til å engasjere seg i lek og fritidsaktiviteter. Barn har rett på fritid som de skal kunne bruke på hva de vil, de har rett på hvile og tid til å leke. I lek skapes vennskap, samarbeidsevner og beslutningsevner.
Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen ved Universitetet i Sørøst Norge) satsningen strekker seg fra 2023 og ut året 2025. Rekomp er den overordnede satsningen for Drammen kommunale barnehager. Samarbeidet med Styd kommunikasjon er et supplement til hovedmålet vårt i Rekomp “Et trygt, inkluderende og dynamisk leke- og læringsmiljø i Drammensbarnehagene”.
Formålet med begge ordningene er å styrke alle ansattes kompetanse til å aktivt skape et trygt og inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning i tråd med kravene i rammeplanen og tiltakene i kvalitetsplanen. (Hentet fra samarbeidsavtalen med Styd.)
Leken har en egenverdi og den ønsker vi i Fjellhagen å verne om. Gjennom leken bearbeider barna inntrykk, opplevelser og erfaringer, og derfor skal leken ha en naturlig og sentral plass i barnehagen.
I leken bygger barna relasjoner hvor de får utprøvd sine sosiale ferdigheter, gjennom å bygge relasjoner, etablere, vedlikeholde og videreutvikle vennskap. I leken må barna bruke det språket de har, de får videreutviklet, brukt og lært begreper og ord. Rolleleken er en av fire språkfremmende aktiviteter som utvider barns språk, de andre er samtaler, musikk og bøker.
Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Vi i Fjellhagen tar barnas initiativ på alvor ved å bygge på det barna er interessert i og utvider deres perspektiv.
Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Vi i Fjellhagen gir omsorg ved å se, prøve å forstå, respektere og støtte hvert enkelt barn ut fra sine behov. Ved at det er faste ansatte og barn i hver gruppe, er det lagt til rette for at barna kan knytte seg til hverandre og de ansatte i gruppen.
Vi legger også til rette at barna skal få hvile i løpet av dagen, da ut fra barnets alder og behov.
Barn utvikler seg sosialt og kulturelt gjennom tilhørighet og samspill, og dette er sentralt for utvikling på alle områder. Vi jobber kontinuerlig med å skape et leketilbud som inspirerer og oppfordrer til lek og bidrar til en positiv lekekultur mellom barna i gruppen. Vi er opptatt av å se helheten mellom lek, omsorg, danning og læring. Vi jobber for at alle blir inkludert, men verner også om den leken som er i gang. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre, og barna får meningsfylte opplevelser.
Tilstedeværende ansatte for oss vil si at;
Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper, og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Vi legger til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap ved å delta i barnas lek som tilstedeværende ansatte og ved å dele opp barna i mindre grupper.
Vårt mål for personalet er å være autoritative voksne som vet hvordan man skal jobbe med relasjonsbygging og god kommunikasjon. En autoritativ voksen er en som setter tydelige grenser for barna på en varm måte. For å kunne sette tydelige grenser er det en forutsetning at man har gode relasjoner til barna.
Fjellhagen barnehage fremmer danning ved at personalet bidrar til at barna kan forstå verdier og normer som er viktig for fellesskapet. Vi støtter barna i å uttrykke synspunkter og skape mening i den verden de er en del av. Derfor er vi opptatt av å legge merke til, å anerkjenne og følge opp barnas perspektiver og handlinger.
Både voksne og barn har evne, rett og plikt til å styre eget liv. Derfor er det viktig at vi ansatte er gode rollemodeller for barna.
I Fjellhagen legger vi opp til å lære barna nye ord fra den dagen de starter i barnehagen. Dette gjør vi ved å sette ord på alt vi har rundt oss. Vi synger og lager rim og regler med alle ordene vi kan. Deretter øver vi på å sette sammen ordene til setninger. Vi har lesestunder gjennom uka og vi leser bøker på oppfordring fra barna. Barna får felles opplevelser ved blant annet å gå på turer utenfor barnehagen. Ved å ta med barna til biblioteket får barna være med å ta ut bøker de er interessert i selv og vi klarer å skape gode samtaler i etterkant. Dette er med på å utvikle ordforrådet og begrepsforståelsen til hvert barn. Til slutt vil barna kunne fortelle egne historier og gjenfortelle fra hverdagen.
Rammeplanen har 7 fagområder, som vi skal jobbe ut ifra
Les mer om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Barna skal oppleve en progresjon ut fra sitt ståsted gjennom tiden barna går i barnehagen. I Fjellhagen har vi laget en progresjonsplan ut fra de 7 fagområdene i rammeplan.
I Fjellhagen er digitale verktøy en del av det pedagogiske arbeidet. Vi er opptatt av at de ansatte skal utøve digital dømmekraft, slik at barna kan utvikle en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale verktøy.
Vi er bevisst bruken av skjerm, og er oppdatert på helsedirektoratets råd om skjermbruk og små barn.
Digitale verktøy skal brukes som en metode, ikke for underholdning, og det skal alltid være et mål for aktiviteten.
Barn kommer til barnehagen med ulike behov for omsorg og trygghet. Vi legger til rette for tilvenning ut fra barna og foreldrenes behov, ved å tilpasse rutiner, og gi tid og rom til å bli kjent og trygg i barnehagen.
Vi er opptatt av at alle skal være en del av fellesskapet, og oppleve tilhørighet og inkludering.
Gjennom pedagogisk tilrettelegging og støtte, gir vi alle barn mulighet til å bli en del av fellesskapet i Fjellhagen barnehage.
Barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal inkluderes i barnegruppen, og det allmennpedagogiske tilbudet.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester, for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen og familieteam. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Ved å lage planer, evaluere og dokumentere det vi gjør i barnehagen, vil vi klare å tenke og handle systematisk i det pedagogisk arbeidet.
Årsplan en overordnet plan som utarbeides hvert år og må godkjennes i Samarbeidsutvalget (Su). Årsplanen følger barnehageåret.
Årsplanens funksjoner:
Periodeplanen er en mer detaljert plan for hver periode. Her vil det være konkrete mål som barna og ansatte jobber mot, og tiltak for å kunne nå målene. Periodene vil deles opp etter ulike temaer ut fra blant annet årstid og de 7 fagområdene. Etter endt periode vil personalet gjøre en evaluering av barnegruppa for å se om vi har nådd målene vi satt oss og hva vi må jobbe videre med.
Dette vil komme frem i den skriftlige evalueringen av hver periodeplan. Vi gjør kontinuerlige vurderinger av hvordan vi jobber med rammeplanen, barnegruppa og enkeltbarn.
I Fjellhagen dokumenterer vi ved å legge ut informasjon og bilder i Vigilo som foresatte har egen tilgang til. Vi henger også opp dokumentasjon omkring i barnehagen via bilder, kunst o.l. Vi lager periodeplaner og evaluerer dem.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre