Denne årsplanen er godkjent i SU 01.02.2022.
Vi vil gi barna rike og varierte erfaringer og opplevelser.
Vi er en flerkulturell barnehage med mange ulike kulturer og nasjonaliteter. De ansatte er med på å skape en trygg og mangfoldig hverdag for barna. Personalsammensettingen gjenspeiler barnas oppvekstmiljø.
Fjell barnehage skal være et sted hvor gjensidig respekt og toleranse står sentralt. Barnehagen skal være en arena hvor ulike individer og ulike kulturelle ytringer og verdier kan møtes i respekt for det som er forskjellig. Fjell barnehage jobber for å ha bevisste og omsorgsfulle voksne, med hvert enkelt barn i fokus. Personalet skal ha en felles holdning til at barn er likeverdige, selv om de ikke er jevnbyrdige. Vår oppgave vil være å formidle grunnleggende holdninger, ferdigheter og kunnskap slik at barna styrkes i en positiv selvoppfatning og til å bli selvstendige individer, ved å tørre å ta egne valg. Barna skal få oppleve trygghet og stolthet av egen tilhørighet, samtidig som de skal gjøres kjent med og vise respekt for andres kulturelle verdi og ytring.
“Barnehagen skal bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet og støtte, styrke og følge opp barna ut i fra deres egne kulturelle og individuelle forutsetninger.”
“Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap” (RP17)
Barnehagen innehar en flerkulturell pedagogisk forankring, hvor likeverd og respekt for individet står i fokus.
“Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. (RP17)
Både kroppslig og språklig gir barn uttrykk for hvordan de har det. De yngste barna formidler sine synspunkter ved kroppsholdninger, mimikk og andre følelsesmessige uttrykk, og dette må bli tatt på alvor. Vi oppmuntrer barna til å undre seg og stille spørsmål, til aktivt å gi uttrykk for sine tanker og meninger, - og vi møter dem med anerkjennelse for sine uttrykk.
I Fjell barnehage skal hvert enkelt barn oppleve å
“Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.” (RP17)
I Fjell barnehage skal hvert enkelt barn oppleve å
“I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser.”
“Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser.” (RP17)
I Fjell barnehage skal hvert enkelt barn oppleve å
"Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.” (RP17)
Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre mennesker. Emosjonell kompetanse handler om evnen til å gjenkjenne, sette ord på og regulere følelser. Det er viktig for barna å tilegne seg gode sosiale ferdigheter for å kunne ta initiativ og opprettholde vennskap, samt møte utfordringer senere i livet. Sosial og emosjonell kompetanse utvikles daglig i hverdagssituasjoner i barnehagen som for eksempel under måltid, i påkledning, i lek, læring og omsorg. Gjennom samhandling med andre skal barnet utvikle sosiale ferdigheter som empati, selvhevdelse, selvkontroll og humor. “Være sammen” er et verktøy vi bruker i arbeidet med sosial og emosjonell kompetanse. I tillegg til dette arbeider barnehagen etter gjeldende sosemplan, sosemplan.no.
I barnehagen har vi nulltoleranse for mobbing. Drammen kommune har en egen handlingsplan for forebygging av vold og andre krenkelser. Det er personalets ansvar i samarbeid med foreldrene å sørge for at alle inkluderes i fellesskapet.
I Fjell barnehage skal hvert enkelt barn oppleve å
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av Fjell barnehages innhold.
Vi jobber aktivt med innlæring og utvikling av språk på en stimulerende måte. Et godt utviklet språk er avgjørende når det gjelder kommunikasjon, identitetsdannelse, lek og tankeprosesser.
At personalet oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på barns inntrykk og opplevelse, er av avgjørende betydning for videre utvikling av talespråket. Språket er personlig og identitetsdannende og nært knyttet til følelser. Samtidig er språk en viktig del av vår felles kultur. Vi ser på barnas ulike språk som helhet og prøver å skape gode situasjoner og godt samspill, i et språkstimulerende miljø.
Gjennom synliggjøring er språklig mangfold en ressurs i for alle barna i barnehagen, ikke bare for de som er flerspråklige. Også de majoritetsspråklige barna profiterer på å være i et flerspråklig miljø. Språk blir et fenomen, noe man kan snakke om, sammenligne og undre seg over.
Anerkjennende kommunikasjon handler om å se det unike i barnet, med rett på sin opplevelse og sin mening. Når barnet blir møtt med en anerkjennelse på sin opplevelse, møter vi barnet ”der det er”, istedenfor å fokusere på hva det gjør. Metoden setter fokus på barnets handlinger og ikke på barnet som person. Vi viser at det er handlingen vi reagerer i forhold til, følelsene for barnet endrer seg ikke. Vi gir ros og positiv tilbakemelding når barnet gjør noe positivt. Ros for positiv adferd øker positiv adferd.
For å fremme anerkjennende kommunikasjon, bruker vi blant annet Utviklingsstøttende kommunikasjon og Marte Meo-metoden der samspill mellom mennesker er det sentrale. Det tas utgangspunkt i at alle har en iboende mulighet for et godt samspill og en god kommunikasjon.
Alle fagområdene jobbes med hele tiden gjennom året, men vi har valgt å ha ett hovedfagområde for hver måned. Dette skal gjenspeile noen av temaene og hovedaktivitetene som vi har i barnehagen. Se årshjulet.
Tradisjoner, undring, toleranse, gjensidig respekt, normer og verdier.
Kroppslig lek – ute og inne, kroppslig mestring, allsidig aktivitet.
Lytte, iaktta, uttrykke seg, fantasi, skaperglede, drama, kunnskap.
Respekt for naturen, årstider, innsikt i miljøvern, iaktta, undring, erfaring med teknikk.
Undring, kjennskap til ulike former og størrelser, sortering, matematiske begreper.
Barns medvirkning, fellesskap, demokratiske prinsipper, likestilling, kjennskap til lokalmiljø og samfunn.
Lese bøker, rim, samtale, språkstimulering, begrepsforståelse.
Ut fra samarbeid med foresatte og vårt kjennskap til barna planlegger og tilrettelegger vi for at hvert barn skal oppleve mestring og noe å strekke seg etter i det daglige. Vi tilstreber å gi barna varierte opplevelser og erfaringer som bidrar til barnas allsidige utvikling.
I Fjell barnehage bruker vi iPhone, iPad, pc og andre digitale verktøy som for eksempel digitalt forstørrelsesglass i arbeidet med barna. Gjennom arbeidet med dette skal barna få være undrende, nysgjerrige og skapende og det skal bidra til samarbeid og fellesskap. Vi vil at alle barna skal få erfaring med bruk av Ipad som et digitalt verktøy; de skal være produsenter og ikke konsumenter. Vi skal ha fokus på kvalitet framfor kvantitet.
De fleste nye barna i Fjell barnehage starter i august på småbarnsavdeling; 1-3 år. Det er viktig for oss å trygge både barn og foreldre.
Våre rutiner for en trygg og god start i barnehagen:
Våre rutiner for trygge og gode overganger innad i barnehagen:
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning (RP17).
De fleste barna våre starter på Fjell skole og vi har hatt et nært samarbeid om skolestarterne gjennom mange år:
I samarbeid med foresatte får vi en oversikt over hvert barns styrker og utfordringer og vi ser barnegruppas behov. Ut fra dette utarbeider vi planer for innhold og metoder, for det enkelte barnet og avdelingen som helhet. Når et barn har behov for ekstra ressurser utover det allmennpedagogiske tilbudet, skjer søkeprosessen til andre fagmiljøer i nært samarbeid med barnets foresatte. Barn som har ekstra ressurser er sammen med resten av barnegruppa, i liten gruppe og arbeid èn-til-èn ut fra barnets behov. Arbeidet blir beskrevet i individuell opplæringsplan (IOP) og vurdert i årsrapport årlig av barnets spesialpedagog.
Foresatte skal oppleve at barnehagen er et sted der deres barns egenart blir ivaretatt. Et samarbeid som skal preges av gjensidig respekt og anerkjennelse.
Det er verdifullt og viktig for oss å høre deres tanker og synspunkter. Dette gjelder både forhold man er fornøyd med, men også misnøye.
De fleste av barna i Fjell barnehage bor i nærmiljøet og det er viktig for oss å bruke nærmiljøet aktivt bl.a. for å gjøre barna kjent med mulighetene i omgivelsene sine.
Vi benytter og/eller samarbeider med:
Det er viktig å arbeide for barna og deres familiers beste i samarbeid med ulike instanser. Vi samarbeider, med foresattes samtykke, om enkeltbarn og i noen tilfeller på generelt grunnlag med:
Drammen kommune har nulltoleranse for vold. Det betyr at ansatte skal gjøre sitt for å forhindre at barn utsettes for vold eller blir vitne til vold.
Vold er en kriminell handling og skal behandles deretter. Vold skal ikke unnskyldes eller bortforklares som et kulturfenomen eller annet som kan bidra til noen form for legalisering. De ansatte har i sitt daglige arbeid plikt til å prioritere arbeid med saker knyttet til mistanke om vold, især vold mot barn.
Dersom barnehagen mistenker eller avdekker vold eller andre krenkelser mot barn, plikter vi å melde fra til barnevernstjenesten.
Fjell barnehage har mange ulike samarbeidspartnere, noen i perioder jevnlig og andre for eksempel årlig:
Planleggingen gjøres under ledelse av styrer og ped.ledere på planleggingsdager, personalmøter, ped.ledermøter og avdelingsmøter. Den skriftliggjøres og deles via årsplan og avdelingsplaner.
I Fjell barnehage brukes tid på planleggingsdager, personalmøter, ped.ledermøter, avdelingsmøter, foreldresamtaler, foreldremøter, FAU og SU til å vurdere arbeidet. Som utgangspunkt for vurderingene er personalets erfaringer fra arbeidet, foresattes meninger og barnas behov og trivsel. Vurderinger deles i månedsplaner, samtaler og gjennom utvikling av det pedagogiske arbeidet og gjennom utvikling av skriftlige planer.
Ved å skrive årsplan, månedsplaner, ukeplaner og evalueringer vil vi dokumentere hva barna skal gjøre og hva de har gjort. Videre vil foreldre få innsikt i barnehagens hverdag gjennom bilder på Vigilo, oppslag i garderobe, info og bilder på Facebook, tegninger og andre produkter barna har laget i barnehagen. Hele barnets barnehageløp dokumenteres i Læringsreisen.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre