Denne årsplanen er godkjent i SU 08.10.2024.
Drammen kommunale barnehager vil også i perioden 2023/2025 jobbe spesifikt med barnehagebasert kompetanseutvikling i samarbeid med USN (universitetet i sørøst Norge). Hovedmålet for kompetanseutviklingen er: «Trygt, inkluderende og dynamisk lek- og læringsmiljø».
I barnehagen vår vil vi ta utgangspunkt i en av Drammen kommunale barnehagers fire verdier; «Leken er vår viktigste aktivitet». Vi vet at en god barndom er preget av trivsel, vennskap og lek. Vi ønsker å bli enda mer bevisste og øke vår kompetanse på viktigheten av lekens betydning for barn, slik at vi kan oppnå hovedmålet om et trygt, inkluderende og dynamisk lek- og læringsmiljø i Ebbestad barnehage.
Barnehageåret 2024-2025 har Drammen kommunale barnehager også knyttet seg til et samarbeid med STYD kommunikasjon AS og Line Melvold. Gjennom dette samarbeidet skal vi få mer kunnskap og forståelse for hva vi må gjøre, for å jobbe mot gode helsefremmende barnehagemiljøer, hvor leken og barnets beste alltid er i fokus.
Å medvirke er ikke det samme som å bestemme. Å la barna medvirke betyr ikke at det er barna som skal bestemme, at barna kan gjøre som de vil. I Ebbestad barnehage handler medvirkning om både å medvirke i egen hverdag og delta i fellesskapet. Medvirkning skjer i mange ulike situasjoner gjennom barnehagedagen, både i leken, samlingsstunder, ved måltidene, i påkledning mm. Vi voksne er tilstede og fanger opp det barna er opptatt av, og hva barna prøver å uttrykke med og uten ord. Vi gir barna tid og mulighet til å prøve/mestre selv, si å uttrykke egne meninger og utforske videre. Gjennom å delta i fellesskapet lærer barna om det å være et individ i en gruppe.
I barnehagen vår er Trygghetssirkelen en arbeidsform og en del av vår grunntanke i det pedagogiske arbeidet. Det handler om voksenrollen, og hvordan møte og forstå barn i bevegelse mellom tilknytning og utforskning i sirkelen.
Trygghet er en forutsetning for livsmestring og utvikling hos alle. God omsorg skaper trygghet, trivsel og glede. Vi vet at trygge barn lærer best, og god omsorg er viktig for gode relasjoner nå og senere i livet. Livsglede – mestring – trivsel – egenverd er kjerne begreper i det å mestre livet. Leken er grunnlaget for barns sosiale og emosjonelleb utvikling. Det handler om vennskap og fellesskap, og forebygger krenkelser og mobbing.
Leken har en sentral plass i enhver barndom og en viktig del av barnekulturen. Vi i Ebbestad jobber for at leken skal ha en sentral plass i barnehagehverdagen, og lekens verdi anerkjennes. Leken er en frivillig aktivitet som barna selv velger å delta i. Leken er lystbetont og har en egen verdi, som gjør at læringen kommer som en «bonus», ikke som et mål. Likevel er leken barnas viktigste arena for læring. Gjennom leken erfarer barna bl.a. å omgås andre, bygge relasjoner, håndtere konflikter, turtaking, språkutvikling mm. Vår rolle som voksne er å være nærværende, er å undre oss sammen med barna, gi næring til leken ved behov, og se til at alle deltar i et fellesskap.
Det som samler oss, er det vi gjør sammen. Barns danning skjer i relasjon til omgivelsene, og her erfarer barna å ta andres perspektiv og å vise omsorg og empati. Barnegrupper med høy sosial kompetanse vil kunne bidra til trivsel for alle, og være med på å forebygge mobbing og utestenging i barnehagen og senere på skolen. Å være del av et fellesskap styrker og utfordrer barns utvikling av demokratisk forståelse, som for oss innebærer å kunne stille seg kritisk til omverdenen på egne og andres vegne. Fellesskapet er barnehagens kjerne og styrke, vi arbeider med å skape felles referanser for å styrke opplevelsen av tilhørighet for hvert enkelt barn. Barnehagen arbeider for at alle barn skal få et likeverdig kvalitativt tilbud som utjevner sosial ulikhet.
I barnehagen vår jobber vi bevisst med ulike språkmiljøer, hvor vi har ekstra fokus på språkbevisste voksne i møte med barna. Vi har valgt ut 6 spesifikke språkmiljøer; prosjektarbeid – samlingsstund – lunsj – garderoben – stellebordet – leken.
Fordi barn trenger språket for å sette ord på opplevelser, samspill med andre, sette ord på følelser, for å tenke og reflektere, og for å uttrykke sine meninger, ønsker og behov. Språket utgjør et av menneskets viktigste funksjoner, og er utgangspunktet for sosiale relasjoner.
I barnehagen jobber vi sjeldent med et og et fagområde, men vi ser fagområdene i en sammenheng. Barna kommer inn med hele seg og vi må følge barna der de er og hva de er opptatt av, for så å komme inn med nye perspektiver. Det er derfor viktig at personalet er bevisst de syv fagområdene i det daglige arbeidet med barna og i tilrettelagte aktiviteter gjennom året. Gjennom prosjektarbeid i barnehagen erfarer vi at vi favner alle fagområdene på en god måte. For å sikre at vi jobber med fagområdene ser vi i etterkant hvilke fagområder vi har jobbet med. Dette fordi, om vi gjør det i forkant vil vi legge føringer på hvilke fagområder som skal være i fokus, og vi vil dermed ikke følge barna og hva de er opptatt av på samme måte.
Vi tar barnas undring og nysgjerrighet på alvor. Det er gjennom barnas nysgjerrighet og undring lysten til å lære og forstå skapes. I vår barnehage gir vi barna tid og rom til å oppdage sammenhenger og få erfaringer om verden rundt seg. Ved å legge til rette for nye erfaringer, bidrar barn til progresjon i sine egne tankerekker på veien mot å forstå mer. Vi skal gi barna nye impulser og opplevelser, som gjør livene deres rikere og som skaper progresjon. "Stjerneklubben" (les førskolegruppe) møtes en gang i uka, hvor vi har fokus på sosial kompetanse, brannvern og trafikksikkerhet.
I barnehagen vår er det digitale verktøyet et av mange ulike verktøy i vårt pedagogiske arbeid. Vi bruker det digitale verktøyet sammen med barna i en form for produksjon, ikke konsum. Barnehagen har også sin egen Facebook side, hvor vi ønsker å vise barnehagehverdagen til spesielt foreldrene på en enkel og digital måte.
Alle nye barn i Ebbestad barnehage har tre dager tilvenning, hvor mamma eller pappa er med. I tilvenningsperioden legger vi stor vekt på Trygghetssirkelen. Vi vet at trygghet er viktig for både barna og foreldrene den første tiden, hvor de skal bli kjent med oss voksne og barnehagelivet. Derfor bruker vi god tid på å opparbeidet en god relasjon i den første tiden, og er spesielt oppmerksomme på barna behov.
De to første månedene i nytt barnehageår jobber personalet etter egen plan, som legger stor vekt på å bli trygg og kjent med ny barnehage.
Hvert år har vi flere overganger innad i barnehagen. For å gjøre disse overgangene tryggest mulig, setter vi alltid av tid til tilvenning i barnehagetiden.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Vi benytter pedagogisk dokumentasjon, hvilket innebærer å observere, reflektere, vurdere og handle. Pedagogisk dokumentasjon er avgjørende for vår posisjon som lærende organisasjon.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre