Denne årsplanen er godkjent av SU 03.09.2024.
Det viktigste satsningsområdet vårt fremover er lek. Leken er en arena for læring av blant annet språk, sosioemosjonell kompetanse, fysisk/ motorisk utvikling samt undring og eksperimentering med ulike typer materiell. Et godt, trygt og inkluderende lekemiljø er også svært viktig for at barn skal trives og utvikle både kunnskap, ferdigheter og en sterk psykisk helse.
Barnehageåret 2024 –2025 fortsetter vi derfor vårt utviklingsarbeid i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge, der vi skal ha fokus på et inkluderende og trygt barnehagemiljø med leken som læringsarena. Vi vil også ha fokus på tilstedeværende voksne i barns lek og jobbe med en teoretisk forankring til temaområdene vi skal jobbe ekstra med.
Når det gjelder språk skal vi utvide bruken av ASK (Alternativ supplerende kommunikasjon) gjennom bruk av samtalekort, tekst og tegn til tale, samt dagstavle. Dette skal benyttes tilknyttet alle aktiviteter og overgangssituasjoner på alle avdelinger. Dette bidrar til å styrke språk og kommunikasjonsferdigheter for alle barna og gir en mer oversiktlig og forutsigbar hverdag for barna.
Vi samarbeider med STYD kommunikasjon som tilbyr kompetanseutvikling for barnehage og skole/ SFO. Dette arbeidet handler om å skape inkluderende og psykisk helsefremmende miljøer for barn og unge, blant annet gjennom utforming av lekemiljø.
Vi legger til rette for varierte lekaktiviteter både inne og ute som inspirerer til aktive og lekende barn. Vi har lekemateriell tilgjengelig slik at barna kan velge selv, og vi legger til rette for variasjoner i gruppestørrelser slik at barna får ulike arenaer å opptre på. Lekens egenverdi skal anerkjennes.
Vi skal jobbe for å utforme et lekemiljø og en hverdag for barna som sikrer barnas rett til medvirkning. Barna skal ha mulighet til å påvirke innhold og varighet på aktivitetene vi legger opp til og måten vi utformer lekemiljøet for dem. De skal også delta i prosessene når vi planlegger, gjennomfører og evaluerer aktivitetene.
Følgende artikler i FN`S barnekonvensjon utdyper barns rett til medvirkning i forhold til eget liv og utvikling.
Barnekonvensjonen | udir.no
Rammeplan for barnehagen | udir.no
Barnehagemiljø | udir.no
I barnehagen vår er det viktig at barna opplever medvirkning- og mestring for å utvikle en positiv selvoppfatning. Personalet bruker prinsippene for utviklingsstøttene kommunikasjon og følger barnets initiativ, fanger opp barnas interesser og behov, og tilrettelegger aktiviteter på bakgrunn av dette. Aktivitetene er ut ifra alder og modenhet hos barnet. Barnas innspill blir tatt med i utdypelse av temaer. Barna er med og vurderer det som er gjennomført.
Vi møter barna som autoritative voksne hvor vi tar barnet på alvor, ved at barnet opplever å bli sett og hørt. Alle barn skal føle trygghet slik at de kan uttrykke behov og ønsker til omgivelsene.
Omsorg for oss er forutsigbarhet med struktur på dagen, kunne tilby et fang å sitte på når noen måtte trenge det, være nysgjerrig sammen og skape rom for læring og gode opplevelser.
Vi skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet, og mellom barna som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
“Vi skal skape et leke- og læringsmiljø som setter barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere og vurdere ulike situasjoner, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne” (Ødegaard, 2012).
Barn lærer gjennom alle erfaringer de får i hverdagen, også lek. For barna er det leken i seg selv som er målet, å ha det gøy og gjerne sammen med andre.
I vår barnehage skal barna oppleve samspill med andre barn, ha relasjoner og ha det gøy sammen. Mennesker trenger å ha sosiale relasjoner for å ikke føle seg ensomme. Vi voksne skal være støttespillere i barnas lek, enten vi er aktivt med i leken eller vi aktivt observerer og er tilgjengelig fra siden. Ved å være nysgjerrige sammen kan vi lære å forstå mer av oss selv, hverandre og av verden rundt oss, og vi får utviklet vår sosialkompetanse. Leken er en naturlig læringsarena for barn.
Danning er utvikling, læring, omsorg, oppdragelse og sosialisering. Det er en livslang prosess der vi får utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger og egen væremåte. Gjennom lek og fellesskap vil barna lære å ta sitt eget og andres perspektiv for å utvikle kritisk tenkning og etisk vurderingsevne. Barna skal bli kjent med seg selv og sine behov, og kunne ivareta både egne og andres behov. Gjennom vennskap lærer de om seg selv og får utviklet sin egen identitet. Vi i barnehagen skal aktivt legge til rette for vennskap og inkluderende fellesskap. Barna skal lære hvordan de får venner, er en venn og holder på et vennskap. Vi skal synliggjøre og verdsette ulike behov, meninger og perspektiver i fellesskapet.
Barna i barnehagen skal oppleve utvikling, glede og mestring i kommunikasjon med andre barn og voksne. Dette ønsker vi å gjøre gjennom det store mangfoldet av kommunikasjonsformer. Det er viktig for alle barn uavhengig av språklige, (verbale og nonverbale) ferdigheter at de opplever å bli hørt og forstått, og gjennom det erfare å kunne påvirke sine omgivelser og få dekket sine behov. Dette danner grunnlaget for å tilegne seg, bruke og utvikle språkferdigheter som gjør det mulig for det enkelte barnet å utvikle sitt fulle potensiale, her og-nå, i videre utdanningsløp og i livet.
Hos oss kommer fagområdene våre til syne gjennom både lekeaktiviteter, temaarbeid og hverdagsaktivitetene våre. Det er barnas og den voksnes fokus som bestemmer hvilket fagområde som fremkommer.
Vi jobber for at alle barn skal få kjenne mestringsfølelse ut ifra sitt utviklingsnivå og potensiale.
Digitale verktøy er et av redskapene vi bruker i barnas lek og læring.
ipad benyttes i hovedsak til å lete opp informasjon tilknyttet temaarbeid, til musikkaktiviteter og som støtte til arbeid med språk - og spesialpedagogisk arbeid.
I barnehagen er det viktig at barn og foresatte opplever en trygg og god overgang fra hjem til barnehage. Barna skal bli trygge og følges tett i starten og få et godt forhold til barnehagen.
Dalegårdsveien barnehage har pedagoger som gjennom det daglige arbeidet i barnegruppa blir kjent med barna og kan fange opp om det er noen som trenger ekstra støtte. Vi vektlegger at alle barn uavhengig funksjonsnivå skal oppleve tilhørighet og være inkludert i barnegruppen. Barnehagen kan knytte til seg egne støttepedagoger/spesialpedagoger som knyttes til enkelt barn etter behov.
Gjennom tett samarbeid med foresatte kan man henvende seg til aktuelle instanser utenfor barnehagen. Vi samarbeider blant annet med med helsestasjonene, pedagogisk psykologisk tjenester(PPT), barnevernet, BUP (barne- og ungdomspsykiatri),Habiliteringstjenesten og familiehjelpen.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, heriblant fysioterapi- og logopedtjeneste) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. I nært samarbeid med foresatte foreslår og formidler barnehagen kontakt til ulike lavterskeltilbud som rask psykisk helsehjelp, helsefremmendetjenester 0-100, tjenestetilbud knyttet til knutepunktene, samt foreldreveiledningsprogram, der dette kan være aktuelt. Barnehagen deltar på rutinemessige drøftingsmøter med pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og på tverrfaglige møter med barnevern- PPT-familiehjelpen.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, heriblant fysioterapi- og logopedtjeneste) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. I nært samarbeid med foresatte foreslår og formidler barnehagen kontakt til ulike lavterskeltilbud som rask psykisk helsehjelp, helsefremmendetjenester 0-100, tjenestetilbud knyttet til knutepunktene, samt foreldreveiledningsprogram, der dette kan være aktuelt. Barnehagen deltar på rutinemessige drøftingsmøter med pedagogisk psykologisk tjeneste. (PPT) og på tverrfaglige møter med barnevern- PPT-familiehjelpen.
Barnehagen skal fungere som en lærende organisasjon. Derfor jobber vi med å være i kontinuerlig utvikling ved å: vurdere, planlegge, gjennomføre, øve og reflektere i fellesskap. Vi planlegger på bakgrunn av refleksjon fra tidligere aktiviteter, gjennomføring og vurdering og vi deler erfaringer og kompetanse med hverandre både på huset og barnehagene imellom.
Vi jobber med dokumentasjon for å synliggjøre barns læring og opplevelser i barnehagedagen. Dokumentasjon brukes også for å reflektere over egen praksis.
Dette gjør vi via:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre