Årsplan Dalegårdsveien barnehage

Denne årsplanen er godkjent av SU 03.09.2024.

Planleggingsdager, feriestengt og aktiviteter gjennom året

  • Planleggingsdagene er barnehagen stengt.
  • Barnehagene i Drammen kommune er sommerstengt i to uker i juli.

Se oversikt

Våre satsninger

Det viktigste satsningsområdet vårt fremover er lek. Leken er en arena for læring av blant annet språk, sosioemosjonell kompetanse, fysisk/ motorisk utvikling samt undring og eksperimentering med ulike typer materiell. Et godt, trygt og inkluderende lekemiljø er også svært viktig for at barn skal trives og utvikle både kunnskap, ferdigheter og en sterk psykisk helse.

Barnehageåret 2024 –2025 fortsetter vi derfor vårt utviklingsarbeid i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge, der vi skal ha fokus på et inkluderende og trygt barnehagemiljø med leken som læringsarena. Vi vil også ha fokus på tilstedeværende voksne i barns lek og jobbe med en teoretisk forankring til temaområdene vi skal jobbe ekstra med.

Når det gjelder språk skal vi utvide bruken av ASK (Alternativ supplerende kommunikasjon) gjennom bruk av samtalekort, tekst og tegn til tale, samt dagstavle. Dette skal benyttes tilknyttet alle aktiviteter og overgangssituasjoner på alle avdelinger. Dette bidrar til å styrke språk og kommunikasjonsferdigheter for alle barna og gir en mer oversiktlig og forutsigbar hverdag for barna.
Vi samarbeider med STYD kommunikasjon som tilbyr kompetanseutvikling for barnehage og skole/ SFO. Dette arbeidet handler om å skape inkluderende og psykisk helsefremmende miljøer for barn og unge, blant annet gjennom utforming av lekemiljø.

Vi legger til rette for varierte lekaktiviteter både inne og ute som inspirerer til aktive og lekende barn. Vi har lekemateriell tilgjengelig slik at barna kan velge selv, og vi legger til rette for variasjoner i gruppestørrelser slik at barna får ulike arenaer å opptre på. Lekens egenverdi skal anerkjennes.

Vi skal jobbe for å utforme et lekemiljø og en hverdag for barna som sikrer barnas rett til medvirkning.  Barna skal ha mulighet til å påvirke innhold og varighet på aktivitetene vi legger opp til og måten vi utformer lekemiljøet for dem. De skal også delta i prosessene når vi planlegger, gjennomfører og evaluerer aktivitetene.

Følgende artikler i FN`S barnekonvensjon utdyper barns rett til medvirkning i forhold til eget liv og utvikling. 

  • Artikkel 12» Alle barn har rett til å si sin mening, og deres mening skal bli tatt på alvor» 
  • Artikkel 13» Alle barn har rett til å få informasjon om det de lurer på og rett til å gi utrykk for de de mener, så lenge det ikke bryter med andre sine rettigheter»
  • Artikkel 14» Barn har rett til å tenke fritt» 
  • Artikkel 31» Alle barn har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv»

Barnekonvensjonen | udir.no
Rammeplan for barnehagen | udir.no
Barnehagemiljø | udir.no

Felles for de ulike satsningsområdene:

  • Vi har mange ulike temaer i løpet av året som er basert på barnegruppas og enkeltbarns behov og interesser. Temaene kan gå over lang tid eller kortere tid, og gir grunnlag for felles erfaringer for lek og læring/dybdelæring 
  • Vi vektlegger samtaler i hverdagssituasjonen
  • Vi organiserer smågrupper
  • Voksne er tett på barna i lek, vi undrer oss sammen og lar barna få tid til å komme med egne løsninger og svar

Våre utviklingsmål

  • Barnehagen skal være et møtested for glade, lekende og lærende barn og voksne 
  • Hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle potensial og blir et trygt, aktivt og selvstendig menneske

Våre utviklingstiltak

  • Personalet ser, hører og anerkjenner hvert barn slik at hvert barn opplever mestring, glede, fellesskap og medvirkning i barnehagen
  • Alle ansatte tar ansvar for å gi tilbakemeldinger til kollegaer vedrørende dialog og kommunikasjon med barn
  • Personalet reflekterer over egne relasjoner med barn
  • Personalet støtter barn i å utforske, utfordre, mestre og utvikle motoriske ferdigheter i variert aktivitet både ute og inne

Fokusområder

Strektegning av barn på en talestol. Illustrasjon av medvirkning.

I barnehagen vår er det viktig at barna opplever medvirkning- og mestring for å utvikle en positiv selvoppfatning. Personalet bruker prinsippene for utviklingsstøttene kommunikasjon og følger barnets initiativ, fanger opp barnas interesser og behov, og tilrettelegger aktiviteter på bakgrunn av dette. Aktivitetene er ut ifra alder og modenhet hos barnet. Barnas innspill blir tatt med i utdypelse av temaer. Barna er med og vurderer det som er gjennomført.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen     

  •  Barn deltar i hverdagssysler og i overgangssituasjoner.
  •  Barn medvirker i konfliktløsning.
  •  Barn foretar enkle valg etter alder og modenhet.
  • Personalet er fleksible og tilpasser temaer og fokus etter barnas interesser.

Vi møter barna som autoritative voksne hvor vi tar barnet på alvor, ved at barnet opplever å bli sett og hørt.  Alle barn skal føle trygghet slik at de kan uttrykke behov og ønsker til omgivelsene.

Omsorg for oss er forutsigbarhet med struktur på dagen, kunne tilby et fang å sitte på når noen måtte trenge det, være nysgjerrig sammen og skape rom for læring og gode opplevelser.

Vi skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet, og mellom barna som grunnlag for trivsel, glede og mestring. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Vi skal ivareta barnas behov for fysisk omsorg. Dette inkluderer også ro og hvile 
  • Personalet skal møte alle barn med åpenhet, varme og interesse, og vise omsorg for hvert enkelt barn
  • Personalet skal støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for de andre, og til selv å kunne ta imot omsorg
  • Personalet skal bidra til at barna utvikler tillit til seg selv og andre, ta hensyn og sette grenser
  • Vi veileder og setter ord på barnas handlinger i lek og samspill, og forsterker positiv adferd, opplevelser, vennskap og fellesskap
  • Personalet reflekterer og drøfter egen voksenrolle og skaper utvikling hos hverandre gjennom tilbakemeldinger
  • Personalet observerer og drøfter enkeltbarnet og barnegruppa og enes om felles mål og tiltak på avdelingen
  • Vi skal skape forutsigbarhet for barna gjennom fast dagsrytme
  • Vi benytter materiell og samtaletemaer fra psykologisk førstehjelp og materiell fra “Være sammen“ 
Strektegning av to barn som bygger tårn med klosser. Illustrasjon av lek og læring.

“Vi skal skape et leke- og læringsmiljø som setter barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere og vurdere ulike situasjoner, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne” (Ødegaard, 2012). 

Barn lærer gjennom alle erfaringer de får i hverdagen, også lek. For barna er det leken i seg selv som er målet, å ha det gøy og gjerne sammen med andre. 

I vår barnehage skal barna oppleve samspill med andre barn, ha relasjoner og ha det gøy sammen. Mennesker trenger å ha sosiale relasjoner for å ikke føle seg ensomme. Vi voksne skal være støttespillere i barnas lek, enten vi er aktivt med i leken eller vi aktivt observerer og er tilgjengelig fra siden. Ved å være nysgjerrige sammen kan vi lære å forstå mer av oss selv, hverandre og av verden rundt oss, og vi får utviklet vår sosialkompetanse. Leken er en naturlig læringsarena for barn. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Dele barna i smågrupper i leken
  • Personalet bidrar til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek, og legge til rette for utvikling av leketemaer tilpasset alder og behov
  • Personalet veileder barna i leken og legger til rette for et lekemiljø som bidrar til  inkludering av alle barn
  • Personalet tar initiativ til lek, og bidrar aktivt til at alle kommer inn i lek og blir i lek over tid
  • Personalet er oppmerksomme på barnas roller i leken og bidrar til at alle barn opplever utvikling og variasjon i lek og aktivitet
  • Gjøre barna kjent med ulike lekmaterialer
  • Barna skal selv kunne velge materialer og bruksform 
  • Barna deltar i utelek hver dag 
  • Delta i regionalt kompetanseutviklingsprogram med fokus på å styrke personalets evne til å utvikle et trygt og inkluderende barnehagemiljø for alle barn med fokus på tilstedeværende voksne med leken som læringsarena
Stektegning av tre barn som er ute på tur. Illustrasjon av danning, vennskap og fellesskap.

Danning er utvikling, læring, omsorg, oppdragelse og sosialisering. Det er en livslang prosess der vi får utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger og egen væremåte. Gjennom lek og fellesskap vil barna lære å ta sitt eget og andres perspektiv for å utvikle kritisk tenkning og etisk vurderingsevne. Barna skal bli kjent med seg selv og sine behov, og kunne ivareta både egne og andres behov. Gjennom vennskap lærer de om seg selv og får utviklet sin egen identitet. Vi i barnehagen skal aktivt legge til rette for vennskap og inkluderende fellesskap. Barna skal lære hvordan de får venner, er en venn og holder på et vennskap. Vi skal synliggjøre og verdsette ulike behov, meninger og perspektiver i fellesskapet. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Tilrettelegge for meningsfulle opplevelser og støtte barnas identitetsutvikling og positive selvforståelse
  • Støtte barnas aktivitet og engasjement gjennom vennskap og deltakelse i fellesskapet
  • Personalet er gode rollemodeller for kommunikasjon og samspill
  • Voksne anerkjenner og løfter opp positive sosiale handlinger hos barnet som bidrar til vennskap
Strektegning av barn som snakker sammen og viser et ark med en bokstaven A. Illustrasjon av kommunikasjon og språk.

Barna i barnehagen skal oppleve utvikling, glede og mestring i kommunikasjon med andre barn og voksne. Dette ønsker vi å gjøre gjennom det store mangfoldet av kommunikasjonsformer. Det er viktig for alle barn uavhengig av språklige, (verbale og nonverbale) ferdigheter at de opplever å bli hørt og forstått, og gjennom det erfare å kunne påvirke sine omgivelser og få dekket sine behov. Dette danner grunnlaget for å tilegne seg, bruke og utvikle språkferdigheter som gjør det mulig for det enkelte barnet å utvikle sitt fulle potensiale, her og-nå, i videre utdanningsløp og i livet.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Vi leser, forteller og ordsetter barnas og egne handlinger. 
  •  Vi utnytter rutinesituasjoner til samtale og begrepstrening. 
  • Har fokus på barns medvirkning, samtalen og undring når vi leser. (Dialogisk lesning) 
  • Lytter til og er oppmerksomme på barnets ord og uttrykk, og anerkjenner og støtter barn som strever med å gjøre seg forstått. 
  • Gjennomfører alderstilpassede klubber med fokus på språk og lek.
  • Vi benytter leken som arena for god språkutvikling. 
  • Barnehagen samarbeider med hjemmet i forhold til barnets språkutvikling. 
  • Vi er bevisst på egen språkbruk, bruker presise begreper, bruker et variert språk. 
  • Vi bruker konkreter, aktiviteter og opplevelser ved innarbeidelse av begreper. 
  • Vi kartlegger barns begrepsforståelse ved behov. 
  • Vi benytter ressursveiledere i språk for egen læring. 
  • Vi benytter alternativ supplerende kommunikasjon (ASK) samt bildekommunikasjon.
  • Vi benytter tegn til tale som støtte til språk på alle avdelingene
  • Vi benytter dagtavle 

Hos oss kommer fagområdene våre til syne gjennom både lekeaktiviteter, temaarbeid og hverdagsaktivitetene våre. Det er barnas og den voksnes fokus som bestemmer hvilket fagområde som fremkommer.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen:

  • Vi bidrar til å utvikle barnas evne til fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom å benytte ulike verktøy
  • Vi undrer oss sammen med barna og stiller åpne spørsmål gjennom hele barnehagedagen
  • Vi anerkjenner og respekterer hvert enkelt barn og deres bakgrunn
  • Vi bruker ansatte som ressurser i forhold til deres interesser
  • Vi formidler gode holdninger og kunnskap i forhold til sunt kosthold og helse
  • Vi har fokus på miljø og miljøvern sammen med barna
  •  Vi bruker naturen og lærer om bærekraftig utvikling
Strektegning av en trapp med et barn og en voksen og et målflagg på toppen av trappa. Illustrasjon av progresjon.

Vi jobber for at alle barn skal få kjenne mestringsfølelse ut ifra sitt utviklingsnivå og potensiale.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Tilpasset opplegg og aktiviteter i henhold til utviklingstrinn
  • Lekegrupper, både alders- inndelt og blandet
  • Personalet fokuserer på mestring og utvikling hos det enkelte barn.
  • Personalet støtter/veileder barnet i leken.
  • Barnehagen organiserer aktiviteter slik at barn får positive opplevelser.
Strektegning som strekfigur som bruker nettbrett for å utforske. Illustrasjon av digital praksis i barnehagen.

Digitale verktøy er et av redskapene vi bruker i barnas lek og læring.

ipad benyttes i hovedsak til å lete opp informasjon tilknyttet temaarbeid, til musikkaktiviteter og som støtte til arbeid med språk - og spesialpedagogisk arbeid. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen  

  • Vi gir barna erfaringer ved bruk av Bookcreator
  • Barna tar bilder med iPad/telefon
  • Vi bruker spill og apper i læringssituasjoner
  • Vi utarbeider skriftlige rutiner for billedtaking, deling på nett m.m
  • Spør barn og voksne om vi får lov til å ta bilder
  • Personalet reflekterer rundt bruken av de digitale verktøyene i forhold til barnets alder og modenhet
Strektegning av et barn som går over en bro med med voksne på hver side. Illustrasjon av overganger.

I barnehagen er det viktig at barn og foresatte opplever en trygg og god overgang fra hjem til barnehage. Barna skal bli trygge og følges tett i starten og få et godt forhold til barnehagen.

Våre rutiner for en trygg og god start i barnehagen: 

  • Personalet kontakter foresatte for å avtale oppstart 
  • Vi tilpasser tilvenningsplanen individuelt til barnets og familiens behov ved oppstart
  • Vi har besøksdag før oppstart for barn og foresatte 
  • Vi oppretter primærkontakt i tilvenningsperioden på småbarnsavdelingene
  • Vi gjennomfører oppstartsamtale med fokus på å bli kjent med barnet og foresatte
  • Vi gir tilbud for ekstra oppfølging/samtale før oppstart etter ønske fra foresatt 

Våre rutiner for trygge og gode overganger innad i barnehagen: ​

  • Vi har forberedelsessamtale med foresatte- før overgang
  • Barna besøker ny avdeling, i begynnelsen sammen med en voksen fra sin avdeling
  • Vi utveksler informasjon om barnets behov mellom ansatte på gammel og ny avdeling
  • Vi gjennomfører foreldresamtaler raskt etter oppstart
  • Vi forbereder tilvenningsfasen i god tid

Slik samarbeider vi for at barna får en trygg og god overgang til skolen: 

  • Se og hør-gruppen fokuserer på aktiviteter for førskolebarn
  • Barna lærer å bevege seg/forflytte seg i trafikken
  • Arbeid med sosial kompetanse (få venner)
  • Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og nærskolene i forbindelse med skolestart
  • Barna trener på selvstendighetsferdigheter som f.eks: ta beskjeder, holde fokus på oppgaver og gjennom å få ekstra ansvar
  • Vi gjennomfører foreldresamtale og oversender skjemaet “skolestarter” til skolen innen 1.mai
  • Vi har overgangssamtaler med skole/ppt/foresatte for barn med spesielle behov eller etter spesielle ønsker

Slik jobber vi for at alle får et inkluderende og likeverdig tilbud: 

Dalegårdsveien barnehage har pedagoger som gjennom det daglige arbeidet i barnegruppa blir kjent med barna og kan fange opp om det er noen som trenger ekstra støtte. Vi vektlegger at alle barn uavhengig funksjonsnivå skal oppleve tilhørighet og være inkludert i barnegruppen. Barnehagen kan knytte til seg egne støttepedagoger/spesialpedagoger som knyttes til enkelt barn etter behov.

Gjennom tett samarbeid med foresatte kan man henvende seg til aktuelle instanser utenfor barnehagen. Vi samarbeider blant annet med med helsestasjonene, pedagogisk psykologisk tjenester(PPT), barnevernet, BUP (barne- og ungdomspsykiatri),Habiliteringstjenesten og familiehjelpen.

Slik jobber vi for å få til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage:

  • Daglig møte ved henting og levering som gir mulighet til deling av viktig informasjon barnet
  • Gjennom foreldresamtaler i form av personlig oppmøte eller via telefon/teamsmøte Samtalen skal konkludere med mål for kommende periode
  • Vi bruker tolk ved behov
  • Barnehagen har eget FAU (foreldrearbeidsutvalg) og SU (samarbeidsutvalg) som består av foreldre som velges hvert år
  • Vi arrangerer foreldremøter med informasjon og eventuelt medvirkning fra samarbeidspartnere i bydelen

Samarbeid med lokalmiljøet:

  • Vi besøke brannstasjonen med 5 åringene
  • Vanntilvenning for 5 åringene
  • Vi samarbeider med barne- og ungdomsskolen samt Åssiden videregående via praksisplasser
  • Grupper av barn besøker biblioteket i Drammen
  • Vi samarbeider med Åssiden kirke i forbindelse med jule- og påskeaktiviteter
  • Vi promoterer aktuelle tilbud vedrørende aktiviteter for barn og unge(eks.all-idrett) i bydelen gjennom deling av informasjon som oppslag i barnehagen
  • Vi samarbeider med USN og STYD kommunikasjon som en del av fagutviklingen i barnehagen
  • Barnehagene i sone 7 har felles fagkoordinator og samarbeider om fagutvikling på tvers av barnehagene. Sone 7 består av Møllenhoff, Bacheparken, Parktunet og Dalegårsveien barnehage 

Samarbeid med forebyggende tjenester: 

Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, heriblant fysioterapi- og logopedtjeneste) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. I nært samarbeid med foresatte foreslår og formidler barnehagen kontakt til ulike lavterskeltilbud som rask psykisk helsehjelp, helsefremmendetjenester 0-100, tjenestetilbud knyttet til knutepunktene, samt foreldreveiledningsprogram, der dette kan være aktuelt. Barnehagen deltar på rutinemessige drøftingsmøter med pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og på tverrfaglige møter med barnevern- PPT-familiehjelpen.

Samarbeid med lokalmiljøet

  • Vi besøke brannstasjonen med 5 åringene
  • Vanntilvenning for 5 åringene
  • Vi samarbeider med barne- og ungdomsskolen samt Åssiden videregående via praksisplasser
  • Grupper av barn besøker biblioteket i Drammen
  • Vi samarbeider med Åssiden kirke i forbindelse med jule- og påskeaktiviteter
  • Vi promoterer aktuelle tilbud vedrørende aktiviteter for barn og unge(eks.all-idrett) i bydelen gjennom deling av informasjon som oppslag i barnehagen
  • Vi samarbeider med USN og STYD kommunikasjon som en del av fagutviklingen i barnehagen
  • Barnehagene i sone 7 har felles fagkoordinator og samarbeider om fagutvikling på tvers av barnehagene. Sone 7 består av Møllenhoff, Bacheparken, Parktunet og Dalegårdsveien barnehage. 

Samarbeid med forebyggende tjenester

Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, heriblant fysioterapi- og logopedtjeneste) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. I nært samarbeid med foresatte foreslår og formidler barnehagen kontakt til ulike lavterskeltilbud som rask psykisk helsehjelp, helsefremmendetjenester 0-100, tjenestetilbud knyttet til knutepunktene, samt foreldreveiledningsprogram, der dette kan være aktuelt. Barnehagen deltar på rutinemessige drøftingsmøter med pedagogisk psykologisk tjeneste. (PPT) og på tverrfaglige møter med barnevern- PPT-familiehjelpen.

Barnehagen skal fungere som en lærende organisasjon. Derfor jobber vi med å være i kontinuerlig utvikling ved å: vurdere, planlegge, gjennomføre, øve og reflektere i fellesskap. Vi planlegger på bakgrunn av refleksjon fra tidligere aktiviteter, gjennomføring og vurdering og vi deler erfaringer og kompetanse med hverandre både på huset og barnehagene imellom.

Vi jobber med dokumentasjon for å synliggjøre barns læring og opplevelser i barnehagedagen. Dokumentasjon brukes også for å reflektere over egen praksis.

Dette gjør vi via:

  • Jevnlige pedagogiske ledermøter
  • Evaluering av måloppnåelse og gjennomføring av aktiviteter på avdelingsmøter månedlig
  • Bruk av evalueringsskjema til alle ansatte etter gjennomføring av fellesaktiviteter og møter
  • Felles refleksjon over praksis på personalmøter og plandager
  • Evaluering av egen praksis ut ifra rammeplanens beskrivelser
  • Deltakelse i felles kompetanseutvikling for alle barnehagene i samarbeid med USN (Universitetet i Sør Norge) og STYD kommunikasjon 
  • Kartlegger blant annet gjennom Tras/Alle med og andre observasjonsverktøy
  • Veggdokumentasjon på avdeling for barn og foresatte
  • (Benytter) Bruk av nettbrett og vigilo til dokumentasjon til foresatte

Drammensbarnehagen

Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.

Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.

Vår visjon: 

Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre

Våre verdier:

  • Leken er vår viktigste aktivitet
  • Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
  • Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør
  • Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner