Denne årsplanen er godkjent i SU 04.11.24.
Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer. Vi jobber med barnehagebasert kompetanseutvikling og er i tillegg til USN i tett samarbeid med STYD. Vi har utarbeidet fire verdier som er felles for alle de kommunale barnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i vår barnehage. Vi kaller verdiene for våre grunnsteiner og dette rammer inn vår praksis.
Vårt satsningsområde dette året er barnets beste praksis. Vi ønsker at all vår praksis skal bygge på barnets beste avgjørelser og at barna skal både få oppleve og få kunnskap om egne og andres barns rettigheter. I tillegg jobber personalet med at alle barna skal få lov til å være hele seg og ta del i noe større enn seg selv.
I Bikkjestykket barnehage jobber vi for et demokratisk miljø, hvor barnas stemme blir hørt og tatt hensyn til.
Personalet bestreber seg på å komme barnas interesser i møte gjennom deltagelse, tilstedeværelse og observasjon. Det gis tid til å utforske, undre seg og prøve ut egne ideer.
Personalet skal lage gode arenaer for å oppmuntre barnet til å gi uttrykk for sin medvirkningen i hverdagen, uten at de overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Det skal gis tid til å prøve ut egne ideer, undre seg og utforske gjennom deltagelse og med støtte av tilstedeværende voksne.
Omsorg er helt grunnleggende for at barna skal føle seg trygge, trives og oppleve tilhørighet i barnehagen. Personalet skal jobbe for at relasjonene er preget av omsorg ved å møte barna med varme, åpenhet og interesse. Omsorg skal prege relasjonene mellom barn og ansatte, men også mellom barn. Personalet skal derfor jobbe aktivt for å fremme barns omsorgsfulle handlinger ovenfor hverandre, slik at de erfarer å være både mottakere og givere av omsorg. Barnas fysiske behov for omsorg skal bli ivaretatt gjennom å legge til rette for tid og ro i hverdagssituasjoner som måltider, hvile og utvikling av selvstendighet i for eksempel påkledning.
Ansatte skal anerkjenne lekens egenverdi og leken skal ha en sentral plass i barnehagen. Ansatte skal kontinuerlig vurdere sin rolle i leken, som deltagende, støttende, tilretteleggende og motiverende. Ansatte skal ha oversikt og inngående forståelse for gruppens og enkeltbarnets ulike utfordringer, styrker og behov for støtte i lek.
Det arbeides kontinuerlig for å tilpasse rommet og innhold i det pedagogiske arbeidet slik at det oppleves som meningsfylt og gir inspirasjon til, og rom for lek. Barnehagen skal være et læringsfelleskap der ansatte introduserer barna for nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer etc. samtidig som vi er oppmerksomme på barnas egen undring og legger til rette for utvidelse og læring med utgangspunkt i barnas egne initiativ.
Barn skal oppleve glede, humor, spenning og engasjement i lek og læring- alene og sammen med andre. Grunnlaget for et godt barnehagemiljø ligger i grunnleggende arbeid med relasjonene og det sosiale miljøet på avdelingen.
Vi i Bikkjestykket barnehage jobber hver dag for et inkluderende leke- og læringsmiljø, der alle barn blir sett, hørt, er deltagende og blir verdsatt for den de er. Vi vil gjennom tilstedeværelse og oppmerksomhet kunne fange opp å støtte barnas initiativ til samspill. På denne måten fremmer vi et trygt og godt felleskap for barna og gir de en betydningsfull hverdag. Vi jobber kontinuerlig med å legge til rette for et godt samspill mellom barn, barns lek, utvikling av vennskap og tilhørighet.
I Bikkjestykket barnehage mener vi at kommunikasjon handler om å skape en arena hvor man får uttrykke sine tanker, følelser og meninger på ulike måter.
Ved å kommunisere med barna utvikler de sin språkforståelse, sitt ordforråd og samspill. For å bidra til språklig utvikling og gode samspillserfaringer må den ansatte anerkjenne og verdsette barnets kommunikasjonsuttrykk, lytte og ta barnets perspektiv og være bevisst på seg selv som språklig rollemodell.
I Bikkjestykket barnehage vil vi legge til rette for at barna blir utfordret i lek, aktiviteter og hverdagssituasjoner innenfor de syv fagområdene. Hensikten er å gi barnet nye erfaringer, kunnskaper og ferdigheter. På denne måten kan barnet utvikle seg, føle mestring, bli selvstendig og få en best mulig barnehagehverdag.
I Bikkjestykket barnehage skal alle barna få oppleve mestringsfølelse hver dag, samtidig som de har noe å strekke seg etter. Personalet legger til rette for at barna kan fordype seg, gjenkjenne og utforske tidligere og nye aktiviteter og temaer. Samtidig vil de ansatte introdusere ulike perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer.
Teknologi er en naturlig del av hverdagen til barna i dag. Vi i Bikkjestykket barnehage ønsker å kunne gi barna en begynnende forståelse av digital dømmekraft og digital kompetanse for å kunne behandle og bearbeide informasjon.
Når barna starter i barnehagen, jobber vi for å etablere en god relasjon med barn og foresatte ved å bli kjent gjennom en besøksdag i forkant av tilvenningen. Vi har gode rutiner for hvordan tilvenningen skal foregå slik at det blir en trygg overgang for barnet. Barnet har en primærkontakt i starten. Dette er en ansatt som har et spesielt ansvar for at barnet skal bli kjent i barnehagen.
Avdelingene samarbeider om å arrangere besøksdager i løpet av vårhalvåret før barna skal bytte avdeling. Det legges til rette for at barna får med seg en trygg og kjent voksen på disse besøksdagene. Målet er at barna skal bli kjent med det fysiske rommet, den nye barnegruppen og de ansatte på ny avdeling før de starter opp på høsten.
I Bikkjestykket barnehage har vi en egen aldersinndelt gruppe med skolestartere, som har egne aktiviteter gjennom hele året. For å sikre en trygg og god overgang til skolen samarbeider vi med skolene om besøksdager, og vi har samtaler med foresatte våren før skolestart.
I Bikkjestykket barnehage er vi opptatte av den daglige samtalen i leverings- og hentesituasjon, for å sammen kunne finne gode løsninger for barnet.
Barnehagen samarbeider med en rekke virksomheter i lokalmiljøet. Noen gjennom hele året og noen som årlige tradisjoner.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Bikkjestykket barnehage jobber hele tiden for å være en lærende virksomhet og opplever at et tett samarbeid med andre fagmiljøer er med på å holde oss oppdaterte, orienterte og reflektert på egen praksis, fag og forskning.
Ved behov samarbeider barnehagen også med andre fagmiljøer som BUPA, Helse Sør-Øst og Kompetansesenteret som kan bistå og bidra til at barnehagen kan utvikle sin kunnskap og kvalitet.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre