Denne årsplanen er godkjent i SU 19.06.2024
Åssiden barnehage har som mål, i samarbeid med foresatte, å bidra til å gi barna både «røtter og vinger». Det betyr at hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle potensiale og blir et trygt, aktivt og selvstendig menneske, klar for livet. På veien skal hver dag oppleves meningsfull.
Alle barn i Åssiden barnehage skal:
Personalet i Åssiden barnehage skal:
I Åssiden barnehage anerkjenner vi barns meninger og interesser, og legger til rette for lek og aktiviteter med barnas medvirkning og innflytelse i fokus. Vi er opptatt av å være lydhøre for barnas ulike uttrykksformer hvor de får bruke sin fantasi og kreativitet i lek og det fysiske rommet, inne og ute. Barna blir sett, hørt og tatt på alvor ut ifra deres individuelle behov og hvordan de har det. Vi tar oss god tid til å møte barna når de har noe på hjertet. Vi imøtekommer de signalene barna gir oss både muntlig og gjennom nonverbal kommunikasjon. Det betyr ikke at alt blir som enkeltbarn vil, men alle blir møtt på sine ønsker og synspunkter på en respektfull måte.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Å være en autoritativ voksen er en viktig forutsetning for at barn skal tilegne seg evnen til omsorg, selvregulering, empati og bevissthet rundt egne og andre barns følelser og følelsesuttrykk. Vi er varme og tydelige voksne med fokus på å anerkjenne barns følelser og opplevelser som måtte oppstå i løpet av en barnehagedag. Vi heier og løfter fram gode og omsorgsfulle handlinger både hos voksne og barn. Samtidig hjelper vi også barna til å forstå og sette ord på og håndtere de vanskelige følelsene og lære hensiktsmessige måter å uttrykke disse på. Vi setter grenser ved å være autoriteter som er tydelige, sterke, varme og omsorgsfulle.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Lek er barns viktigste læringsarena. Barns inntrykk fra verden tolkes i leken; de imiterer, gjør kroppslige erfaringer, prøver ut roller og måter å samspille med andre barn på, og eksperimenterer med ulikt materiell. Fysisk aktivitet påvirker og utvikler barns hjerne og er en forutsetning for barns utvikling. I Åssiden barnehage er alle typer lek av stor verdi, og vi vektlegger å bruke tid og rom til barns lek alene eller sammen med andre, gjennom hele barnehagedagen. Vi støtter barna til å etablerer vennskap og beriker barns initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet og læringslyst. Slik vil de oppleve mestringsfølelse og tro på seg selv og egne evner.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Åssiden barnehage gjenspeiler samfunnets forskjellighet, i form av ulike etnisiteter, familier, kulturer, språk, funksjonsevner og livssyn. Et positivt menneskesyn med respekt og likeverd for andre og hverandre, fremmer demokrati og likestilling og motarbeider alle former for diskriminering. Vi vektlegger å ha et grunnleggende ressursperspektiv og ser barnas muligheter, ikke hindringer. Vi har forventninger og stiller krav til barna, samtidig som vi støtter deres opplevelse av mestring, tro på seg selv og egne evner. Det gir trygghet og mot til å møte nye utfordringer.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Språk og kommunikasjon er en sentral del av hverdagen vår. Dette er en forutsetning for barns helhetlige utvikling, vennskap, språk og livskvalitet.
Vi er bevisste på at alle barn har en kommunikasjonsform, men ikke nødvendigvis et verbalt språk. All atferd anses som en kommunikasjonsform som må tolkes.
Vi har et bredt mangfold av ulike språk- og kommunikasjonsverktøy i barnehagen vår. Dette forplikter personalet til å være bevisst vår språklige tilnærming i ulike sosiale-, leke- og læringssituasjoner. Forskning har påvist en nær sammenheng mellom kognitiv, sosial og språklig utvikling, og har pekt på betydningen av tidlig innsats når barn har språklige forsinkelser eller vansker. At barna utvikler et funksjonelt språk og kommunikasjonsform, både verbalt og non- verbalt, er sentralt i alt arbeid i Åssiden barnehage.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Fagområdene legger grunnlag for barnets utvikling, læring og danning. Dette blir ivaretatt ved å jobbe både tverrfaglig og fordypende. Barna får utviklet sin fantasi, skaperglede og samarbeid gjennom arbeid med ulike materialer, aktiviteter og opplevelser.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Personalet observerer, deltar, følger opp og tilrettelegger for at hvert barn skal oppleve utfordringer og mestring tilpasset alder og individuelle behov. Vi heier og synliggjør for barnet selv dets styrker, samtidig som vi oppmuntrer og veileder i situasjoner barnet behøver å øve seg. Tett foreldresamarbeid er en forutsetning for god progresjon og mestring, og legger et grunnlag for felles tilnærming til barnet hjemme og i barnehagen. Vi legger også til rette for gode samtaler, undring og refleksjon i grupper og individuelt. Vi stiller krav og har forventninger i ulike situasjoner, slik at barna kan få strekke seg, mestre, få tro på seg selv og bli selvstendige individer. Dette er viktige forutsetninger for utvikling og progresjon.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og
læring. En sentral del av den digitale praksisen i barnehagen er å legge til rette for barnas utforskning med vekt på å oppøve evne til en begynnende digital dømmekraft. Vi vektlegger at barna blir produsenter, ikke konsumenter ved at personalet har et bevisst og kritisk forhold til bruk av digitale verktøy. Det er viktig å ha en tanke bak bildene som tas, og stille seg spørsmålet; hva er hensikten med å ta dette bildet? Det er særlig to hensyn som er sentrale; den pedagogiske verdien av å ta bildet (pedagogisk dokumentasjon), og hensynet til barnets personvern.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Det å begynne i barnehagen innebærer en ny hverdag i ukjente omgivelser og med nye mennesker. Dette krever en oppstartstid hvor det etableres gode, trygge relasjoner for barn og foresatte med personalet i barnehagen. Oppstartstiden skal gi forutsigbarhet og stabilitet som er viktig for samarbeid, trygghet, trivsel og utvikling. Ved oppstart i Åssiden barnehage blir derfor barn og foresatte møtt av en fast samarbeidskontakt. Oppstartstiden varierer fra barn til barn, og bruker den tiden barnet trenger for å bli trygg. For at barn og foresatte skal oppleve en trygg og god oppstart i vår barnehage er vi avhengige av god informasjonsflyt og god dialog.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Åssiden barnehage ligger «vegg i vegg» med Åssiden skole. Dette gir barna konkret kjennskap til hva en skole er. Hovedfokuset det siste året i barnehagen er at barna blir trygge på seg selv og egne evner, utvikler selvstendighet, samt mestrer sosiale- og lekbaserte situasjoner. De tilegner seg ferdigheter for å mestre utfordrende følelser og følelsesutbrudd, vise empati og forståelse for andre samt mestre å fullføre en kollektiv beskjed. Barna blir kjent med bokstaver og tall gjennom lek og daglige situasjoner. Målet er at barna kjenner forventning og glede ved tanken på skolestart, at de føler seg klare og motiverte til nye utfordringer og har tro på egen mestring når de begynner på skolen.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Den beste tilretteleggingen for barnet krever teamarbeid; vi drøfter sammen, observerer, reflekterer og veileder hverandre. Åssiden barnehage har en ressursavdeling for barn med store hjelpebehov, samt et etablert spesialpedagogisk tilbud på de ordinære avdelingene.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Åssiden barnehage har ulike samarbeidspartnere i lokalmiljøet. Det er ulikt hvilke erfaringer og opplevelser barna får i sin fritid. Barnehagen har et viktig ansvar for å bidra til sosial utjevning og gi barn like muligheter. Det gjør vi gjennom å gi barna opplevelser og erfaringer utenfor barnehagens område. Dette gir ny viten om det samfunnet de lever i. Barna får erfaringer som fremmer utviklingen og fellesopplevelser som de tar med inn i leken og aktivitetene i barnehagen. Dette styrker vennskap og fellesskapet.
Barnehagene samarbeider med flere forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
I Åssiden barnehagen jobber vi sammen med følgende fagmiljøer, enten i direkte samarbeid knyttet til tiltak for enkeltbarn, i forbindelse med prosjekter eller for å få styrket personalets kompetanse:
For å lykkes med å gi et godt barnehagetilbud til alle barn må vi ha retning og mål (jfr. RP17) som alle ansatte er kjent med og forstår betydningen av i praksis. Faglig kompetanseheving av personalet, faglige refleksjoner og diskusjoner i hele personalgruppa må til for å bygge en felles kompetanse og få forståelse av vårt samfunnsoppdrag. Dette forplikter hver enkelt av personalet og krever at vi setter av tid til kursing og interne møter for å planlegge arbeidet.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Gjennom kontinuerlig og kritisk blikk på egen og felles praksis, gis det konstruktive
tilbakemeldinger for å opprettholde kvalitetsutviklingen av barnehagen.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Personalet skiller mellom synliggjøring og pedagogisk dokumentasjon. Pedagogisk dokumentasjon innebærer filosofiske, etiske og kritiske tankerekker som fører til midlertidige konklusjoner. Refleksjon er en kontinuerlig prosess. Personalet har en kritisk innstilling til de etiske perspektivene ved dokumentasjon.
Personalet i Åssiden barnehage skal:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre