Denne årsplanen er godkjent i SU juni 2024
«Barnet som aktør»
I Åsen barnehage er barna aktørene! De regisserer sine egne aktiviteter og prosjekter. Personalet skal invitere og tilrettelegge for at barna gis muligheter til skapende prosesser gjennom inspirasjon i rom og materialer. Personalet sin rolle er å være tilgjengelig, støttende og inntunet til barns uttrykksformer. Vi jobber med pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetodikk og er inspirert av Reggio-Emilia sin filosofi. Dette er en arbeidsmåte der den overordnede pedagogiske filosofien er å la barnas ideer, interesse og nysgjerrighet vise vei for læring. Det er viktig å holde barnets spørsmål, hypoteser og teorier levende, samtidig som man studerer måten barnet leter etter svar og skaper mening i verden på.
Vi ønsker å gi foreldrene et innblikk i barnas hverdag gjennom samtaler ved levering/henting, oppdateringer i Vigilo i form av meldinger og nyhetsbrev med tekst og bilder. Åsen barnehage har også sin egen side på Facebook hvor det blir lagt ut bilder og videoer av vårt pedagogiske arbeid.
Barna er med på å medvirke sin egen hverdag, gi uttrykk for egne meninger og behov. De skal bli sett, hørt og tatt på alvor. Barna skal få like muligheter uavhengig av kjønn, kultur, funksjonsevne og språk. Vi deler barna så ofte som mulig i små grupper, hvor det er lettere for alle å bli sett og hørt. Vi veksler mellom spontane og planlagte aktiviteter som oppstår ved barnas innspill. Aktive, deltakende voksne er oppmerksomme på barnas behov og ønsker, og tar barnas innspill på alvor. Barna lærer gjennom opplevelser og erfaringer med hverandre og med oss voksne i barnehagen.
Barnehagen skal sikre at omsorg preger alle situasjoner i barnehverdagen. Barnet skal utvikle tillit til seg selv og andre, skape gode relasjoner, og gradvis ta større ansvar for seg selv og fellesskapet. Det skal oppleve, trygghet, trivsel og tilhørighet.
I Åsen barnehage er leken vår viktigste aktivitet. Leken er en arena for barns utvikling, læring, mestring og sosial og språklig samhandling. Det er barna sine interesser som alltid skal være utgangspunkt for leken, og det er de voksnes oppgave å tilrettelegge for at barna kan få mulighet til å videreutvikle sine ideer og innspill. Vi inspirerer til, og gir rom for, ulike typer lek inne og ute. Vi tilbyr vi et inkluderende og dynamisk lekemiljø, der barna får møte ulike typer miljø, materialer og lekemateriell - slik at de får stimulert sin nysgjerrighet og skapertrang. Læringssituasjoner oppstår som oftest spontant, hvor den voksne følger opp barnets undring eller spørsmål. I leken utvikles det relasjoner, legges grunnlag for fellesskap, vennskap og sosial og personlig utvikling. God lek forebygger utestenging og mobbing og er selve grunnlaget for barnets selvfølelse.
Barnehagen skal gi barna veiledning og støtte, slik at de får mulighet til å utvikle god selvtillit og blir trygge på seg selv. Danning er en prosess som varer hele livet som handler om å utvikle evne til refleksjon rundt egne handlinger, gjerne i forhold til andre mennesker og den verden vi lever i. Barnehagen skal fremme barnets tilhørighet til samfunn, natur og kultur. Vi ønsker at barna blir en selvstendig deltaker i fellesskapet ved å styrke barnas evne til empati og å bli trygge i egne valg.
Språket er et viktig verktøy for å kunne kommunisere med andre rundt seg. I Åsen barnehage legger vi til rette for gode og varierte aktiviteter som skal stimulere barnas språkutvikling og fremme kommunikasjon. Vi jobber med ASK; «Alternativ supplerende kommunikasjon» - både gjennom visuell støtte og gjennom tegn til tale.
Rammeplanens fagområder kommer til syne gjennom lek og aktiviteter som gjennomføres i barnehagen hver dag. Hos oss er «BARNET AKTØREN», og vi følger derfor barnets initiativ, interesser og inspirasjon til «å bevege oss inn i» fagområdene.
Barna skal oppleve progresjon i barnehagens innhold. De skal oppleve et miljø, inne og ute, som stimulerer til læring, utvikling, utforsking og undring.
Digital praksis har kommet for å bli, også i barnehagen. Små barn er tidlig mottakelig for ny lærdom. Det digitale samfunnet vil prege barnas fremtid. Ved å starte med pedagogisk bruk av digitale medier i barnehagen, kan vi gi barna et utgangspunkt for konstruktiv bruk av disse. I Åsen barnehage er målet at digitale verktøy brukes til å stimulere og forsterke barnas skapertrang og kreative utfoldelse.
Å begynne i barnehagen er en stor overgang. De fleste kommer nye inn som ett- eller toåringer, men det er også barn som starter når de er eldre, eller som flytter fra andre barnehager. Uansett handler det om å bli kjent, etablere gode relasjoner til voksne og barn, og å oppnå trygghet, som må ligge i bunn for all videre læring og utvikling i barnehagen. Vi har faste rammer rundt tilvenningen, og et felles utgangspunkt. Likevel er det avgjørende å være fleksibel og tilpasse individuelt; barn er ulike - noen trenger lang tid, mens andre finner seg raskere til rette.
Det året barna fyller tre år begynner de på en av de to store avdelingene. Her er barn fra tre til seks år. Selve tilvenningsperioden starter våren før de bytter avdeling, men arbeidet med å bli kjent pågår hele året. Voksne og barn fra ulike avdelinger møtes daglig på felles uteområde. Personalet gjør en individuell vurdering på hvilken avdeling hvert barn skal begynne på, med utgangspunkt i bl.a. vennskap, relasjoner, barnas personlighet og antall ledige plasser.
Den siste store overgangen vi forbereder oss på er overgangen til skolen og skolefritidsordningen. Barnehagen samarbeider med skolen og hjemmet og sørger for at denne blir så trygg og god som mulig. Skolestarterne skal få mulighet til å glede seg til skolestart. Ved å få med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter gjennom alle årene i barnehagen, kan de oppnå motivasjon og nysgjerrighet som legger et godt grunnlag for veien videre på skolen og i livet for øvrig.
Vi har fokus på tidlig innsats, som innebærer et godt samarbeid med foreldre og tverrfaglige tjenester. Vi tar opp aktuelle problemstillinger som utgangspunkt for veiledning med ansatte, og med ulike eksterne instanser. I Åsen barnehage skal alle barn føle seg inkludert i lek og oppleve vennskap og tilhørighet.
Tett dialog med foresatte om barnets beste, trivsel og utvikling er nødvendig for at barnets tid i barnehagen skal bli best mulig. Sammen med foreldrene skal vi sikre at alle barna har det trygt hjemme og i barnehagen. Den daglige samtalen og dialogen er svært viktig for et godt samarbeid.
Samarbeid med lokalmiljøet er viktig. Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner, og organisasjoner slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet.
Vi samarbeider med lokale aktører innenfor frivilligheten, og deler informasjon fra lokale idrettslag og foreninger om aktiviteter som barna kan delta på. Vi har også samarbeid med brannvesenet om et årlig besøk på brannstasjonen, samt at vi har avtale med lokal tilbyder av svømmeopplæring.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Noen ganger er det behov for samarbeid med andre instanser for å sørge for en god oppvekst og positiv utvikling.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester:
Våre tiltak for videre samarbeid med andre fagmiljøer:
Barnehagen samarbeider med andre fagmiljøer som Habiliteringssenteret, Drammen sykehus - Vestre viken og barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, ved behov.
Barnehagen benytter seg av de flotte miljøene vi har rundt oss. Vi går turer til Stall Myra, Prestestein, Rørdammen, Golfbanen, Portåsen, Vikhagan, Miletjern, Gapahuk Åsen vest, Korpenåsen, Vassenga, biblioteket og Åsen skole med flere.
Åsen barnehage jobber med pedagogisk dokumentasjon. Dokumentasjonen brukes som en driver i vårt planleggingsarbeid og er alltid dynamisk og i bevegelse. Vårt mål er at barna alltid skal ha mulighet for medvirkning og få utøvd skapende virksomhet i barnehagen.
Våre møteplasser for å jobbe med pedagogisk dokumentasjon:
Foreldreundersøkelse og medarbeiderundersøkelse benytter vi til gode refleksjonsprosesser. Målet er å skape felles refleksjon om barnehagens praksis blant ansatte. Det er jevn dialog mellom FAU/SU og barnehagens ledergruppe rundt opplevd kvalitet på det pedagogiske tilbudet.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre