Denne årsplanen er godkjent i SU 29.08.2024.
I barnehageåret 2024/2025 fortsetter vi å jobbe med vårt utviklingsarbeid i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge og STYD. "Et trygt, inkluderende og dynamisk lek- og læringsmiljø". Vi setter også språk i fokus - et viktig element i barnas samspill og lek med andre.
I Aronsløkka barnehage er medvirkning noe mer enn å bestemme selv. Barna i barnehagen skal få medvirke i egen hverdag og få gode erfaringer knyttet til deltakelse i felleskapet, både som enkelt individ og individ i gruppe. Personalet er tilstede og observante på barnas signaler, hva de er opptatt av og uttrykker, både med og uten ord. Medvirkning skjer i barns lek og i alle ulike situasjoner gjennom barnehagedagen. Som for eksempel i samlingsstunden, under måltidene og under påkledningen. Personalet gir barna tid! Tid til å prøve og mestre selv, og tid til å egne meninger. Gjennom fellesskapet lærer barna å være et individ i en gruppe, hvor de får erfaring med ulikheter, andres meninger og utvikler respekt for hverandre.
Omsorg har verdi i seg selv, og alle situasjoner i barnehagen skal preges av omsorg. Det får vi til ved at vi er lydhøre, har nærhet, innlevelse og evne til samspille med barna. Omsorg er en viktig forutsetning for barns trygghet og trivsel, læring og utvikling. Gjennom å utøve og oppleve omsorg utvikler barna empati og nestekjærlighet, samt at de utvikler tillit til seg selv og andre. Å gi barn mulighet til å gi og ta imot omsorg er en av de viktigste oppgavene vi har som voksne i barnehagen.
I vår barnehagen har vi stort fokus på lek, hver dag inneholder lek både ute og inne. I leken opplever barna glede, humor og felleskap, som legger et viktig grunnlag for barnas vennskap med hverandre. Leken har egenverdi, fordi vi vet at samhandling i lek legger grunnlaget for utvikling av språk og sosial kompetanse, samt kreativitet og skaperglede. Leken er barnas viktigste arena for læring. Gjennom lek lærer de blant annet å omgås andre, å bygge relasjoner og å håndtere konflikter. Den aller viktigste språktreningen skjer også i leken fordi leken er frivillig og lystbetont. Personalet skal være tilstede i leken, samtale og undre seg sammen med barna. Voksenrollen skal gi næring til leken, videreutvikler og ser til at alle deltar i et fellesskap.
I vår barnehage er vi opptatt av å skape gode relasjoner gjennom felles opplevelser, som kan bidra til å utvikle vennskap. Det som samler oss er alt vi gjør sammen. Gjennom møter på tvers av alder og allerede etablerte relasjoner ønsker vi å skape følelsen av "VI". Felles referanser gir barna og personalet en mulighet til å skape de gode samtalene, felles fokus og undring, lek og glede. Dette gjør vi blant annet gjennom å jobbe med ulike prosjekter og temaer, både små og store. Det kan være fra dagens opplevelse av en edderkopp på avdelingen, til temaer som går over flere uker som blant annet FORUT. Danning handler om livsmestring, hvordan mestre livets med- og motgang. I vår barnehage skal barnet få erfare og øve seg på problemløsning, deltakelse i et fellesskap og klare å glede seg over andres gleder og mestring.
I vår barnehage bruker vi språket aktivt i hverdagen sammen med barna, og setter ord på det vi gjør sammen. De ansatte er språkbevisste, som vil si at de er bevisst sitt eget språk. De bruker hele setninger og korrekt uttale og er bevisst sitt kroppsspråk. Vi vil at barna skal få "bade" i språk, fordi det bidrar til at barna tilegner seg nye språklige ferdigheter og utvikler sin egen språkkompetanse. Vi har fokus på positiv kommunikasjon, som betyr at vi ikke retter et barns ordbruk, eller uttale, men gjentar ordet/setningen deres med riktig bruk og uttale. Språk er ikke bare ord og verbale uttrykk, men også nonverbale uttrykk som kroppsspråk, lyder og tegn. Språket er et av menneskets viktigste funksjoner, og er utgangspunkt for deres sosiale relasjoner.
I vår barnehage ser vi alle fagområdene tett knyttet opp mot leken, hver for seg og sammen. De syv fagområdene flettes daglig inn i alt vi gjør i barnehagen, gjennom hverdagsaktiviteter, prosjekter, temaarbeid og lek. Vi jobber med fagområdene i sin helhet og ikke isolert fra hverandre. Barna får utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring og utforskning sammen, og med de ansatte som støttende deltakere.
I vår barnehage arbeider personalet bevisst med å skape balanse mellom å gi tilstrekkelig med hjelp og nok utfordringer for alle barna, både i gruppe og som individ. For oss er det viktig at barna får oppleve mestring, bevegelsesglede og troen på at de kan. Vi motivere, inspirere og legger til rette for at barna får nye erfaringer og ferdigheter. Progresjon følger det enkelte barnet og vil derfor være ulikt ut ifra alder, utviklings- og funksjonsnivå. Med tanke på dette legger vi til rette for variasjon og tilpasning i hverdagslige aktiviteter og planlagte aktiviteter, slik at alle skal kunne oppleve følelsen av mestring, og samtidig ha noe å strekke seg etter.
Når vi jobber med digitale verktøy er vi er opptatt av at personalet skal være aktive sammen med barna, slik at vi kan hjelpe barna til å utvikle en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. Personalet skal legge til rette for at barna utforsker, leker, lærer og skaper noe gjennom digitale uttrykksformer. Vi bruker nettbrett og Funtable, hvor vi benytter oss av søke muligheter, kamera og ulike apper. Vi utøver digital dømmekraft og bidrar til at barna får erfaringer med digitale medier, gjennom at personalet er sammen med barna når de benytter digitale verktøy.
I Aronsløkka barnehage har vi valgt en foreldreaktiv-tilnærming til tilvenning, spesielt for 1.- og 2.åringer. Den er basert på "foreldreaktivt tilvenning" utarbeidet av Trondheim kommune og NTNU. Vi anbefaler at alle barn som begynner i Aronsløkka barnehage har en uke til tilvenning med foresatte(mamma eller pappa) tilstede i ulik grad, tilpasset barnet. Vi ser viktigheten av at barna får god tid til å bli kjent med både ansatte og barnehagens rom. Vi bruker god tid på å opparbeide en god relasjon i den første tiden, og er spesielt oppmerksomme på barnas behov. Tilvenningsperioden for barnet varer mye lenger enn en uke for barnet, og for de minste barna vil de bruke tid på å venne seg til den nye hverdagen.
Hvert år har vi overganger for barna innad i barnehagen. For å gjøre disse
overgangene tryggest mulig setter vi alltid av god tid til tilvenning i løpet av
barnehagedagene. Vi har fokus på at barna skal bli trygge på den nye
avdelingen og de ansatte som skal jobber der på slutten av barnehageåret, før de
begynner på ny avdeling etter sommerferien.
Vi drar på turer til byen/nærmiljøet for å oppsøke biblioteket og andre kulturelle arrangementer. Dette kan innebære blant annet eventyrstunder, kunstutstillinger, ulike bygninger eller andre ting som er relevant for hva vi jobber med. Vi kan ta imot tilbud fra lokalmiljøet i barnehagen, når dette er er hensiktsmessig og i tråd med våre fokusområder og verdisyn.
Barnehagene samarbeider med forebyggende tjenester, for eksempel PPT, barnevernet, familieteam, logoped og helsestasjonen - som alle har fokus på barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og hjelpe så tidlig som mulig i kortere eller lengre perioder.
Barnehage samarbeider med andre fagmiljøer - som for eksempel:
For å lykkes med å gi et godt barnehagetilbud til alle barn må vi ha retning og
mål (jfr. RP17) som alle ansatte er kjent med og forstår betydningen av i
praksis. Faglig kompetanseheving av personalet, faglige refleksjoner og
diskusjoner i hele personalgruppa må til for å bygge en felles kompetanse og få
forståelse av vårt samfunnsoppdrag. Dette forplikter hver enkelt av personalet
og krever at vi setter av tid til faglig påfyll og interne møter for å planlegge
arbeidet.
Vi jobber med felles planlegging og faglig utvikling på disse møte arenaene:
planleggingsdager, personalmøter, pedagogmøter og avdelingsmøter.
Vi jobber også med planlegging gjennom:
Gjennom kontinuerlig og kritisk blikk på egen og felles praksis, gis det konstruktive tilbakemeldinger for å opprettholde kvalitetsutviklingen av barnehagen.
Personalet i Aronsløkka barnehage skal:
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre