Nærutvalget for Mjøndalen, Åsen, Steinberg og Ytterkollen

Nærutvalget i kommunedelen består av elleve medlemmer; åtte innbyggere og tre politikere fra kommunedelen. Medlemmene møtes fire ganger i året.

Medlemmer

• Bjarne Sundby - leder av utvalget
  • Brede Vissebråten Ålien - nestleder
  • Beate Mikkelsen
  • Torill Sæterkvist Hansen
  • Monica Arnesen
  • Henrik Gran
  • Nasim Rizvi

Venstre

• Rune Fortun
  • Personlig vara:  Espen Ovnerud

Sosialistisk venstreparti

• Sigve Fredriksen
  • Personlig vara: Reidun Eli Nylehn

Kristelig Folkeparti

• Arne Pedersen
  • Personlig vara: Turid Solberg Thomassen

Prioriterte saker

Nærutvalgene synliggjør saker av betydning for lokalmiljøet og har prioritert hvilke saker de ønsker å engasjere seg spesielt i fremover.

Det å sikre skolens elever en trygg og sikker skolehverdag, og et skolemiljø som fremmer trivsel og læring, er viktig. Men, skolen er også en viktig møteplass og samlingssted for alle innbyggere i kommunedelen.

Nærutvalget har deltatt i medvirkning i regi av Drammen eiendom KF, og har gitt innspill på tilrettelegging for lag og foreninger som kan være brukere av skolen etter skoletid.

Nærutvalget ønsker å være koblet på det videre arbeidet med å gjøre skolen til en levende møteplass med aktiviteter, tilbud og arrangementer for innbyggere i alle aldre.

Nærutvalget ser behovet for et løft når det gjelder stedsutvikling i Mjøndalen.

Nærutvalget har tatt initiativ til et samarbeid med Mjøndalen handel og serviceforening og Mjøndalen IF om dette. Juni 2024 inviteres innbyggere, næringsdrivende, alle som vil være med og utvikle Mjøndalen sentrum, og folkevalgte politikere til et åpent møte. Hensikten med møtet er å få frem tanker, idèer og innspill om den videre sentrumsutviklingen. Det vil i møtet både bli arbeidet med å se på hva som bør ivaretas, fremtidsbilder for sentrum og hva som skal til for å realisere disse fremtidsbildene.

Nærutvalget ønsker en dialog med kommunen om muligheter for sentrumsutviklingen, og medvirkning i aktuelle planer. Det vil være aktuelt å se på konkrete samskapningsprosjekter i Mjøndalen sentrum.

Områdereguleringen, og bestemmelser om kjøremønster og kantparkering, er viktige premisser for et levende sentrum i Mjøndalen.

Nærutvalget har mottatt en rekke henvendelser om blant annet mønsteret for enveiskjørte gater.

Nærutvalget ønsker igangsatt et arbeid med en revidering av områdereguleringen, og at det legges opp til en medvirkning som involverer både næringsdrivende og innbyggere.

Det er viktig at spesielt bestemmelsene om kjøremønster og kantparkering støtter oppunder målet om et levende sentrum i Mjøndalen.

Arbeidergata 14, 16 og 18 fremstår i dag som et “åpent sår” i sentrum i Mjøndalen. Opprinnelige planer for eiendommen skal være skrinlagt på grunn av situasjonen i eiendoms-markedet.

Nærutvalget ønsker å gå i dialog med utbygger for å finne en løsning på utfordringene. Nærutvalget ønsker også dialog med kommunen om muligheter for denne tomten.

I dialog med idretten lokalt har nærutvalget blitt oppmerksomme på de utfordringene idrettslag med egne eide anlegg står ovenfor. Utgifter knyttet til anleggene skaper store økonomiske utfordringer.

Nærutvalget mener det derfor er behov for å få fortgang i saken om likebehandling innen idretten.

Nærutvalget i kommunedel 1 samarbeider i denne saken med nærutvalget i kommunedel 2.

Barn og unge trenger steder i sitt lokalmiljø der de kan møtes for uorganisert lek og aktivitet. I kommunedelen finnes det nå flere lekeplasser, og andre nærmiljøanlegg, som enten kan/bør ryddes, settes i stand og/eller oppgraderes.

I 2024 vil innbyggerne i kommunedelen, gjennom nærutvalget, gis mulighet til å være med og prioritere oppgraderinger av kommunale nærmiljøanlegg.

Nærutvalget vil i den forbindelse arrangere medvirkningsaktiviteter for både å få frem behovet for oppgraderinger og ønsker om prioriteringer.

I et velfungerende demokratisk samfunn så gis alle innbyggere samme mulighet til å delta i arbeid, skole og fritid.

Nærutvalget vil fremme inkludering av alle i lokalmiljøet, uavhengig av funksjonsnivå. Det ønskes en gjennomgang og en utbedring av offentlige kontorer slik at inngangsparti og lokaler er universelt utformet.

Innspill til sakene?

Har du innspill til en eller flere av disse sakene, kan du ta kontakt med nærutvalget på naerutvalg@drammen.kommune.no

Møter i 2024

Nærutvalget har møter fire ganger i året og møtene er åpne for publikum. Det blir satt av tid for deg som innbygger til å løfte lokale saker du er opptatt av. Det er også mulig å melde inn saker til nærutvalget i forkant av møtet. Saken meldes inn til lokal koordinator for nærutvalget.

• Tirsdag 20. feb. kl. 17.30 Knutepunkt Mjøndalen
  • Tirsdag 14. mai kl. 17.30 Knutepunkt Mjøndalen
  • Tirsdag 27. aug. kl. 17.30 Knutepunkt Mjøndalen
  • Tirsdag 12. nov. kl. 17.30 Knutepunkt Mjøndalen

Endring av dato og tidspunkt kan forekomme.

Referat fra møter i nærutvalget

Møter 2024

Møter 2023