Nærutvalget for Konnerud og Skoger vest

Nærutvalget i kommunedelen består av elleve medlemmer; åtte innbyggere og tre politikere fra kommunedelen. Medlemmene møtes fire ganger i året.

Medlemmer

• Nina Merethe Paulsen-Sveen - leder av utvalget
  • Liza M. Christensen
  • Jorunn Teigen
  • Mette Hustad
  • Mari Erstad
  • Torstein Rogne Tønnesen
  • Christian Andersen

Høyre

• Fred Løwe
  • Personlig vara: Tor Tveter

Fremskrittspartiet

• Peter Holst
  • Personlig vara: Knut Falck Bergan

Arbeiderpartiet

• Hilde Klæboe
  • Personlig vara: Jorun Jagland

Prioriterte saker

Nærutvalgene synliggjør saker av betydning for lokalmiljøet og har prioritert hvilke saker de ønsker å engasjere seg spesielt i fremover.

Kommunestyret har i Handlings- og økonomiplan 2023-2026 vedtatt at muligheten for å ta i bruk nå nedlagte Konnerud barnehage som knutepunkt skal utredes. Det samsvarer med ønsker i lokalmiljøet, og nærutvalget støtter dette.

Lokalt er det forventninger om et Knutepunkt som et samlings- og møtested for innbyggerne, og som et sted som fylles med aktiviteter, ulike tilbud og arrangementer.

Nærutvalget har gjennom tidligere medvirkningsaktiviteter kunnskap om innbyggernes ønsker og behov. Denne kunnskapen kan nærutvalget bidra med i arbeidet med en utvikling av et lokalt knutepunkt.

Det har kommet flere innspill til nærutvalget med ønske om et 17.maitog/barnetog lokalt på Konnerud. Innspillene har kommet fra foreldre med barn i skolene og/eller barnehagene.

Nærutvalget har satt i gang en spørreundersøkelse der de spør om barneforeldrenes mening i denne saken. I løpet av året vil nærutvalget arrangere andre medvirkningsaktiviteter for å få andre innbyggere sine meninger om både barnetoget og den lokale feiringen av 17.mai, før man eventuelt går i dialog med kommunen.

Nærutvalget vil etablere Konnerudkonferansen som en årlig konferanse for å dele informasjon, inspirere og engasjere. Årets konferanse vil i år bli arrangert 21.august og 28.august.

Tema 21.august - trafikksikkerhet og kollektivtransport.
Tema 28.august - utbyggingene på Konnerud og stedsutvikling

Det ønskes at administrasjonen fra kommunen, og folkevalgte politikere, deltar. Det ønskes orienteringer om planer og hvordan det vil se ut når planene er realisert.

Det er lokalt en stor bekymring for trafikksikkerheten ved flere av de sentrale veiene i kommunedelen, og spesielt da de veiene som også er tilfartsveier. Dette er veier som også er skolevei for mange barn og unge.

Behovet for et bedre kollektivtilbud har jevnlig vært meldt til nærutvalget, og nå oppleves det at kutt i linjer og avganger gjør at tilbudet blir dårligere.

Nærutvalget ønsker informasjon om påvirkningsmuligheter når det gjelder utbygging og oppgradering av veier. Videre ønskes det informasjon om kommunens dialog med fylkeskommunen når det gjelder trafikksikkerheten på fylkeskommunale veier.

Utvalget ønsker også informasjon om arbeidet med den kommende trafikksikkerhetsplanen og medvirkning, og om hvordan det arbeides mot Brakar for å bedre kollektivtilbudet i kommunedelen.

Reglementet for de kommunale barnehagene tolkes i dag ulikt når det gjelder bespisning. Ved én barnehage så må barna ha med matpakker til alle måltider. Dette er ikke vanlig ved de kommunale barnehagene som ellers har smørelunsj, og det er også imot FAU sitt tydelige og klare ønske.

I vedtektene for Drammen kommunale barnehager, godkjent av kommunestyret 14.02.2023, så står det at SU fastsetter størrelsen på kostpenger og ukentlige måltider. Nærutvalget mener at vedtektene bør revideres slik at slik at det også er SU, og ikke barnehagestyrer, som avgjør om det skal være smøremåltider eller matpakker ved de enkelte måltidene. Dette ønskes tatt inn i vedtektene.

Innspill til sakene?

Har du innspill til en eller flere av disse sakene, kan du ta kontakt med nærutvalget på naerutvalg@drammen.kommune.no

Møter i 2024

Nærutvalget har møter fire ganger i året og møtene er åpne for publikum. Det blir satt av tid for deg som innbygger til å løfte lokale saker du er opptatt av. Det er også mulig å melde inn saker til nærutvalget i forkant av møtet. Saken meldes inn til lokal koordinator for nærutvalget.

• Tirsdag 12. mars. kl. 19.30 Svensedammen skole
  • Onsdag 15. mai kl. 19.30 Vestre Skoger Grendehus
  • Onsdag 28. aug. kl. 19.30 Konnerud kino og bydelshus
  • Torsdag 7. nov. kl. 19.30 Idrettshuset

Endring av dato og tidspunkt kan forekomme.

Referat fra møter i nærutvalget

Møter 2024

Møter 2023