Hensikten med kommunikasjonsplanen er å identifisere målrettede tiltak som kan gjøre nærutvalgsordningen mer kjent, samt avklare hvem som gjør hva i kommunikasjonsarbeidet.
Drammen satser på et aktivt lokaldemokrati. Som en del av denne satsingen inngår nærutvalg i alle de 10 kommunedelene. Nærutvalgene skal skape lokalt engasjement og bidra til at lokalmiljøet får synliggjort og gjennomført saker i sitt lokalmiljø.
Både Drammen kommune og nærutvalgene selv har et ansvar for kommunikasjonen rundt nærutvalgene.
Drammen kommune har det overordnede ansvaret for å gjøre nærutvalgsordningen kjent. Ansvaret er fordelt mellom lokaldemokratikoordinator og kommunikasjonsstaben.
Nærutvalgene har det overordnede ansvar for å gjøre sitt nærutvalg kjent i kommunedelen via de prioriterte kanalene (se under), samt synliggjøre lokale saker som nærutvalgene har prioritert gjennom sin
samarbeidsavtale.
For nærutvalgene kan det være aktuelt å prioritere enkelte målgrupper ut i fra sak/tema (hvem ønsker vi å nå og hvordan når vi dem). Basert på kunnskap om den enkelte kommunedel bør nærutvalgene lage en oversikt over aktuelle målgrupper i kommunedelen (for eksempel elevråd, FAU, lag/foreninger, engasjerte enkeltpersoner, media).
Budskapet vil variere ut i fra hensikten med kommunikasjonen.
Når kommunen eller det enkelte nærutvalget skal fortelle hva nærutvalgsordningen er, kan dette brukes:
Nærutvalgene skal bidra til å skape lokalt engasjement og at lokalmiljøet får synliggjort og gjennomført saker av betydning i sitt lokalmiljø.
Gjennom året bør det gjennomføres en rekke kommunikasjonstiltak. Både kommunen og nærutvalgene skal utarbeide en årlig tiltaksplan som konkretiserer dette. Den årlige tiltaksplanen er en del av kommunikasjonsplanen.
Siden det er store variasjoner mellom målgruppene med hensyn til hvilke kanaler de forholder seg til, må det tas i bruk en rekke kanaler og måter å informere på.
Under ser du hvilke kanaler som kommunen og nærutvalgene først og fremst skal ta i bruk.
Både kommunen og nærutvalgene evaluerer årlig kommunikasjonsarbeidet.
Hva har fungert bra og dårlig? Har innsatsen ført frem? Tips: se på statistikk fra Facebook, snakk med samarbeidspartnere, har det vært relevante artikler eller leserinnlegg i lokale medier etc.).
Kommunen dekker kostnader for å oppfylle kommunens ansvar knyttet til kommunikasjonsplanen (produksjon av kommunikasjonstiltakene, lønn).
Nærutvalgene dekkes kostnader for å oppfylle nærutvalgenes ansvar knyttet til kommunikasjonsplanen. Gjennom handlings- og økonomiplan setter kommunestyret årlig av en sum til hvert av nærutvalgene. Midlene skal benyttes til å gjennomføre innbyggerdialog, møter, markedsføring og liknende. Dette inkluderer også eventuelle betalte innlegg på Facebook.