Rutine for habilitetsvurdering

Rutine for habilitetsvurderinger for folkevalgte:

  • Hvis representanten er usikker på om man er inhabil i behandlingen av en politisk sak, må det meldes til politisk sekretariat så raskt som mulig etter at sakene er publisert (politikerpost@drammen.kommune.no). Politisk sekretariat sender henvendelsen til kommuneadvokaten, med kommunedirektør på kopi.
  • Politisk sekretariat orienterer representanten om kommuneadvokatens vurdering så snart den foreligger.  
  • Hvis kommuneadvokaten vurderer at representanten er inhabil i behandlingen av en sak, vil politisk sekretariat innkalle vara til møtet.
  • Forespørsler om habilitet som sendes politisk sekretariat senere enn klokken 12.00 dagen før det politiske møtet skal avholdes vil ikke bli vurdert av kommuneadvokaten.
  • Det er det enkelte folkevalgte organ som beslutter hvorvidt en representant er habil, basert på råd fra kommuneadvokaten forutsatt at frist for å melde spørsmål om habilitet er overholdt.
  • Dersom eventuelle spørsmål om habilitet meldes til politisk sekretariat senere enn klokken 12.00 dagen før det politiske møtet skal avholdes, må representanten samtidig gi beskjed om vedkommende vurderer at det er behov for å innkalle vara. Politisk sekretariat vil i tilfelle tilstrebe å innkalle vara til møtet.