Reglement for studentutvalget

§ 1. Formål

Studentutvalget i Drammen er et rådgivende organ. Utvalget skal:

  • sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning fra studenter i saker som angår dem
  • jobbe for at Drammen skal bli en god vertskommune for studenter
  • bidra til at studenter involveres i samfunnsutviklingen.

§ 2. Valg og sammensetning

Utvalget velges slik:

  • Studentutvalget har 9 faste representanter.
  • Studentutvalgets studentrepresentanter skal tilhøre USN – studiested Drammen.
  • Folkevalgte kan ikke velges som ordinære representanter i studentrådet.
  • Studentrepresentantene fungerer som valgkomite.
  • Det velges 3 vararepresentanter for studentene fra USN – studiested Drammen. Disse står på en nummerert varaliste.
  • Kommunestyret velger tre politiske representanter, fortrinnsvis blant kommunestyrets medlemmer. Det velges personlig varamedlem for hvert medlem. Utvalget velger selv leder og nestleder.

§ 3. Funksjonsperiode

  • Medlemmene av studentutvalget velges med funksjonsperiode tilsvarende ett år.
  • Medlemmer i utvalget kan gjenvelges dersom de fortsatt er studenter ved USN.
  • Minimum 2 stk. fra studentrepresentanter bør ha 2 års funksjonsperiode for lettere overgang og kontinuitet i rådet.

§ 4. Ansvars- og saksområder

  • Utvalget inviteres til å medvirke i prosesser med betydning for kommunens studenter. Utvalget kan av eget tiltak ta opp saker som angår studenter. Uttalelser fra utvalget skal følge saksdokumentene til det kommunale organet som avgjør saken endelig.
  • Reglement for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder for utvalgets arbeid i den grad det er hensiktsmessig. Utvalget har ingen beslutningsmyndighet, og skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner.

§ 5. Avstemming

Utvalget er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede. Vedtak avgjøres ved alminnelig flertall. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.

§ 6. Sekretariat

Utvalget skal gis tilstrekkelig sekretariatshjelp.

§ 7. Møtefrekvens

Møtene i studentutvalget sees i sammenheng med møter i de lovpålagte rådene. Det gjennomføres like mange møter som i de lovpålagte rådene.

§ 8. Årsmelding

Utvalget skal hvert år utarbeide en årsmelding som skal legges frem for kommunestyret.

§ 9. Talerett

Studentutvalget har inntil 5 minutters taletid i starten av hovedutvalgsmøter, formannskapsmøter og kommunestyremøter, dette til de uttalelser/saker fra utvalget som skal behandles i møtet.

§ 10. Godtgjøring

Studentutvalgets medlemmer mottar møtegodtgjørelse i samsvar med øvrige råd og utvalg.

§ 11. Ikrafttreden

Dette reglementet trer i kraft fra vedtaksdato i kommunestyret. Reglementet kan endres av kommunestyret selv. Utvalget skal gis anledning til å uttale seg før kommunestyret gjør endringer i reglementet.