Kommunestyret er det øverste kommunale organ, jf. kommuneloven § 5-3 første ledd. Kommunestyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov, jf. kommuneloven § 5-3 annet ledd. For å avlaste kommunestyret, må likevel myndighet til å treffe vedtak innenfor enkelte områder delegeres. Delegere betyr å overføre myndighet, ansvar eller oppgave til noen andre.
Kommunestyret fastsetter selv reglement for hvordan vedtaksmyndighet og innstillingsrett skal delegeres, jf. kommuneloven § 5-14. Delegeringsreglementet skal bidra til effektiv og tillitsskapende myndighetsutøvelse. Med dette som underliggende verdier angir reglementet prinsipielle retningslinjer for delegering av kommunestyrets avgjørelsesmyndighet.
Bestemmelsene er med hensikt generelt utformet slik at de tåler endringer i virksomhetsstruktur og lov. Det er lagt vekt på å gjøre reglementet kortfattet og tilpasset behovene i kommunens daglige arbeid.
Delegering av avgjørelsesmyndighet fra kommunestyret til folkevalgte organer, ordfører eller kommunedirektøren kan i prinsippet skje fullt ut i alle saker hvor ikke annet følger av lov, jf. kommuneloven § 5-3 tredje ledd. Det er et mål at avgjørelser treffes på et lavest mulig nivå i kommunen, så fremt ikke sakens viktighet eller lokaldemokratiske hensyn krever behandling på overordnet nivå.
All delegert myndighet skal utøves innenfor gjeldende rammer, herunder:
Et overordnet organ har rett og plikt til å kontrollere at det underordnede organet ikke går ut over den delegerte myndighet eller de rammer og forutsetninger denne myndigheten skal utøves innenfor. Videre skal det overordnede organ påse at delegerte oppgaver til underordnet organ blir utført.
Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ har til behandling i henhold til delegert fullmakt. Den som har fått delegert myndighet, kan overlate til det overordnede organ å fatte avgjørelse i enkeltsaker. Et overordnet organ kan av eget tiltak omgjøre et underordnet organs vedtak i henhold til forvaltningsloven § 35.
Overordnet organ bør vise varsomhet med å gripe inn i enkeltsaker. Slike inngrep bør ikke skje uten saklig grunn. Underordnet organ bør bli informert og rådført før vedtak fattes.
Vedtak fattet på grunnlag av delegert myndighet skal rapporteres til det organ/den som har delegert myndigheten. Rapporteringen skal sikre at det overordnede organ/den som har delegert myndigheten kan føre betryggende kontroll med at myndigheten utøves innenfor rammene angitt i reglementets § 3.
Kommunestyret er det øverste organet i kommunen, jf. kommuneloven § 5-3 første ledd.
Kommunestyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak, jf. kommuneloven § 5-3 annet ledd.
Kommunestyret skal selv avgjøre saker som blant annet gjelder:
Ovennevnte liste ikke er uttømmende. Særlovgivningen inneholder sperrer mot delegering som ikke er inntatt her.
Formannskapet er kommunens økonomiutvalg.
Formannskapet er også fast planutvalg etter plan- og bygningsloven. Formannskapet skal behandle saker relatert til kommuneplan, områdeplaner, kommunedelplaner og områderegulering.
Formannskapet har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
I medhold av kommuneloven § 5-6 femte ledd tildeles formannskapet myndighet til å fatte vedtak i alle prinsipielle saker innenfor sine ansvarsområder. Dette gjelder imidlertid bare så langt det ikke fremgår av lov eller kommunestyrets vedtak at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret er pålagt ved lov eller selv har vedtatt å legge myndigheten til et annet organ.
I saker hvor formannskapet ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir formannskapet innstilling til kommunestyret.
I en sak som berører ansvarsområdene til både formannskapet og et hovedutvalg, eller ansvarsområdene til flere hovedutvalg, skal saken som hovedregel bare behandles i ett folkevalgt organ. Ordfører avgjør hvilket av de berørte organer som skal behandle saken, eventuelt om saken bare skal behandles i kommunestyret.
Hovedutvalgene har vedtaksmyndighet innenfor sine ansvarsområder, jf. kommuneloven § 5-7 annet ledd. Innenfor sine ansvarsområder skal hovedutvalgene foreslå prioriteringer i forslag til handlingsprogram/økonomiplan.
Hovedutvalgene har fullmakt til å omdisponere mellom programområder i driftsbudsjettet innenfor sine ansvarsområder. Slike omdisponeringer kan kun foretas i forbindelse med behandling av 1. og 2. tertialrapport. Fordelingene og disponeringene må ikke komme i strid med prinsipielle prioriteringer og forutsetninger som ligger til grunn for kommunestyrets budsjettvedtak.
Fordelingene og disponeringene må oppfylle kommunelovens krav til realisme og balanse jf. kommuneloven § 14-4.
Hovedutvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sitt ansvarsområde, herunder avgi høringsuttalelser.
Hovedutvalgene kan vedta at kommunedirektøren skal foreta utredninger innenfor utvalgets ansvarsområde.
Hovedutvalget har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
Innenfor sine ansvarsområder delegeres utvalget avgjørelsesmyndighet i alle prinsipielle saker hvor det er adgang til delegering, og hvor kommunestyret ikke har vedtatt å beholde avgjørelsesmyndigheten selv.
I saker hvor hovedutvalget ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir utvalget innstilling til kommunestyret.
Hovedutvalget har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
Innenfor sine ansvarsområder delegeres utvalget avgjørelsesmyndighet i alle prinsipielle saker hvor det er adgang til delegering, og hvor kommunestyret ikke har vedtatt å beholde avgjørelsesmyndigheten selv.
I saker hvor hovedutvalget ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir utvalget innstilling til kommunestyret.
Hovedutvalget har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
Innenfor sine ansvarsområder delegeres utvalget avgjørelsesmyndighet i alle prinsipielle saker hvor det er adgang til delegering, og hvor kommunestyret ikke har vedtatt å beholde avgjørelsesmyndigheten selv.
I saker hvor hovedutvalget ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir utvalget innstilling til kommunestyret.
Hovedutvalget har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
For å avlaste formannskapet, skal utvalget behandle utvalgte plan- og byggesaker. Med «utvalgte plan- og byggesaker» forstås følgende:
Innenfor sine ansvarsområder delegeres utvalget avgjørelsesmyndighet i alle prinsipielle saker hvor det er adgang til delegering, og hvor kommunestyret ikke har vedtatt å beholde avgjørelsesmyndigheten selv.
«Alle byggesaker er delegert til administrativ behandling, med unntak av følgende saker som skal behandles politisk:
(1) Prinsipielle saker: Saker der det er et politisk handlingsrom, såkalt fritt skjønn, og spørsmålet ikke er avklart gjennom overordnede føringer eller retningslinjer.
Følgende saker anses ikke å være prinsipielle:
(2) Politisk bestilling: Ordfører eller politisk utvalg ber om politisk behandling.
(3) Politisk forankring: I saker der det er behov for politisk forankring.
Alle klagesaker på programområde P13, Arealplan, klima og miljø, er delegert til administrativ behandling, med unntak av følgende saker som skal behandles politisk:
(1) Prinsipielle saker: Saker der det er et politisk handlingsrom, såkalt fritt skjønn, og spørsmålet ikke er avklart gjennom overordnede føringer eller retningslinjer eller i tidligere politisk behandling i samme sak. Ved nye opplysninger i klagebehandlingen, skal prinsipielle saker behandles politisk på nytt.
(2) Klage i dispensasjonssak: Klage på både tillatelse og avslag på dispensasjon fra plan- og bygningsloven med tilhørende regelverk og/eller kommunens plangrunnlag. Det er likevel unntak fra politisk behandling i følgende tilfeller:
(3) Klage på gebyr: Klage på gebyrets størrelse, der beløpets størrelse er høyt i forhold til tiltaket, og det skal vurderes om gebyret er urimelig.
(4) Klage på vedtatt plan.
(5) Politisk bestilling: Ordfører eller politisk utvalg ber om politisk behandling.
(6) Politisk forankring: I saker der det er behov for politisk forankring. Det skal fortløpende orienteres om endelige administrative vedtak og vedtak fra Statsforvalteren i klagesaker til hovedutvalg for tekniske tjenester, samt til formannskapet og kommunestyret i klagesaker som har vært til behandling her.
Det skal fortløpende orienteres om endelige administrative vedtak og vedtak fra Statsforvalteren i klagesaker til hovedutvalg for tekniske tjenester, samt til formannskapet og kommunestyret i klagesaker som har vært til behandling her.»
I saker hvor hovedutvalget ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir utvalget innstilling til kommunestyret.
Hovedutvalget har ansvaret for følgende formål/virksomheter:
Innenfor sine ansvarsområder delegeres utvalget avgjørelsesmyndighet i alle prinsipielle saker hvor det er adgang til delegering, og hvor kommunestyret ikke har vedtatt å beholde avgjørelsesmyndigheten selv.
I saker hvor hovedutvalget ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir utvalget innstilling til kommunestyret.
Ordføreren er møteleder i kommunestyret og formannskapet jf. kommuneloven § 6-1.
Ordføreren har møte-, tale- og forslagsrett i alle folkevalgte organer i kommunen. I kontrollutvalget har ordføreren likevel bare møte- og talerett. Ordfører har bare stemmerett i organer der hen er valgt medlem.
Kommunestyret delegerer ordfører myndighet til å treffe vedtak i saker som skulle ha vært avgjort av et annet organ, når det er nødvendig å treffe et vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle det organet det organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommuneloven § 11-8 første ledd. Ordfører skal rapportere til kommunestyret om hvordan den delegerte myndigheten er benyttet.
I den hensikt å iverksette avhjelpende tiltak i en krisesituasjon, har ordfører myndighet til å pådra kommunen økonomiske forpliktelser. Oversikt over forbruk av midler etter ovenstående skal så snart som mulig forelegges kommunestyret.
Ordfører har myndighet til å avgjøre hvilket organ som skal behandle en sak når saken berører flere organers ansvarsområder, jf. reglementets § 8.
Ordfører har innstillingsrett i alle saker som angår politisk struktur, folkevalgte organers virksomhet, folkevalgtes arbeidsvilkår, kommunedirektørens arbeidsvilkår og ellers der sakens karakter tilsier det.
Ordfører, eller den ordfører bemyndiger, representerer kommunens eierinteresser i generalforsamlinger.
Klageutvalget er kommunestyrets særskilte klagenemd etter forvaltningsloven § 28 annet ledd. Klageutvalget avgjør klager over enkeltvedtak truffet av kommunalt forvaltningsorgan, herunder vedtak truffet av kommunedirektøren etter delegert fullmakt. Klageutvalget er klageinstans når dette er hjemlet i lov eller forskrift eller forutsatt i lov eller forskrift. Klageutvalget er ikke klageorgan der hvor særlov fastsetter annen klageinstans utenfor kommunen.
Kommunestyret delegerer det ansvar og den myndighet som etter havne- og farvannsloven tilligger kommunen til Drammen Havn Farvannforvaltning IKS.
Den myndighet som etter valgloven er lagt til kommunestyret, delegeres til valgstyret, så langt ikke valgloven oppstiller grenser for delegasjonsadgangen.
Valgstyrets myndighet vedrørende enkeltsaker som ikke er av prinsipiell betydning delegeres til kommunedirektøren.
Den myndighet som etter Forskrift om valg til Sametinget er lagt til samevalgstyret, delegeres til kommunedirektøren, så langt ikke forskriften oppstiller grenser for delegasjonsadgangen.
Kontrollutvalgets ansvar og myndighet er regulert i kommuneloven § 23-2.
Plan for forvaltningsrevisjon og plan for eierskapskontroll vedtas av kommunestyret selv. Kontrollutvalget gis myndighet til å gjøre endringer i planene, jf. kommuneloven § 23-3 tredje ledd og § 23-4 tredje ledd.
Kommunedirektøren skal lede den samlede kommunale administrasjonen, med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg kommunestyret gir, jf. kommuneloven § 13-1 annet ledd.
Kommunedirektøren skal påse at alle saker som legges frem for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, jf. kommuneloven § 13-1 tredje ledd.
Kommunedirektøren har ansvar for at vedtak truffet av folkevalgte organer iverksettes, jf. kommuneloven § 13-1 fjerde ledd.
I henhold til kommuneloven § 13-1 syvende ledd har kommunedirektøren det løpende personalansvaret for den enkelte medarbeider, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner.
Kommunedirektørens ansvar for økonomiforvaltning fremgår av kommuneloven kapittel 14 og forskrift om kommunale og fylkeskommunale regnskaper av 01.03.1990 nr. 715.
I medhold av kommuneloven § 5-3 tredje ledd og § 13-1 sjette ledd gis kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i alle saker som ikke har prinsipiell betydning, så langt ikke begrensninger i delegasjonsadgangen følger av vedkommende særlov.
Hvilke saker som har prinsipiell betydning fastsettes ikke bare ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, men også ut fra en vurdering av hvilken utstrekning viktige skjønnsmessige sider av den aktuelle avgjørelsen må anses klarlagt gjennom politiske vedtak, instrukser eller tidligere praksis.
Kommunestyret delegerer til kommunedirektøren å bestemme antall og typer stillinger innenfor det enkelte tjenesteområde så lenge dette ligger innenfor tildelt budsjett.
Kommunedirektøren kan delegere myndighet videre til administrasjonen, med mindre annet er besluttet eller det fremgår av lov at det ikke er adgang til videredelegering. Slik videredelegering, som skjer i ett trinn av gangen og knyttes til stilling/rolle, tas ikke med i dette delegeringsreglementet. For utfyllende beskrivelse vises det til kommunedirektørens delegeringsreglement.
Kommunedirektøren har ansvar for å føre tilsyn med at delegert budsjettfullmakt utøves i samsvar med lov, forskrifter og kommunestyrets vedtak.
Kommunedirektør har innstillingsrett til formannskapet og hovedutvalgene, der det ikke framgår at innstilling skal gis av andre. Kommunedirektørs innstillingsrett kan ikke videredelegeres.
Kommunedirektørens myndighet i økonomiske saker fremgår av økonomireglementet.
Kommunedirektøren skal påse at det utøves tilstrekkelig internkontroll med administrasjonens virksomhet, jf. kommuneloven § 25-1. Kommunedirektøren skal minst én gang i året rapportere til kommunestyret om internkontroll og om resultater fra statlig tilsyn, jf. kommuneloven § 25-2.
Vigselsmyndigheten er i loven lagt direkte til ordfører og varaordfører. Med hjemmel i ekteskapsloven § 12 bokstav b delegerer kommunestyret vigselsmyndighet til følgende personer: Vegard Hetty Andersen, Ine Helen Haugan, Line Solveig With, Odd Myklebust, Anette Korneliussen, Linn Solberg Langum, Lise Merkesdal Grønli, og Anne Dalheim Jacobsen.
Ordfører er rettslig representant for kommunen og underskriver på kommunens vegne hvis myndigheten ikke er tildelt andre, jf. kommuneloven § 6-1 annet ledd. Som rettslig representant er ordfører kommunens stedfortreder, og kan motta forkynnelser på vegne av kommunen, jf. domstolloven § 191 første ledd og tvisteloven § 2-5 (1).
Ordfører som kommunens stedfortreder kan møte på kommunens vegne i alle rettstvister der kommunen er part, jf. tvisteloven § 2-3 (1). Ordfører kan delegere adgangen til å opptre som stedfortreder til ansatte i kommunen, jf. tvisteloven § 2-5 (2).
Kommunestyret tildeler formannskapet myndighet til å:
I prinsipielle saker hvor utsettelse i påvente av avgjørelse fra formannskapet medfører fare for rettstap for kommunen, gis kommunedirektøren myndighet til å treffe beslutning om søksmål, bruk av rettsmidler og inngåelse av forlik på vegne av kommunen. Kommunedirektøren skal rapportere til formannskapet om hvordan den delegerte myndigheten er benyttet.
Kommunestyret tildeler kommunedirektøren myndighet til å:
Myndigheten er begrenset til å gjelde saker som ikke er av prinsipiell betydning.
Kommunestyret gir kommunedirektøren fullmakt til å underskrive på kommunens vegne i saker som i det vesentlige gjelder formuesverdier eller personalsaker, herunder:
I alle saker har kommunedirektør myndighet til å:
Kommunedirektøren delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. Formannskapet er delegert myndighet til å anmelde straffbare forhold i prinsipielle saker.