Drammen havn er en av stamnetthavnene i Norge, og et av landets mest sentrale logistikk- og transportknutepunkter for bil-, båt- og jernbanebasert varetransport. Havnen er Norges største for bilimport, og har også betydelig volum på containere, offshore installasjoner, stål, stykkgods, militært utstyr og våt-/tørrbulk. En ringvirkningsanalyse fra 2019 viser at havnevirksomheten direkte og indirekte bidrar til ca. 2 300 arbeidsplasser i regionen.
Havnen disponerer i dag kommunens største og mest sentrale næringsområde. Vedtatt reguleringsplan for Holmen legger til rette for betydelig utvidelse og vekst i havne- og logistikkrelaterte næringer. Drammen havn kan dermed spille en rolle som katalysator for regionens næringsliv, både som import- og eksporthavn. Havnen kan også ta en rolle som en tilrettelegger for det grønne skiftet, både i den nasjonale og internasjonale omleggingen av transport fra vei til bane og sjø.
80% av Drammen havns totale virksomhet er importvirksomhet. Bilimport utgjør i dag den største delen av aktiviteten, og håndterer ca. 70% av det totale bilimport-markedet i Norge. Pågående utviklingsarbeid vil styrke havnens kvaliteter og kapasitet som bilimporthavn, men vil også sikre grunnlaget for generell vekst tuftet både på økt import og eksport.
Regjeringen har som mål å øke eksporten utenom olje og gass med 50% innen 2030. Denne ambisjonen kan Drammensregionen bidra til å nå, gjennom målrettet arbeid med å utnytte handlingsrommet som ligger i strategien og rammebetingelsene for Drammen havn. Det er et potensiale for økt eksport over havnen, blant annet fra lokale og regionale virksomheter som i dag benytter andre transporttjenester. Drammen havn kan derfor også være en katalysator for å tiltrekke seg flere eksportvirksomheter til regionen.
Havnen i Drammen har også en svært viktig regional betydning. Drammen, Lier og Asker kommuner har som eiere av havnen felles interesser i å utvikle virksomheten som et av flere næringspolitiske virkemidler.
Last ned pdf-versjon av Strategisk næringsplan (pdf)
Dokumentet er ikke universelt utformet. Nettversjonen av strategien tilfredsstiller kravene til universell utforming.