Utfordringer og behov

Drammenssamfunnet møter i dag og fremover utfordringer blant annet knyttet til økonomi, endringer i befolkningssammensetning, utenforskap og sosial ulikhet. Disse utfordringene løses best i fellesskap med innbyggerne og frivillige organisasjoner.

Medvirkningsprosesser med frivillighet og innbyggere og intern kartlegging har avdekket noen utfordringer i samhandlingen mellom kommune og frivillighet.

Kontakt med kommunen, informasjon og kommunikasjon

  • Det er vanskelig å vite hvem man skal ta kontakt med og oppfølgingen etter kontakt kan forbedres. Mange opplever at de ikke får svar på det de lurer på.
  • Det er vanskelig å finne relevant informasjon

Samarbeid og samarbeidsavtaler

  • Frivillig sektor opplever det som vanskelig å få til samarbeid med kommunen.
  • I samarbeidene er det behov for tydelige rammer og ansvarsfordeling.
  • Samarbeidene krever mye tid og organisering
  • Det er behov for mer forutsigbarhet for ulike typer samarbeid
  • Det er behov for flere arenaer for kunnskapsdeling, kompetanseheving og samordning av innsats
  • Det er behov for helhet, systematikk og tverrfaglighet i samarbeidsavtaler

Inkludering og rekruttering

  • Det mangler oversikt over lag, foreninger og organisasjoner
  • Frivillig sektor etterlyser digitale verktøy for å rekruttere frivillige
  • Det er sosiale forskjeller i deltagelse og det bør legges til rette for bredere inkludering

Lokaler

  • Det er vanskelig å finne lokaler som lånes eller leies ut og lokalene er i for liten grad tilpasset aktivitetene
  • Det er for dyrt og det er behov for mer rettferdig fordeling
  • Det er vanskelig å vite hvem man skal kontakte i kommunen for å få tilgang til lokaler
  • Det er for få tilgjengelige lokaler
  • Informasjon, priser og prinsipper er ikke koordinert og harmonisert
  • Systemet for booking av lokaler har utfordringer som gjør at systemet ikke kan brukes på alt av utlån/lokaler

Tilskuddsordninger

  • Det er vanskelig å finne informasjon om tilskuddsordningene fra kommunen
  • Det er vanskelig å finne informasjon om andre tilskuddsordninger
  • Det er behov for å samordne og forenkle søknadsprosessen
  • Det er behov for systemer som sikrer oversikt, rettferdighet og transparens

Nærmiljøene

  • Det er utydelig hvem som kan bistå frivilligheten i kommunedelene
  • Frivillighetssentralenes funksjon og rolle overfor den organiserte frivilligheten er uklar
  • Grenseoppgangene mellom innbyggertorg og frivilligsentraler er uklar