Drammenssamfunnet møter i dag og fremover utfordringer blant annet knyttet til økonomi, endringer i befolkningssammensetning, utenforskap og sosial ulikhet. Disse utfordringene løses best i fellesskap med innbyggerne og frivillige organisasjoner.
Medvirkningsprosesser med frivillighet og innbyggere og intern kartlegging har avdekket noen utfordringer i samhandlingen mellom kommune og frivillighet.
Kontakt med kommunen, informasjon og kommunikasjon
- Det er vanskelig å vite hvem man skal ta kontakt med og oppfølgingen etter kontakt kan forbedres. Mange opplever at de ikke får svar på det de lurer på.
- Det er vanskelig å finne relevant informasjon
Samarbeid og samarbeidsavtaler
- Frivillig sektor opplever det som vanskelig å få til samarbeid med kommunen.
- I samarbeidene er det behov for tydelige rammer og ansvarsfordeling.
- Samarbeidene krever mye tid og organisering
- Det er behov for mer forutsigbarhet for ulike typer samarbeid
- Det er behov for flere arenaer for kunnskapsdeling, kompetanseheving og samordning av innsats
- Det er behov for helhet, systematikk og tverrfaglighet i samarbeidsavtaler
Inkludering og rekruttering
- Det mangler oversikt over lag, foreninger og organisasjoner
- Frivillig sektor etterlyser digitale verktøy for å rekruttere frivillige
- Det er sosiale forskjeller i deltagelse og det bør legges til rette for bredere inkludering
Lokaler
- Det er vanskelig å finne lokaler som lånes eller leies ut og lokalene er i for liten grad tilpasset aktivitetene
- Det er for dyrt og det er behov for mer rettferdig fordeling
- Det er vanskelig å vite hvem man skal kontakte i kommunen for å få tilgang til lokaler
- Det er for få tilgjengelige lokaler
- Informasjon, priser og prinsipper er ikke koordinert og harmonisert
- Systemet for booking av lokaler har utfordringer som gjør at systemet ikke kan brukes på alt av utlån/lokaler
Tilskuddsordninger
- Det er vanskelig å finne informasjon om tilskuddsordningene fra kommunen
- Det er vanskelig å finne informasjon om andre tilskuddsordninger
- Det er behov for å samordne og forenkle søknadsprosessen
- Det er behov for systemer som sikrer oversikt, rettferdighet og transparens
Nærmiljøene
- Det er utydelig hvem som kan bistå frivilligheten i kommunedelene
- Frivillighetssentralenes funksjon og rolle overfor den organiserte frivilligheten er uklar
- Grenseoppgangene mellom innbyggertorg og frivilligsentraler er uklar