Barnehagebarn i skogen. Ser på et tre sammen med en voksen ansatt.

Grunnmur

Grunnmuren i kvalitetsplanen bygger på nasjonale og lokale styringsdokumenter. Nasjonalt gjelder dette særlig barnekonvensjonen, barnehageloven, rammeplan for barnehage, opplæringsloven, overordnet del i LK 20 og rammeplanen for SFO. Lokale styringsdokumenter er kommuneplanens samfunnsdel, temaplan for oppvekst og læringsløp, og andre tverrfaglige planer, slik som for eksempel handlingsplan for kommunens forebyggende arbeid mot omsorgssvikt og utvikling av atferdsvansker  (oppvekstreformen). 

Grunnmuren beskriver verdier og prinsipper i hele læringsløpet, fra barnet er 1-15 år. Grunnmuren gjenspeiler praksis. Barn, unge og foresatt erfarer at all praksis er i tråd med verdier og prinsipper i grunnmuren. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom personalets handlinger og kommunikasjon med barn og foreldre. 

Grunnmuren gir grunnlaget for vurderinger og for hvordan barnehager og skoler i Drammen videreutvikler sin praksis. Det er derfor avgjørende at grunnmuren er godt forankret i de profesjonsfaglige felleskapene i barnehager og skoler.

Grunnmuren for barnehagene defineres som fire bærende bjelker for kvalitetsarbeidet, og består av:

  • Leken er vår viktigste aktivitet.
  • Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner.
  • Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
  • Et inkluderende fellesskap ligger til grunn for alt vi gjør.

Grunnmuren for skolene defineres som fire bærende bjelker for kvalitetsarbeidet, og består av:

  • menneskesyn, likeverd og mangfold
  • medvirkning og reell deltakelse
  • fellesskap og tilhøringhet
  • læring, utvikling og danning